Femke Hogema zet je in Winstgevende plannen echt aan het denken over prioriteiten bij het opzetten en runnen van een eigen bedrijf en komt bij vlagen met hele concrete tips, zodat je als ondernemer of ondernemer in spé aan de slag kan. Een ding is duidelijk: het bestaansrecht van je onderneming staat of valt met het al of niet maken van voldoende winst. Profit first dus.
Dat laatste levert ook direct een bruggetje op naar het feit dat Hogema wel heel vaak reclame maakt in haar boek, voor haarzelf of voor mensen met wie ze samenwerkt. Ik snap waarom ze dat doet. Maar een tandje minder was wel prettig geweest. Zes pagina's gejuich voor in het boek, bijvoorbeeld, is aan mij niet besteed. Als je een boek koopt, wil je geen reclamefolder en als je als ondernemende lezer mevrouw Hogema na lezing van het boek wilt vinden, lukt dat ook wel zonder die doorlopende productplacement.
Goed. Nu is mijn voornaamste kritiek gelijk uit de weg. Want zoals gezegd vind ik het boek helder en behoorlijk to the point. Dat is prettig, want ik heb een hekel aan oeverloos geouwehoer in non-fictie boeken. De ondernemers en ondernemers in spé kunnen daar vast ook goed mee leven. Die hebben genoeg te doen met dit boek in handen.
In het boek benadrukt Hogema dat voldoende winst een voorwaarde is voor een onderneming. Maar dat is zeker niet het enige waar aandacht aan wordt besteed. Het boek gaat vooral over wat je wilt bereiken met je bedrijf, wat je drijfveren zijn en hoe je elke dag kunt werken aan je eigen actiestappen in plaats van je te laten leven door je mailbox. De instructies en suggesties die in Winstgevende Plannen gedaan worden zijn in het algemeen vrij concreet en helder omschreven, zonder poespas en onnodige, dure woorden. Wat ook prettig is, is dat aan het einde van elk hoofdstuk een korte samenvatting staat in de vorm van te zetten actiestappen. Heel prettig om dat even kort en krachtig herhaald te zien.
Het boek gaat dus over meer dan winst alleen. Waarom doe je wat je doet. Heb je overtuigingen die succesvolle groei van je bedrijf in de weg staan? (Stinkt geld, vind je?) Welk probleem los je voor de klant op? En voor welke klant doe je dat? Hoe bied je meerwaarde, waardoor de klant jou kiest en bereid is er goed voor te betalen? Is je verdienmodel vooral het klassieke uurtje-factuurtje? Of kies je een andere benadering? Een abonnementsmodel of een online programma dat zich grotendeels zelf regelt als het eenmaal is opgezet?
Tal van vragen die ik zelf ook wel had kunnen bedenken, maar waarvan het verduld prettig is dat iemand ze even op een rijtje zet. En je er ook nog meer over vertelt. Hogema wijst er wel op dat sommige modellen ogenschijnlijk simpel zijn, maar dat dit niet betekent dat het gemakkelijk is om het heel goed te doen als ondernemer. Als dat zo was, zou iedereen het immers wel doen. Hogema heeft een punt. Je moet echt aan de slag wil je jouw doelgroep concretiseren, en ook bereiken met een mooie oplossing waar zij de portemonnee voor trekken.
Het leukste vond ik misschien wel het laatste hoofdstuk. Niet omdat ik blij was dat het boek ten einde kwam, maar voor het advies om een 12-wekenplan te maken. Plannen uitwerken is mooi, maar daarna moet je er gewoon elke dag keihard mee aan de slag om je gestelde doelen te realiseren. Bij voorkeur in blokken van 12 weken, omdat die periode te overzien is. Omdat je dan geen dingen voor je uit kan schuiven die wel moeten en omdat je dan in 'hapklare' brokken zelf elke dag aan de slag moet met het uitvoeren van je plan. In week 12 zorg je dat je je volgende 12-wekelijkse actieplan maakt, enzovoort. Want gericht werken aan je doel, maakt de kans het grootst dat je dat doel ook echt haalt.
Al met al is dit een prettig leesbaar en toegankelijk boek voor ondernemers die nog een beetje zitten aan te modderen of mensen die willen gaan ondernemen. Het staat vol met concrete tips en acties waarmee je aan de slag kunt en voor jezelf (en anderen) je plannen helder kunt invullen en over het voetlicht brengen. De feestdagen zijn in aantocht, maar ook zonder de feestdagen is Winstgevende plannen voor iedereen die lekker wil ondernemen een uitstekend boek om cadeau te krijgen of aan zichzelf cadeau te doen. Dat is alvast een nuttige investering om mee te beginnen!
Over Sippy van Akker
Sippy van Akker MSc is bestuurskundige en legt zich toe op coaching en consultancy op het gebied van mens, werk en zingeving. Sippy schrijft over deze onderwerpen op zinvollerleven.nl, platform voor bewust en zinvol leven en werken.