Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Disruptie in de overheid - 'Een aardig beeld van de uitdagingen'

Als het over disruptie gaat denken we vaak aan het bedrijfsleven met voorbeelden als Uber en Airbnb. Maar zou de overheid zichzelf ook kunnen vernieuwen? Zichzelf ‘disrupten’ met nieuwe technologieën en businessmodellen? Daarover gaat het boek Disruptie in de overheid van Menno Lanting.

Sjors van Leeuwen | 5 maart 2019 | 3-4 minuten leestijd

Menno Lanting schreef eerder boeken als Olietankers en speedboten en de De disruptieparadox. In dit laatste boek schrijft hij over de zin en onzin van disruptie en plaatst hij dit fenomeen in een bredere context. Tegelijk geeft hij de lezer vijf stappen mee voor echte innovatie. Lanting is adviseur en spreker op het gebied van digitale technologie, leiderschap en innovatie. In het boek Disruptie in de overheid borduurt de auteur voort op zijn boek De disruptieparadox. Het resultaat is een compact en klein formaat boek van 140 pagina’s aangevuld met 20 pagina’s noten. Het boek bestaat uit twee delen. In het eerste deel staat de auteur stil bij de uitdagingen van de digitale revolutie voor de overheid. Want een steeds minder effectieve overheid gecombineerd met een toenemend kritische en veeleisende maatschappij levert een zorgelijke situatie op, aldus de auteur.

In vier hoofdstukken passeren onderwerpen de revue als de rol van de overheid en hoe technologische revoluties de samenleving en overheid in het verleden hebben veranderd, de vierde industriële revolutie waar we middenin zitten, het businessmodel van de overheid, de vier soorten overheden in het digitale tijdperk (presterende, rechtmatige, responsieve en samenwerkende overheid), de voorwaarden voor disruptie in de overheid en de vijf uitdagingen voor het businessmodel van de overheid, te weten: alles wordt software, informatie is macht, burgers organiseren zich in netwerken, de visie op werk verandert en verandering gaat snel en langzaam tegelijk.

Deel twee bestaat uit de vijf stappen op weg naar echte vernieuwing. Deze stappen staan ook beschreven in het boek De disruptieparadox en zijn achtereenvolgens (1) los problemen op, (2) verbeter de zwakste schakel, (3) ga voor klein, (4) werkelijke zelforganisatie en (5) versnel de innovatie. De auteur beschrijft de ontwikkelingen met vlotte pen, maar het is een betoog op hoofdlijnen. Het businessmodel van de overheid wordt niet echt uitgewerkt. Ook komen de vijf businessmodeluitdagingen en vier soorten overheden in het digitale tijdperk, die in het eerste deel worden beschreven, in dit tweede deel niet meer terug. Beide delen lijken min of meer los van elkaar te staan. Door het boek heen vinden we een breed scala aan praktijkvoorbeelden en ervaringen. Van zowel bedrijven als overheden uit verschillende landen. Waarbij we verschillende voorbeelden zien van toepassingen als virtual reality, blockchain en kunstmatige intelligentie.

Disruptie in de overheid geeft een aardig beeld van de ontwikkelingen en de uitdagingen waarvoor overheden zich gesteld zien. Het voegt echter weinig nieuwe inzichten toe aan de eerdere boeken van de auteur en de stroom boeken en publicaties die de laatste jaren zijn verschenen over onderwerpen als digitale overheid, innovatie en disruptie. Daarvoor blijft het boek te algemeen van aard, te weinig disruptief om aan te sluiten bij de titel van het boek. De kernvraag van dit boek is: kan een overheid in de eenentwintigste eeuw functioneren op principes die stammen uit de twintigste en negentiende eeuw? De vraag stellen is hem beantwoorden zoals wel eens wordt gezegd.

Over Sjors van Leeuwen

Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies) is adviseur, auteur en spreker op het gebied van klantgericht ondernemen, strategie en marketing. Door zijn ervaring is hij goed thuis in vele strategische vraagstukken en het toenemend belang van de ‘de klant’ als onderscheidende factor. Sjors schreef o.a. Wendbare strategie op één A4, Zorgmarketing in de praktijk en CRM in de praktijk.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden