Vanaf het begin komt er één woord bij mij naar boven 'brutally honest'. Dat is wat Patty McCord als richtlijn voor het aansturen en functioneren van een bedrijf wil én heeft toegepast ook. In hoofdstuk 3 wordt deze term vertaald als 'radicale eerlijkheid', net iets minder krachtig voor mij, én het gevoel dat het boek mij vanaf het begin geeft, klopt dus.
Het boek klopt in alle opzichten.
Even een inleiding: Patty McCord is een vrouw met een zeer ruime ervaring, initieel op HR-gebied. Zij heeft jarenlang gewerkt bij Netflix, waar dit boek veelal over gaat. Daarnaast heeft ze bij andere techbedrijven gewerkt en adviseert ze start-ups. Met Reed Hasting, de CEO van Netflix in haar tijd, maakt ze een geweldige groei mee van Netflix. Ze maakt het niet alleen mee: ze staan samen aan het roer. En ook die uitdrukking geeft nog niet voldoende weer, wat haar filosofie is: ze wil dat iedereen in een bedrijf snapt waar het bedrijf over gaat, wat de cijfers zijn en ten allen tijde alle (botte) vragen mag stellen. Het is voor haar en CEO Hasting ondenkbaar dat vragen en kritiek niet direct aan de juiste persoon worden gesteld. Het ondermijnt de gezondheid van een bedrijf, om sociaal wenselijk gedrag te vertonen (daarover zo meer) en auteur McCord spuugt op belachelijke secudaire arbeidsvoorwaarden, omdat die een baan niet fantastisch maken. Mensen willen voldoening krijgen uit hun baan en daar helpt geen jaarlijkse barbecue aan en geen biertap op de afdeling.
Mensen zijn veel slimmer dan ze vaak in een traditionele setting worden bezien door bazen en vele lage managers.
Over het ongewenste, gebruikelijke sociale gedrag schrijft Patty McCord ‘Iedereen in het bedrijfsleven moet beseffen dat het niet hardvochtig is om mensen respectvol en eerlijk de waarheid te vertellen. Integendeel: dit is de enige manier om te zorgen dat ze je vertrouwen en begrijpen.’
De meeste mensen denken dat ze hun medewerkers en collega's niet de waarheid kunnen zeggen omdat die (a) niet intelligent genoeg zijn of (b) niet volwassen genoeg zijn om die te begrijpen, of (c) omdat het niet aardig is. Wat klopt er niet aan deze argumenten? We willen aardig zijn, elkaar goed behandelen. En we denken dat dit inhoudt: de ander een goed gevoel geven.
De drijfveer daarachter is eerder 'jezelf prettig voelen' dan het 'juiste doen'".
Ik ben verbaasd en moet lachen om haar voorbeelden om regels af te schaffen. Jarenlang hebben mensen allerlei regels bedacht in bedrijven om alles nóg beter te laten verlopen en McCord stelt voor om zoveel mogelijk overboord te gooien. Haast grappig, maar het werkt!
En niets gaat deze krachtige dame uit de weg: een verrassende manier van personeel werven als ook het afscheid nemen van mensen als ze niet meer in hun kracht staan.
Een voorbeeld wat ik niet onbesproken wil laten, is hoeveel waarde we moeten hechten aan een klantenservice (vaak mensen aan de telefoon). Dit is hét contact tussen klanten en je bedrijf en als je de medewerkers van de klantenservice niet je bedrijf door-en-door laat kennen gooi je bakken met geld weg en heeft het weinig nut om op allerlei andere manieren geld te besteden aan reclame om klanten te lokken.
Een topboek. Elk hoofdstuk sluit ze af met hoofdpunten en met 'over na te denken'. Elk woord dat zij schrijft raakt de kern en draagt bij tot het laten wankelen van de huidige denkbeelden en werkwijzen in vele bedrijven. Wij horen vaak dat wij als Nederlanders zo eerlijk en zelfs bot zijn. Dit boek predikt echter een hele grote stap verder. Dus zeker ook voor alle Nederlanders is dit boek een eye-opener.
Het boek heet Krachtig en is krachtig. Het oogt eenvoudig en de boodschap kent ook geen dubbele bodem. De ondertitel is 'Hoe bouw je een bedrijfscultuur van vrijheid en verantwoordelijkheid'. Daar helpt dit mooie boek zeker bij. Ik heb niet de illusie dat dit proces in elke dagen of maanden wordt gerealiseerd, maar het is zeer inspirerend om stappen hierin te nemen.
Advies: Kopen, kopen, kopen! En laat je wereld wankelen.
En ik kan nog veel meer vertellen over dit gave boek, maar dat laat ik aan de lezers over. Heel veel plezier met dit boek!
Annemiek Sierhuis, fotograaf – bedrijfskundige – coach. Ze is de maker van de Creatieve Coachingskaarten.
Over Annemiek Sierhuis
Annemiek Sierhuis, fotograaf – bedrijfskundige – coach. Ze is de maker van de Creatieve Coachingskaarten.