Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

The Positive Sum Game - 'Je merkt de brede ervaring van de auteurs'

De roep om systeemverandering is er al een tijdje en wordt steeds luider. De manier waarop de economische groei boven alles lijkt gesteld, zorgt bij meer en meer mensen voor vraagtekens.

Daniëlle de Jonge | 13 mei 2020 | 3-4 minuten leestijd

De termen ‘purpose' en ‘betekenis' duiken overal op, om aan te geven dat er meer is dan geld verdienen en het belang van bijdragen aan het grotere geheel aandacht verdient. Veel aandacht. Dat zie je ook aan de flinke stijging van het aantal sociale ondernemingen, zij die niet financiële winst maar sociale of ecologische winst voorop stellen. Een zeer goede ontwikkeling als je het mij vraagt. Daarom begon ik vol interesse aan het boek The Positive Sum Game van Herman Toch en Ann Maes.

De grote lijn van het boek kende ik al wel. Ik had de eer dat mijn nieuwste boek Extreem Klantgericht net als dit boek was genomineerd voor de PIM Marketing Literatuur Prijs 2019. Op de feestelijke avond van de prijsuitreiking gaven de auteurs een presentatie. Die maakte dus zo nieuwsgierig, dat ik ook het boek als geheel wilde lezen. Laat het woord ‘game' in de titel niet misleiden. Het concept wat ze uiteenzetten is weliswaar als een ‘spel' met 7 troeven weergegeven. Gewoon een leuk business-spel is het zeker niet. Sterker nog: het is een manier van denken en handelen die er voor zorgt dat je als bedrijf klaargestoomd wordt voor de toekomst. Dat doe je dus niet even leuk erbij, daar ga je grondig voor te werk.

Eerst even terug naar de basis, want het boek - dat bestaat uit drie delen - begint met het weergeven van de veranderingen die gaande óf nodig zijn in het economisch systeem. De auteurs geven de drie belangrijkste transformaties van dit moment aan: digitaal, duurzaamheid en waarde. Waarde is in deze niet het geld, maar de waarden van waaruit je zaken doet. De vraag is in hoeverre jij met jouw bedrijf al meebeweegt in de transformaties. Sommige bedrijven willen alles houden zoals het is, anderen willen een update wat van er nu is en er is een groep die graag een nieuw systeem omarmt. En de vraag is ook: doe je dat vanuit intrinsieke motivatie of omdat-het-nu-eenmaal-moet. Dat gaat namelijk een groot verschil in resultaten geven.

In het tweede deel van het boek introduceren Toch en Maes de vijf bedrijfsvormen - mentale kaarten genoemd. Kies je voor de typische profit structuur met the winner takes it alle mentaliteit? Of ga je voor pure non-profit? De kans is groot daar je voor een van de drie andere kiest, eenvoudig gezegd omdat de andere twee niet lang meer levensvatbaar zijn. Zo is er ‘doing well en doing good', ‘purpose first entrepeneurs' en ‘non-profit 2.0'. Alle drie hebben ze en mix van geld verdienen én bijdragen aan een mooiere wereld, de nuances zitten in waar de meeste focus op ligt. In het hele tweede deel komt dit uitgebreid aan bod en krijg je vanzelf het gevoel wat het beste bij jouw organisatie past. En of je je er zelf goed bij voelt.

In het derde deel wordt dan de daadwerkelijke positive sum game uiteengezet. De zeven troeven kun je allemaal oppakken of kiezen waar voor jou nu de belangrijkste uitdaging ligt. Is dat je zakelijke identiteit, de werknemerservaring of juist de klantervaring. Troef voor troef doorloop je het proces om helderheid te krijgen. Overigens lijkt het mij heel interessant voor een bedrijf om ze alle zeven onder de loep te nemen, er valt altijd wel iets bij te schaven. Zelfs als je denkt dat je de zaken tiptop op orde hebt.

Door het boek heen merk je de brede ervaring van de auteurs. Ze hebben een complex proces op sterke wijze omschreven, zodat je er goed mee uit de voeten kunt. Los van inhoud is het ook nog eens een fraai vormgegeven boek dat best eens beduimeld kan raken als je de smaak eenmaal te pakken hebt om meer én beter te doen.

Daniëlle de Jonge is expert in eigentijdse klantrelaties en helpt als spreker & trainer bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn. Zij schreef de bestsellers Verleid de klant, Human2Human: de nieuwe klantrelatie en Extreem klantgericht. www.danielledejonge.nl

Over Daniëlle de Jonge

Daniëlle de Jonge – spreker, trainer en bestsellerauteur. Helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden