Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Word een gelukkiger dokter - 'Toegevoegde waarde voor dokters'

Doktoren staan vaak niet bekend om hun sociale vaardigheden. Daarnaast is bekend dat doktoren vaak een burn out krijgen doordat het werk zowel emotioneel als fysiek zwaar is.

Jan Hoogstra | 17 april 2020 | 1-2 minuten leestijd

In de opleiding van artsen wordt vaak weinig aandacht aan de ‘zachtere' kant van hun vak gegeven, zoals persoonlijke ontwikkeling. In Word een gelukkiger dokter geeft Ilse Ganzeboom handvatten voor een dokter om meer innerlijke rust, meer energie en meer werkplezier te krijgen.

Persoonlijke ontwikkeling is geen onderdeel van de opleiding van doktoren. Dat dit een gemis is, blijkt in de dagelijkse praktijk. Veel doktoren kampen met de zware werkdruk, soms met een burn out of carrièreswitch tot gevolg. Ilse Ganzeboom beschrijft in Word een gelukkiger dokter bestaande technieken, toegespitst op dokteren, om beter om te kunnen gaan met werkdruk en meer werkplezier te krijgen.

Het boek is een theorieboek en werkboek in één. Het bevat uitleg maar ook oefeningen. De casussen komen vanuit de dokterswereld, waardoor deze voor de doelgroep erg herkenbaar zijn. De technieken in het boek zijn niet nieuw, het gaat over bijvoorbeeld het geven van feedback en het karakteriseren van iemand aan de hand van een Enneagram.

De schrijfster geeft ook een aantal sleutels om je werkgeluk te vergroten, ook dit zijn bekende onderwerpen zoals emotionele betrokkenheid, zingeving, vriendelijkheid en veerkracht. In het laatste hoofdstuk komt nog een model ‘De Brug' aan bod dat de dokter helpt om de gewenste doelen in een gesprek te realiseren. Dit model bestaat uit 4 stappen:

- Vertrouwen opbouwen

- Behoeften en belangen inventariseren

- Oplossingen bedenken

- Afspraken maken

Ook dit is niet nieuw, dit zijn bestaande technieken. Maar voor een dokter goed om zich te realiseren en zich daarin te bekwamen. Voor de doelgroep is Word een gelukkiger dokter, dankzij de specifieke toespitsing van de voorbeelden en oefeningen, een boek met toegevoegde waarde.

Jan Hoogstra is zelfstandige, IT-consultant. Hij voert opdrachten uit op het gebied van beoordeling en advisering over IT-gerelateerde onderwerpen in de zorgbranche. Zo is hij programmamanager, projectmanager en adviseur op het gebied van bijvoorbeeld IT-strategie en pakketselecties.

Over Jan Hoogstra

Jan Hoogstra heeft meer dan 25 jaar ervaring als IT-adviseur en IT-auditor bij grote accountants- en adviesbureaus. Tijdens zijn loopbaan heeft hij veel opdrachten gedaan op het gebied van informatiebeveiliging en optimalisering van de inzet van IT. Jan is directeur bij CognoSense, dat gespecialiseerd is in de menselijke kant van IT.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden