Naast een vlotte pen is er kennis nodig om content van waarde te creëren. Content die scoort en ervoor zorgt dat je zichtbaar bent en waarmee je mensen bereikt die klant worden. Hierbij is de inzet van online strategieën, een goede beheerorganisatie en evaluatie van groot belang.
Het Handboek Online Redactie is een toepasbaar en overzichtelijk naslagwerk. Het helpt de online content- en communicatiespecialist scorende content te schrijven.
Opbouw
Het boek bestaat uit verschillende delen
I - De basis van effectieve content
II - Stroomlijnen van content
III - Schrijven voor online
IV - Werken met Google
V - Social Media
VI - Conversie
VII - Tekstsoorten uitgelicht
VIII - Audiovisuele content
IX - Evalueren
X - Internetrecht
Ieder deel bevat meerdere hoofdstukken. Je kan het boek in zijn geheel lezen of je kiest voor een bepaald onderwerp. Kies uit wat aansluit bij jouw interesse op dit moment of de situatie waarmee je te maken hebt. Ieder hoofdstuk is afzonderlijk te lezen en te begrijpen. Het is niet nodig om voorgaande hoofdstukken te lezen. Wil je bijvoorbeeld aan de slag met het optimaliseren van je schrijfvaardigheden, dan start je met deel III. Wil je je meer verdiepen in de verschillende tekstsoorten voor verschillende berichten, lees dan deel VII. Informatie over zoekmachineoptimalisatie lees je in deel IV. Wat ik zelf prettig vind is dat elk deel begint met een rood-oranje pagina. Naast uiteraard paginanummers is het vinden van de verschillende delen met deze gekleurde pagina's nog makkelijker. De delen zijn allemaal behapbaar en je hoeft geen ontelbare pagina's door te worstelen. Erg fijn. Wil je snel even iets opzoeken, dan vind je het snel.
Basis van content
Na een korte inleiding over werken aan online content kun je aan de slag gaan met de basis van effectieve content. In dit deel (I) lees je alles over online strategie, wat het is, hoe je het aanpakt en uitleg over het opzetten van een strategie. Belangrijk om hierbij in kaart te brengen is, wat zijn je doelen, wie is je doelgroep, welke boodschap wil je overbrengen, welke kanalen en middelen kun je inzetten, hoe beheer je je online content en het evalueren en monitoren van je online content.
Content stroomlijnen
Het stroomlijnen van je content is een belangrijk onderdeel. Door een plan hiervoor te maken en doelen te stellen wordt er waardevolle en relevante content gemaakt die je verder helpt in het ontwikkelen, laten groeien en laten zien van je bedrijf of organisatie. Lees er alles over in deel II.
Word bewust van je schrijven
In deel III wordt je bewust van hoe je schrijft en wat voor schrijver je bent. Je ontvangt tips hoe je het schrijven verder kan ontwikkelen en hoe jij kunt afstemmen op de online lezer. Na het lezen van dit deel weet jij hoe je content schrijft om de lezer te bereiken en zij tot actie overgaan. Wil je dat ze gaan nadenken over hun eigen mening of houding ten opzichte van bepaalde zaken of wil je dat ze iets onthouden of actie gaan ondernemen? Het hangt allemaal af van de tekst die jij gebruikt. Je leert welke schrijfstijl je voor welke situatie het beste kan kiezen en hoe je hier slimme hyperlinks kan toepassen om je content nog sterker te maken.
Google
Ook bij content komt Google om de bocht kijken. Je wil met je content uiteraard gevonden worden. Hier zijn zoekmachines en zoekgedrag de sleutel tot vindbaarheid. Om je content vindbaar te maken zijn er drie stappen die je hiervoor kunt doorlopen en je helpen met het vergroten van je vindbaarheid.
- Bepaal je zoekwoorden
- Optimaliseren van content
- Bouwen aan links
Welke zoekwoorden je het beste kan gebruiken, hoe je content kunt optimaliseren en bouwt aan je links lees je in deel IV, werken met Google.
Social Media
Het vijfde deel gaat over het inzetten van social media. Facebook, Instagram, Youtube, Instagram, Linkedin en ook Whatsapp. Je kan gebruikmaken van al deze kanalen of je kiest voor de meest relevante voor jou. Mensen maken veel gebruik van social media, soms meer dan zij denken. Dit geldt vast ook voor jezelf. Door social media in te zetten kom je in contact met klanten en toekomstige klanten. Het brengt je bekendheid en geeft je vertrouwen. Daarnaast kun je via social media de mening en behoefte peilen van je doelgroep. In deel IV vind je veel voorbeelden en uitleg hoe social media werkt, welk effect het heeft en hoe je hier gebruik van kan maken.
Overtuigingskracht
Ga je online content schrijven, dan is meestal de inzet dat mensen iets gaan doen, een actie gaan ondernemen. Dit kan zijn een abonnement op je nieuwsbrief nemen, een product kopen of een e-book of whitepaper downloaden. Hoe schrijf je een tekst die de bezoeker tot een actie aanzet? In het deel Conversie (VI) wordt hier informatie over gegeven. Met veel tips en voorbeelden die je verder gaan helpen zodat jij de lezer tot actie kan zetten.
Tekstsoorten
Zoveel kanalen, zoveel content. Welke tekst werkt op welk kanaal het beste. In deel (VII) over tekstsoorten uitgelicht vind je hierover alle informatie. Hoe schrijf je het beste
- Nieuwsberichten
- Een blog
- Een nieuwsbrief
Het komt allemaal aan bod. Met uitleg over call-to-actions, het gebruik van afbeeldingen, schrijfstijl en opbouw.
Werken met beelden
Niet alleen geschreven content is inzetbaar om je vindbaarheid en het contact met je klanten en potentiële klanten te vergroten. Ook het gebruiken van beeldende content is belangrijk. Visuele content is terrein aan het winnen. Je kunt hierbij denken aan video, een infographic, animaties of foto's. Beeld werkt als een magneet, het prikkelt, trekt aandacht en amuseert. Daardoor is het een krachtige vorm van content die je kan inzetten naast je tekstcontent. Lees in dit deel (VII) over de functie van beeld en hoe je aan de slag gaat met visuele content.
Evaluatie
Ben je aan de slag gegaan met het optimaleren van je content, dan is het belangrijk om te evalueren. Levert je inzet dat op waar jij naartoe wil? Begrijpen lezers de boodschap? In deel IX lees je over een aantal evaluatiemethoden die je zelf kan toepassen om te testen of jouw content het doel bereikt die jij voor ogen hebt. Er wordt ook een stappenplan aangereikt om een eigen evaluatieplan te kunnen maken.
Wat ook belangrijk is om niet te vergeten wanneer je aan online content gaat inzetten, kijk naar alle online kanalen die jij gebruikt. Bekijk per kanaal, zoals je website, een Facebookpagina en Instagram, of deze geschikt zijn voor jou en je het bereiken van je publiek. Controleer ook of alles goed werkt. Het gaat hierbij om o.a.:
- techniek
- visueel ontwerp
- navigatiestructuur
- content
- toegankelijkheid
IN deel IX vind je hierover een aantal handreikingen die je verder helpen.
Internetrechten
Tot slot, niet onbelangrijk, vind je in het laatste deel (X) heel veel informatie over internetrecht. Hier lees je alles over auteursrecht, portretrecht, cookiebeleid en AVG. Allemaal thema's waar je van op de hoogte moet zijn als je werkt met content.
Aanrader
Het Handboek Online Redactie is een waardevol boek voor iedereen die meer wil weten over content. Het boek is interessant voor beginnende online redacteuren, content- en communicatiespecialisten, maar ook voor diegene die al langer werkzaam zijn in online content. In het handboek lees alles over de basisbeginselen, lees over hoe jij je nog meer kan ontwikkelen op het gebied van het toepassen van content. Of fris je geheugen weer eens op. Het boek is praktisch en makkelijk leesbaar. Wil je iets opzoeken dan pak je het er snel even bij. Binnen een mum van tijd heb je de informatie gevonden die je zoekt. Handboek Online Redactie is een aanrader voor iedereen die met online content aan de slag gaat of al aan de slag is.
Over Ivonne Sprok
Ivonne Sprok is eigenaar van SPROX Media en Promotie Noord.