Een basiskennis van en interesse in de westerse filosofie helpt bij het plaatsen van de ideeën van de schrijvers. Zij lopen handig door de eeuwen heen en laten ons zien hoe het morele kompas van de westerse mens zich ontwikkelt. De schrijvers stellen zich (onder andere) de vraag hoe het komt dat ondernemingen blijven sturen op winst, controle en leiderschap vanuit een klassieke hiërarchie. Juist omdat de wereld om ons heen verandert en ondernemers hierin mee moeten.
Volgens de schrijvers kan men anders over vooruitgang en groei denken, door andere vragen te stellen en te leren van ons verleden. Het revolutionaire denken waar de Verlichting uit de 17e en 18e eeuw voor stond, kan ook hier uitkomst bieden volgens de schrijvers. Zij interpreteren de kennis van het verlichte denken in het licht van deze eeuw en geven aan dat dit ook nu nog relevant is.
Dit boek geeft deze inzichten en leest als een onderzoek, waardoor ik vaker stil bleef staan bij de vragen die de schrijvers zich stelden. Vind ik dat ook? Ben ik het daarmee eens? Klopt dit wel? Aan het eind van het boek stellen de schrijvers zichzelf enkele kritische vragen, die zij meteen weerleggen, wellicht omdat zij geloven in hun eigen zienswijze.
Of je het nu eens bent of niet met dit pleidooi voor een nieuwe verlichte economie, je denkt toch al lezende na over de economie waarin je je bevindt. Niet alleen over hoe je tegen deze nieuwe economie aankijkt, het zet ook de huidige cultuur binnen ondernemingen in de schijnwerpers en laat je met andere ogen kijken naar het waarom achter het gedrag binnen ondernemingen.
Kortom, zoek je naar een meer praktische schrijven over het gedrag en denken binnen organisaties, dan zou ik dit boek waarschijnlijk bewaren voor later. Maar wil je eens een stap terug nemen en kijken naar ‘the bigger picture’ dan is Denken in organisaties een aanrader.
Over Pleunie Warnink
Pleunie Warnink is Communicatie-adviseur Duurzaamheid & Techniek bij Groene peper communicatie.