Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Focus AAN/UIT - 'Interessant en inspirerend'
2 juli 2019 | Désirée Boerema

Het boek Focus Aan/Uit geeft je inzicht in hoe je brein werkt en waardoor het komt dat je soms je focus kwijtraakt. Nog belangrijker: er staan veel tips en tricks in om ervoor te zorgen hoe jij gebrek aan focus kan voorkomen én terug kan krijgen.

Focussen, klinkt heel leuk. Maar veel van ons vinden dit een behoorlijke uitdaging. Ons niet laten afleiden door mails, ons mobieltje of social media. Best een uitdaging. Het gebeurt voor je er erg in hebt en het zorgt ervoor dat je minder gedaan krijgt. Daarnaast voel je je ook vaak onrustiger en minder voldaan. Wil je graag weten hoe dit werkt én hoe jij concreet de focus weer terug kan pakken? Dan is het boek FOCUS echt wat voor jou.

Mark Tigchelaar schrijft er alles over in Focus Aan/Uit. In het boek legt hij aan de hand van herkenbare dagelijkse situaties uit hoe het brein werkt en hoe we daar slim mee om kunnen gaan om de focus te behouden of terug te krijgen. Uiteraard komt het multitasken én daarbij de tegenhanger ‘switch-tasken' ook aan bod. Dat leverde voor mij interessante bevindingen op. Ik ben een echte switch-tasker en dat brengt me veel. In sommige gevallen blijkt het toch handiger om het anders aan te pakken.

Het is een boek dat lekker wegleest: toegankelijk geschreven met persoonlijk grappige side notes tussendoor. Wat hij schrijft is allemaal wetenschappelijk onderbouwd. Hier hou ik van. Daarnaast geeft hij ook de nodige uitleg hoe dingen dan zo in je hoofd werken waardoor je het beter begrijpt én je heel concreet het nut van de tips snapt. Ook leuk: sommige dingen deed ik al en snap nu hoe het werkt dat het voor mij werkt. Dat geeft bevestiging.

In het boek beschrijft Mark de vier concentratielekken die volgens hem ten grondslag liggen aan het verlies van focus: te weinig prikkels, te veel interne prikkels, te weinig brandstof en te veel externe prikkels. In alle gevallen zal denk ik iedereen wel veel herkenning ervaren tijdens het lezen. Bijvoorbeeld over het effect van muziek. Soms kun je je veel beter concentreren als je muziek aan hebt. Dit heeft te maken met het ‘vul-de-leegte-principe' zoals Mark dat noemt.

Het boek heeft me vooral verrast door de diepgang die er inzit. Naast de theoretische onderbouwing, focustips en -tricks, geeft het ook nieuwe inzichten over jezelf, waardoor je jezelf beter gaat begrijpen. Of waarom je de dingen doet zoals je ze doet. Het zet je aan het denken, het inspireert en activeert. Vooral dit laatste vind ik fijn. Veel tips zijn heel toepasbaar en kun je direct mee gaan starten. Ga bijvoorbeeld na elke 25 minuten werken eens 5 minuten simpelweg uit het raam kijken.

Focus AAN/UIT is een interessant en inspirerend boek voor iedereen die behoefte heeft aan focus. Wil je begrijpen hoe het werkt dat je geen voldaan gevoel hebt na een dag werken? Waarom je soms niet te stoppen bent? Waarom je je laat afleiden door alle meldingen? Dan is dit boek echt wat voor jou. Mark Tigchelaar weet waar hij over schrijft en schrijft uit ervaring. Met dit boek helpt hij je om de regie weer terug te pakken. Focus te houden en meer gedaan te krijgen.

Désirée Boerema is eigenaar iDees online en de Social Media Community. Ze inspireert ondernemers om een bedrijf rondom hun leven te bouwen en social media in zetten om te inspireren, activeren en klanten te trekken.

