Helaas gaan we nu nog uit van een economie met een bruto nationaal product. De vooruitzichten met onze huidige manier van leven zijn niet erg rooskleurig. Door overmatige consumptie vervuilt de aarde en warmt deze langzaam op. De kloof tussen arm en rijk wordt steeds groter. De hulpbronnen raken uitgeput. Het percentage vereenzaamde mensen neemt geleidelijk toe. Het gaat nu al om meer dan 500 duizend personen en dat is in ons dichtbevolkte land helemaal niet nodig.
Helaas zijn onze huidige bedrijven betrokken in een zogenaamde ‘race to the bottom’. Om de concurrentie het hoofd te bieden, snijden bedrijven in de kosten. Dit door de salarissen te bevriezen en arbeidscondities te verslechteren en groepen medewerkers te ontslaan. Leveranciers krijgen het moeilijk en worden steeds later betaald. Er is weinig oog voor het milieu en dierenwelzijn. Met MVO beleid (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) proberen sommige bedrijven nog wel een goede indruk te maken, maar dat is niet hetzelfde als sociaal ondernemerschap.
Een radicale gedragsverandering is volgens de auteurs noodzakelijk anders is er weinig toekomst voor onze kinderen en kleinkinderen. Het boek Zaken die je raken bevat veel inspirerende voorbeelden hoe het ondernemen anders kan. Er wordt aangegeven hoe maatschappelijke uitdagingen anders kunnen worden aangepakt. De Europese Unie definieert de sociale onderneming als een bedrijf dat een maatschappelijke missie heeft. Sociaal ondernemers beginnen een bedrijf om de wereld te verbeteren. Zij denken vanuit People, Planet en Profit. Er wordt een verdienmodel bedacht dat hen in staat stelt een gezonde bedrijfsvoering te voeren. Sociale ondernemers werken vanuit een veranderd waardesysteem. Daar waar er winsten worden gemaakt, wordt geherinvesteerd in de goede zaak en ze verdwijnen niet in de zak van CEO’s en aandeelhouders. De sociaalondernemers proberen de wereld een beetje beter te maken.
Een beroemd voorbeeld dat ook in dit boek wordt aangehaald is ‘Tony Chocolonely’ dat zich door de hele ketenverantwoordelijkheid te nemen kan positioneren als ‘slavenvrij chocolademerk’ Dit door de slechte werkcondities bij cacaoboeren aan te pakken. Het chocolademerk streeft naar een slavenvrije keten in de cacao-industrie. Zover is het helaas nog lang niet. Maar de werkcondities zijn al in een aantal landen verbeterd. Kinderarbeid en zelfs slavernij zijn nog steeds niet uitgebannen. De globalisering en vrije handel heeft bedrijfsketens complex gemaakt. Het is schokkend om me te realiseren dat de producent van mijn mobiele telefoon afhankelijk is van schaarse grondstoffen uit de mijnen in Bolivia. Daar werken kinderen onder erbarmelijke omstandigheden en is de levensverwachting laag.
Zaken die je raken bevat tal van voorbeelden en aanknopingspunten om sociaal ondernemerschap in de huidige markt vorm te geven. Sociaal ondernemerschap gaat uit van beter en hergebruik van grondstoffen, duurzaamheid en een socialere vormen van ondernemen. Ik vind het boek goed geschreven en een aanrader voor ondernemers die een op visie op een duurzame toekomst willen nemen.
Over Han van der Pool
Han van der Pool is een zeer ervaren talent ontwikkeling professional. Zijn expertise is te herleiden tot kennis uit de vakgebieden arbeids- en organisatiepsychologie, organisatiekunde en projectmanagement, aangevuld met ruim vijfendertig jaar ervaring als talentmanager, trainer/coach en adviseur in het bedrijfsleven. Zijn missie is een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van organisaties door het mobiliseren van het menselijk potentieel.