Dat kan anders dachten Matty Paquay en Bart Lodewyckx. In De groeipardox laten ze zien met welke groeipijnen ondernemers te maken krijgen en hoe je daar het beste mee kunt omgaan. Want zonder groeipijnen geen bedrijfsgroei.
Ondernemen is veel vallen en weer opstaan. Ondernemers hebben daarbij de neiging om tegen dezelfde ‘groeipijnen’ aan te lopen. Zeker als het om een snelgroeiend bedrijf gaat. Dan speelt De Groeiparadox op: als een onderneming sterk groeit, heeft ze de neiging zichzelf af te remmen. Denk aan problemen op het gebied van een overvolle agenda, geld, personeel, focus, loslaten en delegeren, samenwerken, etc. Maar die problemen zijn niet nodig, daar kun je als ondernemer iets aan doen. Dat schrijven Matty Paquay (eigenaar van een advieskantoor en gastprofessor) en Bart Lodewycks (gedelegeerd bestuurder van het Belgisch Limburgse Unizo) in het boek De groeipardox met de subtitel ‘Waarom groeien ondernemingen afremt en pijn doet. En wat er aan te doen.’
In De groeiparadox beschrijven de auteurs de ervaringen van een groot aantal kleine en middelgrote (kmo) Belgische bedrijven, met name uit de regio Vlaanderen. Veelal succesvolle, snelgroeiende ‘mkb’-bedrijven die allemaal in meer of mindere mate te maken hebben met dezelfde groeipijnen. In tien hoofdstukken passeren evenzovele hoofdpijnpunten de revu. Veel ondernemers zullen zich daarin herkennen. Variërend van thema’s als ‘te veel bordjes in de lucht’ en ‘help, het goed personeel is op’ en ‘past jouw verkoopverhaal op een bierviltje?’ tot hoofdstukken over zaken als ‘een hoop klanten, of alle klanten op een hoopje?’, ‘waarom ondernemers alle kikkers willen kussen’ tot de noodzaak van ‘een strenge schoonmoeder (als klankbord)’.
De auteurs mikken met hun boek op kmo/mkb-ondernemers die willen groeien, maar dat door alle groeipijnen nu nog doen met de handrem erop. In ieder hoofdstuk komen een specifiek groeiprobleem en drie basisvragen aan de orde: welke problemen ervaar je? Wat is er echt aan de hand? Wat kan je er aan doen? De auteurs beantwoorden deze vragen aan de hand van de ervaringen en verklaringen van de auteurs zelf en van ondernemers, deskundigen en onderzoekers. Het boek bevat veel tips, voorbeelden uit de praktijk en wetenswaardigheden. Zoals ‘bekijk de markt door de ogen van je concurrent’ en ‘80 procent van de ondernemers herkent zich in de situatie van te veel bordjes en te weinig tijd’. Om de lezer te helpen kom je diverse denkoefeningen tegen om oplossingsrichtingen te verkennen en aan een groeimindset te werken. Ieder hoofdstuk sluit af met een interview met een groeiondernemer over zijn successen, mislukkingen en adviezen voor collega-ondernemers. De rode draad uit het advies van de geïnterviewde ondernemers komt volgens de auteurs neer op: pak de problemen op tijd aan, er zijn immers oplossingen.
De auteurs hebben veel ervaring in het ondernemersveld en dat lees je terug in het boek. In tien praktische hoofdstukken passeren veel voorkomende groeiproblemen de revue met concrete adviezen en voorbeelden om daar iets aan te doen. Het boek is mooi opgemaakt, leest vlot weg, maar telt 240 pagina’s met veel tekst en met een klein basislettertype. Gezien de doelgroep van het boek niet zo’n gelukkige keuze, niet echt een stimulans voor het leesenthousiasme van de drukke groeiondernemer.
Zoals de auteurs zelf al schrijven, het boek is geen recept voor succes en groei. Dit boek identificeert veelvoorkomende problemen, verklaart ze en reikt oplossingen aan. Het is aan de ondernemer zelf wat die er mee doet, de echte ondernemer zou ook niet anders willen. En weet dat ‘groei’ niet altijd ‘meer’ hoeft te betekenen, want zoals we in het boek lezen ‘hoef je niet groot te zijn om groots te ondernemen’. Maar zo concluderen de auteurs aan het eind van het boek, succesvol groeien lukt alleen als de ondernemer bereid is om zijn eigen gedrag te veranderen. En dat is misschien wel het grootste hoofdpijndossier van de ambitieuze groeiondernemer.
Over Sjors van Leeuwen
Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies) is adviseur, auteur en spreker op het gebied van klantgericht ondernemen, strategie en marketing. Door zijn ervaring is hij goed thuis in vele strategische vraagstukken en het toenemend belang van de ‘de klant’ als onderscheidende factor. Sjors schreef o.a. Wendbare strategie op één A4, Zorgmarketing in de praktijk en CRM in de praktijk.