Focus Aan/Uit - 'Aanrader voor iedereen'
24 mei 2019 | Jan Hoogstra

Het tijdperk waarin wij leven wordt ook wel het informatietijdperk genoemd. De overdaad met informatie leidt ook tot ongewenste neveneffecten, veel burn-outs worden daardoor veroorzaakt.

Informatie komt op zoveel manieren op je af, dat is erg moeilijk te filteren. Dat begint nu al op de scholen, waar de school van mijn dochter bijvoorbeeld een volledig digitale school is. Dus alles gaat via de computer... met de nodige afleidingen zoals YouTube. Gefocust leren zit er niet meer in. Mark Tigchelaar en Oscar de Bos hebben een methode ontwikkeld die helpt bij het focussen. Die beschrijft Tigchelaar in het boek Focus Aan/Uit, dicht de 4 concentratielekken en krijg meer gedaan in een wereld vol afleiding. Is het een oplossing voor de informatie-overload?

Hoe vaak hoor je niet de zin ‘ik ben de hele dag druk, maar heb het gevoel dat er niks uit mijn handen is gekomen'? In mijn omgeving hoor ik die heel vaak. En zelf voel ik het vaak ook zo.

Tegenwoordig gaat het niet meer om timemanagement, hoe deel je de tijd in, maar meer om focusmanagement. Dat s het uitgangspunt van Focus AAN/UIT. Focusmanagement gaat over de kunst om jezelf af te sluiten van alle prikkels om je heen, om makkelijk te kunnen schakelen tussen onderwerpen en om te leren hoe je je hersenen weer echt kunt gebruiken. De schrijver heeft als doel om de lezer te leren weer grip op focus te krijgen. Daarom gaat hij in op de 4 soorten concentratielekken. Het boek bevat veel praktische tips, en er is ook bonusmateriaal beschikbaar op de website.

Voordat de schrijver in deel 1 ingaat op de vier concentratielekken, beschrijft hij eerst nog hoe focus en afleiding in je hersenen werken (en de verslaving van berichten vanuit social media, hierop wordt in deel 2 nog apart ingegaan). Belangrijkste leerpunt hieruit voor mij is dat alle dingen die je tussendoor doet meer tijd kosten dan je denkt. Het kost tijd om je weer op het originele onderwerp te focussen. Snel schakelen en dan weer echt de focus hebben kan niet. Tigchelaar: ‘Als je wisselt (van onderwerp) ben je af.'

De vier concentratielekken zijn:

1. Te weinig prikkels: als iets te langzaam, saai of te simpel gaan onze hersenen op zoek naar meer uitdaging, lees afleiding.

2. Te veel interne prikkels: behoefte aan iets anders doen, even mail checken, facebook controleren etc. Bezig zijn in je hoofd met to do lijstjes, in plaats van aan de slag te gaan.

3. Te weinig brandstof: als je moe bent of trek hebt in eten, kan de kleinste prikkel al leiden tot afleiding.

4. Te veel externe prikkels: onder andere telefoon, e-mail en collega's. Meeste mensen geven dit concentratielek als hoofdoorzaak op van te weinig focus. In de praktijk zouden met name 2 en 3 nog wel eens meer de hoofdoorzaak kunnen zijn.

Elk hoofdstuk bevat praktische tips, vaak voor de hand liggend, maar wel heel zinvol, denk aan:

- Niks doen vlak voor een meeting: zodat je niet wordt afgeleid

- Themadagen introduceren waarin je aan de slag gaat met een bepaald onderwerp, project.

In deel 1 gaat de schrijver verder nog in op het fenomeen geluid, en dan met name in kantoortuinen. Dit is erg herkenbaar en toch doen veel organisaties daar te weinig aan.

Deel 2 heet ‘De verdieping' en gaat dieper in op een aantal onderwerpen, zoals de productiviteitsparadox, meetings en e-mails, verslaving aan afleiding en de focuschallenge. Met de productiviteitsparadox bedoelt de schrijver onder andere dat creativiteit en productiviteit elkaars tegenpolen zijn. Oftewel een creatief beroep moet je niet afrekenen op inzet maar op uitkomst. Bij een creatief beroep is ontfocussen vaak beter dan focussen, de beste ideeën komen immers niet als je gefocust een rapport aan het uitwerken bent. Goed om daarmee rekening te houden bij het plannen van je werkzaamheden.

Een advies waar ik de komende tijd mee aan de slag wil is het zo min mogelijk en zo kort mogelijk vergaderen. Een vergadering van een uur duurt ook altijd een uur, terwijl het ook in een half uur had gekund, door meer gericht te werken. Advies van de schrijver is om met vergaderingen van 45 minuten te werken, dat werkt in het Finse schoolsysteem erg goed.

De schrijver geeft ook goede adviezen hoe om te gaan met e-mail. Ik ben het helemaal eens met zijn stelling dat urgente mails niet bestaan. Ga dan bellen of bij elkaar langs. En spreek uren af waarin je geen mail gaat beantwoorden. Veel van de adviezen zijn ook zaken om op organisatieniveau duidelijke afspraken over te maken, bijvoorbeeld over hoe je om gaat met cc/bcc.

Naast het beschrijven van de problemen en oorzaken gaat de schrijver ook in op mogelijke oplossingen. Zo zijn er trainingen beschikbaar en krijg je, als lezer van dit boek, een online training cadeau. In de focuschallenge geeft de schrijver je de uitdaging mee om de komende 10 werkdagen elk dag een focusblok in te plannen van 25 minuten. Het onderdeel over hoe nu verder is commercieel ingestoken en gaat in op de trainingen en lezingen die de schrijver over dit onderwerp geeft. Maar dat betreft maar 2 pagina's.

Of het boek DE oplossing biedt voor de informatieoverload weet ik niet, het helpt zeker wel om er mee om te gaan. Ik ga een aantal zaken ook zeker proberen toe te passen, zoals de adviezen over het gebruik van e-mail en de dagindeling (uitwerken in de ochtend, afhandeldingen in de middag). Daarnaast zal ook onze cultuur en samenwerkingsvormen moeten veranderen, we kunnen en mogen niet meer verwachten dat collega's, klanten en leveranciers binnen een uur op mails, whatsapp en dergelijke reageren. Al met al is Focus AAN/UIT een leerzaam boek, een aanrader voor iedereen. Als we dit met z'n allen gaan toepassen, gaan we zeker een probleem oplossen! Ik begin alvast met de focuschallenge. Nu nog tijd maken om de online training te gaan doen...

Jan Hoogstra is partner bij WeDoTrust, waar hij opdrachten uitvoert op het gebied van beoordeling en advisering over IT-gerelateerde onderwerpen in de zorgbranche. Zo is hij programmamanager, projectmanager en adviseur op het gebied van bijvoorbeeld IT-strategie en pakketselecties.

Focus Aan/Uit - Helpt de denk- en dwaalmachine in je hoofd te stoppen
21 mei 2019 | Patrick Davidson

Volgens Patrick Davidson en Hans van der Loo leest Focus Aan/Uit als een trein, zit het vol verrassende wendingen en bvat het bergen praktische tips. Lees hun recensie hieronder.

Uit jaarlijks onderzoek naar de ‘Energie van werkend Nederland’ weten we dat het slecht gesteld is met de zelfdiscipline binnen teams en organisaties. Een ruime meerderheid van 58% zegt zich moeilijk op zijn of haar taken te kunnen concentreren. De reden hiervoor: men wordt voortdurend afgeleid door binnenstromende e-mails, apps die om aandacht schreeuwen en collega’s die je om de haverklap om raad komen vragen of die luidruchtig verslag doen van hun escapades in het afgelopen weekend. Externe prikkels vormen een bekende en veelbesproken bron van afleiding. Maar ze zijn volgens neuropsycholoog Mark Tigchelaar niet de enige oorzaak van concentratieverlies. Op toegankelijke, prikkelende en vooral praktische wijze beschrijft hij in zijn boek Focus Aan/Uit hoe wij voortdurend met maar liefst vier concentratielekken te maken krijgen.

1. Zorg voor meer prikkels om verveling te voorkomen
Opmerkelijk genoeg heeft een eerste concentratielek niet met een teveel, maar met een tekort aan prikkels te maken. Als we te weinig geprikkeld worden, gaat ons brein onbewust op zoek naar nieuwe signalen. Onze hersenen denken sneller dan we ze gebruiken, zegt Tigchelaar. Zo is ons brein in staat om 1.400 woorden per minuut te verwerken. Van die capaciteit maken wij evenwel geen gebruik: het gemiddelde leestempo ligt rond de 250 woorden per minuut en wanneer wij spreken wordt dat aantal nog eens gehalveerd tot 125 woorden. Het gevolg: ons brein wordt onvoldoende geprikkeld. Het verveelt zich en gaat uit zichzelf naar afleiding zoeken.

Dit is een verklaring voor het feit dat nogal wat mensen in de comfortzone, die feitelijk niet zoveel om handen hebben, zich toch afgeleid en gestrest voelen. Ze hebben te maken met een brein dat zelfstandig probeert om leegtes op te vullen. De remedie hiertegen: meer doen. De leegtes in je hoofd vullen. Sneller lezen of praten. Maar vooral ook: meer multitasken. Dat laatste is een echte eye opener.

2. Onderscheid multitasken en switchtasken
Meer multitasken, huh? Van alle kanten is ons de laatste jaren door aandachts- en productiviteitsgoeroes juist voorgehouden hoe slecht dat is. Tigchelaar ontkracht deze mythe. Sterker nog, hij stelt dat multitasken supergoed kan zijn voor onze focus en concentratie. Dan moet het wel gaan om het tegelijkertijd verrichten van onbewuste taken. Als je met een saaie klus bezig bent, kun je je brein aardig bezighouden door er tegelijkertijd een lekker muziekje bij op te zetten. Pas dan wel even op dat het om muziek gaat die je al vaker hebt gehoord en waar je hersenen verder weinig aandacht aan bestreden. Want bij een playlist met nieuwe nummers is de kans groot dat je hersenen zich daarop – en niet op de saaie klus – gaan concentreren. Je moet volgens Tigchelaar een onderscheid maken tussen ‘multitasken’ (het tegelijkertijd doen van onbewuste activiteiten) en ‘switchtasken’ (het bewust tegelijk doen van meer dan een ding).

Dat laatste gebeurt overigens maar al te veel. Wanneer we achter de computer werken, wisselen we gemiddeld 566 keer per dag van taak. Hetzelfde gebeurt wanneer wij aan verschillende projecten tegelijkertijd werken of van de ene meeting naar de andere hollen. Dat heen en weer switchen kost niet alleen bergen energie, maar is ook funest voor je concentratie. Onbewust blijven je hersenen ook na het opstarten van je nieuwe activiteit bij de oude hangen. Wat je daartegen kunt ondernemen? Het minimaliseren van taakwisselingen.

Je verliest hierdoor weliswaar de rush die het hoppen van de ene naar de andere taak met zich meebrengt, maar je wordt wel veel productiever. De meest simpele manier om onnodige ‘switchkosten’ te bestrijden is het schrappen van onbelangrijke activiteiten en het bundelen van taken. Reserveer bepaalde tijden van de dag voor bepaalde activiteiten of projecten. Een andere tip: gebruik je hersenen nooit als geheugensteun. Maak je brein regelmatig leeg door nieuwe ideeën of belangrijke afspraken op papier te zetten.

3. Vaker pauze nemen
De twee andere door Tigchelaar genoemde concentratielekken zijn wat bekender. Allereerst, een concentratielek door te weinig rust te nemen Omdat we vaak denken dat hard werken stoer is en lineair tot meer resultaat leidt, is het gebruikelijk om alsmaar harder door te buffelen. In werkelijkheid vlakt de productiviteit af naarmate we langer doorknallen. Mark Tigchelaar adviseert daarom om regelmatig rust te nemen en jezelf – net als een elektrische auto – aan de laadpaal op te laden. Na elke 25 minuten geconcentreerd werken, vijf minuten een break nemen. En dan niet je mails gaan bekijken of rondsurfen op het internet, want dat telt niet als ontspanning.

4. Pas op voor te veel prikkels
Het vierde en laatste concentratielek, voortdurend afgeleid worden door externe prikkels, lijkt in tegenstrijd met het eerste, maar dat is niet zo. We worden bedolven door externe prikkels: e-mails, social media, breaking news. Dit vormt een continue bedreiging voor onze aandacht. Ook de verwachting dat je permanent bereikbaar bent, speelt ons parten en remt de productiviteit. De oplossing is vrij simpel, maar voor ‘prikkelverslaafden’ moeilijk te realiseren: de kantoortuin verwisselen voor een stiltekamer of voor thuiswerken. En vooral ook: apparatuur buiten handbereik en de notificaties van apps uitzetten.

En nu?
Naast het benoemen en verklaren van de vier concentratielekken en het geven van tal van praktische tips om ze te dichten, zoomt Tigchelaar in op een paar afzonderlijke thema’s. Zo stelt hij dat creativiteit en productiviteit elkaars tegenpolen zijn. Creativiteit is gebaat bij open aandacht, productiviteit bij gerichte aandacht. Hij raadt aan om beide vormen af te wisselen. Met gerichte aandacht krijgen we dingen gedaan, met open aandacht vinden we nieuwe inzichten en ideeën. Het is het verschil tussen inspanning en ontspanning, tussen bewust en onbewust, tussen doen en nadenken en tussen gas geven en opladen.

Een aanrader
Wij raden het boek aan want het leest als een trein, zit vol verrassende wendingen en bevat bergen praktische tips. Met name de noodzaak om de denk- en dwaalmachine in je hoofd te stoppen, wordt goed voor het voetlicht gebracht. Met als enige beperking: het is en blijft een (neuro)psychologisch zelfhulpboek. Het is een en al brein dat de klok slaat. De aandacht voor achterliggende omgevingsfactoren en structurele oplossingen is minimaal. Maar misschien moeten we hier niet al te veel over zeuren: aandacht voor een meer omvattend perspectief had ongetwijfeld tot concentratielekken bij de auteur geleid. Focus Aan/Uit was dan misschien wel nooit geschreven…

Patrick Davidson & Hans van der Loo zijn gefascineerd door mensen & teams die zichzelf continu overtreffen. Daarover schrijven ze (hun nieuwe boek "Werkvuur: Hoe energieke mensen en teams positieve impact maken”) verschijnt in september 2019), spreken ze (onder meer via Managementboek Academy) en verzorgen ze trainingen (via hun bedrijf EnergyFinder). In hun werk staat de relatie tussen topprestaties, hefboomgedrag en energie centraal.

Focus Aan/Uit - 'Een aanrader voor iedereen die meer gedaan wil krijgen'
10 mei 2019 | Paul Hassels Mönning

‘Afdwalen tijdens gesprekken, aan het einde van de pagina erachter komen dat je eigenlijk geen idee meer hebt waar de tekst over ging’. Deze herkenbare voorbeelden staan op de achterflap van Mark Tigchelaars bestseller Focus Aan/Uit.

Mark Tigchelaar houdt de lezer met Focus Aan/Uit de spiegel voor en beschrijft aan de hand van vier concentratielekken en diverse aansprekende voorbeelden hoe je weer grip krijgt op de pagina die je nu leest, je inbox, je agenda en je leven. Het boek maakt daarbij neurowetenschappelijke inzichten erg praktisch en tastbaar.

De ondertitel van Focus Aan/Uit luidt: ‘dicht de 4 concentratielekken en krijg meer gedaan in een wereld vol afleiding’. Vaak wordt gedacht dat externe prikkels zoals reclames, sociale media, onze smartphone of onze collega’s de grootste stoorzender van onze aandacht zijn. Mark Tigchelaar maakt echter duidelijk dat wijzelf vaak de grootste vijand zijn van onszelf. In deel I van dit boek passeren vier concentratielekken de revue.

Concentratielek #1: te weinig prikkels
Als we te weinig prikkels krijgen dan raken we verveeld en gaan onbewust op zoek naar nieuwe prikkels. Onze hersenen denken sneller dan dat we ze gebruiken, zo stelt Tigchelaar. Het is dan zaak om de ‘leegte op te vullen’ bijvoorbeeld door extra snel te lezen. Of door sneller een presentatie te geven zodat je je publiek bij de les houdt.

Tigchelaar ontkracht daarbij de mythe van het multitasken. Als je onbewust twee dingen tegelijkertijd doet is dat multitasken. Denk aan wandelen en daarbij telefoneren. Als je doorhebt dat je tegelijkertijd twee dingen doet dan ben je aan het switchtasken. Dat gebeurt al als we tijdens het lezen proberen dingen te onthouden, aldus de auteur. We kunnen maar één ding bewust doen.

Concentratielek #2: te veel interne prikkels
Ook het tweede lek in onze aandacht ligt bij onszelf. Als we bezig zijn met te veel diverse projecten of taken dan raakt onze focus vanzelf versnipperd. Vooral het wisselen van taken is daarbij dodelijk. ‘Wanneer we achter de computer werken, wisselen we gemiddeld 566 keer per dag van taak. Dat is elke 50 seconden.’ Mark Tigchelaar geeft daarom dan ook het MTW advies: Minimaliseer TaakWisselingen. Dat zou je bijvoorbeeld kunnen doen door gelijksoortige plukjes taken te combineren. Want, zo stelt de auteur: ‘kledingstukken was je toch ook niet apart?’

Focus Aan/Uit raadt aan om je hoofd vooral niet als harde schijf te gebruiken maar ‘leeg’ te houden. Dit kan door af en toe een piekerkwartiertje in te lassen of door een zogenaamde mindsweep te doen: belangrijke gedachten vlak voor het slapen gaan opschrijven. Ook nieuwe taken en ideeën moeten volgens Tigchelaar zo snel mogelijk uit je hoofd en in een (digitaal) dossier. Dit kan een notitieblokje zijn of een app zoals Braintoss.

Concentratielek #3: te weinig brandstof
Het derde concentratielek omschrijft Mark Tigchelaar ook wel als het Tesla-model. Door jezelf onvoldoende op te laden ontstaat vanzelf minder rendement en minder output. Covey omschrijft ‘het scherp houden van de zaag’ ook niet voor niks als een van de 7 eigenschappen van succesvolle mensen. We denken dat lang doorwerken stoer is en lineair leidt tot meer resultaat. De werkelijkheid laat zien dat onze productiviteit afvlakt naarmate we langer doorknallen.

Mark Tigchelaar adviseert daarom onder meer om de pauze te omarmen: ‘De tijd die je verliest met een pauze is kleiner dan het productiviteitsverlies dat je lijdt.’ Op de vraag hoe vaak we eigenlijk zouden moeten pauzeren stelt de focusexpert: ‘we werken het effectiefst wanneer we na elke 25 minuten een korte break van 5 minuten houden’. Het bekijken van een YouTube-video of een korte blik op NU.nl geldt daarbij niet als een slimme break. YouTube kijken is hard werken voor onze hersenen. Het zou mooi zijn als Mark Tigchelaar deze tip ook een keertje aan mijn puberzoons van 15 en 13 (en hun klasgenoten) zou kunnen voorhouden...

Te veel stress is niet het feitelijke probleem. De kernuitdaging is om onszelf beter op te laden. Wissel denkwerk af met fysieke inspanning, ga eens op een andere verdieping koffie halen of neem de trap. ‘Vijf minuten springen en je zit weer vol met energie’, zo raadt Tigchelaar aan. Zie je je collega’s al springen in de kantoortuin?

Concentratielek #4: te veel interne prikkels
Over kantoortuinen gesproken: dit is een voorbeeld van een externe prikkel en daarmee de vierde blokkade van onze focus. De professional is het meest productief als hij of zij kan werken in verschillende zones. Bedrijven zouden onderscheid moeten maken tussen social corners voor netwerken en socializing, samenwerkenblokken om met collega’s te overleggen en focuswerkplekken om maximaal gericht werk op te leveren.

Tigchelaar haast zich om te zeggen dat een kantoor geen plek hoeft te worden waar we ons als robots gedragen. Het kantoor zou wel een ruimte moeten bieden waar we onszelf niet onnodig hard hoeven in te spannen om werk te doen.
De moderne kenniswerker stelt zich vaak tot doel om altijd bereikbaar te zijn. Meldingen en alerts van binnenkomende mailtjes, Facebook berichten, InMails op LinkedIn vormen zo een continue bedreiging voor onze aandacht, en daarmee productiviteit. Focus Aan/Uit raadt bijvoorbeeld aan om regelmatig een afspraak met jezelf in te plannen en notificaties van alle apps behalve agendameldingen uit te zetten. Dit vanuit het motto: ‘one hour of focus keeps the doctor away’.

De verdieping
Deel 2 levert daarbij verdere verdieping op het onderwerp focus en concentratie. Tigchelaar neemt de lezer daarin mee op een ontdekkingstocht naar het eigen brein als werkinstrument.

Daarin maakt hij duidelijk dat creativiteit en productiviteit elkaars tegenpolen zijn. Mark Tigchelaar beschrijft bijvoorbeeld zijn eigen ervaring met een nieuwe art director op kantoor. De dame in kwestie leek hele dagen te verdoen met meerdere wandelingen en uit het raam te staren. Tegelijkertijd kwamen de mooiste designs uit haar handen.
De auteur raadt aan om gerichte en open aandacht af te wisselen. Met gerichte aandacht krijgen we dingen gedaan, met open aandacht vinden we nieuwe inzichten en ideeën. Het is het verschil tussen inspanning en ontspanning, tussen bewust en onbewust, tussen doen en nadenken en tussen gas geven en opladen.

Gelukkig komen ook productiviteitsbedreigingen email en meetings aan bod. Over email adviseert Tigchelaar onder meer: ‘urgente mails bestaan niet’, ‘gebruik het mailprogramma alleen om te mailen’ en ‘las emailloze en instant messengerloze uren in’. Hij haalt daarbij een citaat van de oprichter van Email Handyman (Richard Wolfe) aan: ‘een uitpuilende mailbox is alsof je je bureau op een druk schoolplein hebt staan’.

Meetings en vergaderingen dienen zo min mogelijk en vooral lekker kort te zijn. Elon Musk stelt daarbij ook kritisch te blijven waarom je in een vergadering zou moeten blijven zitten: ‘het is niet onbeleefd om uit een meeting te vertrekken. Het is onbeleefd om iemand te laten zitten en zijn tijd te verspillen’.

Focus Aan/Uit eindigt met een aantal tips om de verslavende werking van afleiding te doorbreken. Elke keer dat we onze telefoon of onze mailbox checken komt er een ‘shot’ vrij dat verslavend werkt. Tigchelaar noemt de telefoon dan ook wel de ‘speen voor volwassenen’. Hoe vaak heb jij je telefoon gecheckt tijdens het lezen van deze boekrecensie?

Dit boek leest erg vlot weg en houdt je aandacht erbij door de vele, herkenbare voorbeelden en vlotte schrijfstijl. Focus Aan/Uit is een aanrader voor iedereen die meer gedaan wil krijgen in een dag en daarbij energie wil overhouden voor andere leuke zaken dan werk. Telefoneren met een vriend, familielid of partner bijvoorbeeld.

Paul Hassels Mönning is auteur van Br@inbound Marketing en managing partner van dutchmarq, inbound marketing & sales netwerk in B2B. Dutchmarq stelt de beste kennisleiders in IT, Sustainability en Professional Services in staat het verschil te maken in hun B2B-markt.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden