Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
29 mei 2008 | Peter Vermeulen

Communicatie kan in allerlei situaties plaatsvinden. Privé, op het werk, of tijdens een vergadering. U zendt en ontvangt de hele dag door boodschappen; hierdoor brengt u van alles teweeg bij uw gesprekspartners en uzelf. 'Beïnvloed anderen, begin bij jezelf' van Bert van Dijk helpt u door middel van het interactiemodel van de Roos van Leary inzicht te krijgen in communicatieprocessen.

Trainer, coach en bedrijfsadviseur Bert van Dijk is door zijn eigen ervaring enthousiast over de Roos van Leary. Het interactiemodel kan een effectief middel zijn en mensen handvatten geven om beter te kunnen functioneren. 'Beïnvloed anderen, begin bij jezelf' is grotendeels gebaseerd op 'Interpersonal Diagnosis of Personality' van Timothy Leary. 'Door bewust te kiezen voor bepaald gedrag en te weten welk effect uw gedrag op anderen kan hebben, kunt u leren uw doelen te bereiken.' Psycholoog Timothy Leary liet zich inspireren door een windroos bij het uitwerken van zijn onderzoeksgegevens tot een model in de jaren vijftig. Vandaar 'de Roos van Leary'.

Bert van Dijk start 'Beïnvloed anderen, begin bij jezelf' met een gedegen uitleg te geven over het interactiemodel de Roos van Leary. Dit doet Van Dijk door middel van eenvoudige maar doeltreffende korte voorbeelden en opdrachten. Hierdoor worden de eerste vier vakken binnen de cirkel van het model direct duidelijk. Vervolgens maakt Bert van Dijk een verdiepingsslag door het model uit te breiden naar acht segmenten van de Roos. Ieder segment bestaat vervolgens weer uit vier niveaus. Vanuit het witte centrum van het segment, die het natuurlijke gedrag vertegenwoordigt, naar het groene effectief of doelbewust gekozen gedrag. Om vervolgens over te gaan tot de rode buitenrand die niet bewust gekozen en/of rigide gedrag vertegenwoordigt.

Door voor acht personages te kiezen die elk het gedrag van een segment vertonen, weet Bert van Dijk het voor de lezer enigszins duidelijk te houden. Deze groep van acht mensen werkt dagelijks samen en maakt situaties mee die telkens door een andere persoon beschreven worden. Iedere persoon reageert vanuit 'zijn' vak van de Roos. Hierdoor ziet u de mogelijke effecten van het gedrag dat bij het vak hoort.

Twee van de karakters zijn onder andere teamleider Agnes en Hans, de senior vormgever. Agnes heeft als belangrijkste eigenschap dat zij snel en makkelijk de leiding neemt. Zij lost vlot en vaardig lastige klussen op, maar kan slecht omgaan met mensen die niet snel kunnen beslissen. Hans echter heeft een dominante persoonlijkheid en is niet gauw van zijn stuk te brengen. Hij imponeert door zijn indirecte stijl en zijn grote vakkennis. Maar in het team blijkt hij de zwakke schakel. Hij kan het niet verkroppen dat Agnes de eindverantwoordelijkheid heeft en de beslissingen neemt. Hierdoor gaat hij regelmatig de machtsstrijd aan. Door deze acht uit het leven gegrepen personages is het enigszins mogelijk om de uitleg van de Roos van Leary te begrijpen.

In het tweede deel beschrijft Bert van Dijk stap voor stap het effectieve gedrag van de acht hoofdpersonen uit het vorige hoofdstuk. Door de realistische personages, hun vergaderervaringen als team en het los bijgeleverde kleurenmodel van de Roos van Leary, wordt het mogelijk om het interactiemodel te begrijpen. Nu duidelijk is welke mogelijkheden er bestaan en wat de acht segmenten teweegbrengen bij een ander, geeft Bert van Dijk uitleg om zelf te gaan werken met de Roos van Leary, maar ook om omgekeerd te handelen. Dit gebeurt aan de hand van veel praktijkvoorbeelden en opdrachten.

Doordat het vol opdrachten staat, is 'Beïnvloed anderen, begin bij jezelf' een moeilijk leesbaar boekje. Zoals Bert van Dijk zelf aangeeft, zit het in de kracht van de herhaling: 'De beschreven strategieën werken in bijna alle gevallen, maar niet zo snel als is weergegeven.' Door dit cursusboek vaker te lezen en vooral toe te passen met de Roos in de hand, wordt het voor u mogelijk om anderen te beïnvloeden tijdens uw communicatie.


Influencing others? Start with yourself
29 mei 2008 | Peter Vermeulen

Communicatie kan in allerlei situaties plaatsvinden. Privé, op het werk, of tijdens een vergadering. U zendt en ontvangt de hele dag door boodschappen; hierdoor brengt u van alles teweeg bij uw gesprekspartners en uzelf. 'Beïnvloed anderen, begin bij jezelf' van Bert van Dijk helpt u door middel van het interactiemodel van de Roos van Leary inzicht te krijgen in communicatieprocessen. Trainer, coach en bedrijfsadviseur Bert van Dijk is door zijn eigen ervaring enthousiast over de Roos van Leary. Het interactiemodel kan een effectief middel zijn en mensen handvatten geven om beter te kunnen functioneren. 'Beïnvloed anderen, begin bij jezelf' is grotendeels gebaseerd op 'Interpersonal Diagnosis of Personality' van Timothy Leary. 'Door bewust te kiezen voor bepaald gedrag en te weten welk effect uw gedrag op anderen kan hebben, kunt u leren uw doelen te bereiken.' Psycholoog Timothy Leary liet zich inspireren door een windroos bij het uitwerken van zijn onderzoeksgegevens tot een model in de jaren vijftig. Vandaar 'de Roos van Leary'.

Bert van Dijk start 'Beïnvloed anderen, begin bij jezelf' met een gedegen uitleg te geven over het interactiemodel de Roos van Leary. Dit doet Van Dijk door middel van eenvoudige maar doeltreffende korte voorbeelden en opdrachten. Hierdoor worden de eerste vier vakken binnen de cirkel van het model direct duidelijk. Vervolgens maakt Bert van Dijk een verdiepingsslag door het model uit te breiden naar acht segmenten van de Roos. Ieder segment bestaat vervolgens weer uit vier niveaus. Vanuit het witte centrum van het segment, die het natuurlijke gedrag vertegenwoordigt, naar het groene effectief of doelbewust gekozen gedrag. Om vervolgens over te gaan tot de rode buitenrand die niet bewust gekozen en/of rigide gedrag vertegenwoordigt.

Door voor acht personages te kiezen die elk het gedrag van een segment vertonen, weet Bert van Dijk het voor de lezer enigszins duidelijk te houden. Deze groep van acht mensen werkt dagelijks samen en maakt situaties mee die telkens door een andere persoon beschreven worden. Iedere persoon reageert vanuit 'zijn' vak van de Roos. Hierdoor ziet u de mogelijke effecten van het gedrag dat bij het vak hoort.

Twee van de karakters zijn onder andere teamleider Agnes en Hans, de senior vormgever. Agnes heeft als belangrijkste eigenschap dat zij snel en makkelijk de leiding neemt. Zij lost vlot en vaardig lastige klussen op, maar kan slecht omgaan met mensen die niet snel kunnen beslissen. Hans echter heeft een dominante persoonlijkheid en is niet gauw van zijn stuk te brengen. Hij imponeert door zijn indirecte stijl en zijn grote vakkennis. Maar in het team blijkt hij de zwakke schakel. Hij kan het niet verkroppen dat Agnes de eindverantwoordelijkheid heeft en de beslissingen neemt. Hierdoor gaat hij regelmatig de machtsstrijd aan. Door deze acht uit het leven gegrepen personages is het enigszins mogelijk om de uitleg van de Roos van Leary te begrijpen.

In het tweede deel beschrijft Bert van Dijk stap voor stap het effectieve gedrag van de acht hoofdpersonen uit het vorige hoofdstuk. Door de realistische personages, hun vergaderervaringen als team en het los bijgeleverde kleurenmodel van de Roos van Leary, wordt het mogelijk om het interactiemodel te begrijpen. Nu duidelijk is welke mogelijkheden er bestaan en wat de acht segmenten teweegbrengen bij een ander, geeft Bert van Dijk uitleg om zelf te gaan werken met de Roos van Leary, maar ook om omgekeerd te handelen. Dit gebeurt aan de hand van veel praktijkvoorbeelden en opdrachten.

Doordat het vol opdrachten staat, is 'Beïnvloed anderen, begin bij jezelf' een moeilijk leesbaar boekje. Zoals Bert van Dijk zelf aangeeft, zit het in de kracht van de herhaling: 'De beschreven strategieën werken in bijna alle gevallen, maar niet zo snel als is weergegeven.' Door dit cursusboek vaker te lezen en vooral toe te passen met de Roos in de hand, wordt het voor u mogelijk om anderen te beïnvloeden tijdens uw communicatie.


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden