Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
9 juli 2008 | Daniëlle de Jonge

Opvallen op eigen wijze. Is dat niet wat we allemaal willen bij onze (potentiële) klanten? Producten en diensten zijn niet het enige wat we te bieden hebben - daarvan zijn al zo veel aanbieders. Dus zoeken we naar creatieve oplossingen om net wat meer aandacht te trekken bij de klant. Rob Snoeijen heeft 101 ideeën uitgewerkt in 'Verras de klant!'. Sommige zo eenvoudig dat je je afvraagt 'waarom doe ik dit nog niet?', andere vragen om wat meer inzet en durf. Typisch zo'n boek dat u niet één keer maar misschien wel honderd-en-een keer leest. Want er staan zoveel tips en ideeën in dat u er jaren mee vooruit kunt. Laat u inspireren!

De opbouw van 'Verras de klant!' is handig. De hoofdstukken starten bij de kennismaking met de klant en gaan door tot en met het geven van relatiegeschenken. Zo doorloopt u stap voor stap elk moment in een klantrelatie. En voor elk moment is wel een goede en ludieke manier om op te vallen. Alleen al in de eerste minuten van de kennismaking kunt u positief opvallen door een bijzonder visitekaartje of pakkende gesprekopening. Bepaal zelf de sfeer van het gesprek! U vergroot de kans om daarna door te gaan in het offertetraject, waar u weer nieuwe verassingen te voorschijn haalt. Een offerte mag best meerdere zintuigen aanspreken, toch? En waarom zou u de offerte standaard in een envelop versturen als er zoveel leukere varianten zijn?

Heeft de klant eenmaal voor u gekozen, dan wilt u hem graag zo lang mogelijk koesteren. Het is vaak makkelijker om nieuwe omzet te genereren bij bestaande klanten, dan om nieuwe klanten te werven. Kwaliteit en service spreken voor zich, dus zorg voor iets extra's. Loof een prijs uit of ga een activiteit doen als het contract wordt ondertekend. Wie denkt dat klagende klanten lastig zijn, heeft het mis. Vraag ze juist eens te klagen, wel op een heuse (kartonnen) 'klaagmuur' uiteraard. Als u uw klanten om advies vraagt, versterkt dat namelijk de relatie.

Staat u wel eens op beurzen? Zorg dan voor een leuke aandachtstrekker en voorkom dat beursbezoekers uw stand voorbij lopen. Wees lief voor de klant. Organiseer een klantendag of doe iets voor de kinderen van de klanten. Oh ja .... vergeet uw interne klanten niet. Zij zijn het vaak die ervoor zorgen dat het proces op rolletjes loopt. De ene afdeling kan niet zonder de andere. Bij zo'n belangrijke samenwerking past op zijn tijd een aardige verassing.

Waarschijnlijk is de gemiddelde wijnproducent dolgelukkig met ons. Want wat geven we makkelijk een fles wijn als relatiegeschenk. Niks mis mee, maar echt origineel is het vaak niet. Hier valt nog wel een hele slag te maken. Want wat is dan wel een passend geschenk? En geeft u dit nu alleen aan het einde van het jaar of kan het ook op een ander moment? Zeker! Bijna elke dag van het jaar is wel 'De dag van ....' Vul maar in, u kunt het zo gek niet bedenken. Op internet is het allemaal terug te vinden. Staat 'uw' dag er niet bij, dan zou ik hem gewoon zelf in het leven roepen. Dat is pas creatief.

'Verras je Klant!' is een echte aanrader. Al zijn niet alle tips direct bruikbaar voor iedereen, het levert veel leesplezier op en inspireert. En zoals Rob Snoeijen in elk hoofdstuk duidelijk maakt: doe altijd iets extra's...

21 oktober 2007 | Eric van Arendonk RM

'101 inspirerende ideeën' worden er op de omslag van het boek 'Verras de klant' beloofd. Nu moet ik zeggen dat ik ze niet nageteld heb, maar het zal ongetwijfeld kloppen. In een kleine honderd pagina's laat Rob Snoeijen de meest creatieve ideeën om de klant aangenaam te verrassen je om de oren vliegen. Een prima boek met inspiraties om de klant eens op een andere manier te benaderen en daardoor een blijvende indruk te maken.

De opbouw van het boek is simpel: het volgt min of meer de ontwikkeling van de relatie met een klant. De acquisitie, de offerte, de leveringen en natuurlijk diverse 'uitstapjes' bij bestaande klanten zoals klachten, weer eens contact hebben, enzovoorts. Verwacht geen diepgang, want die is er nauwelijks. Slechts enkele 'technieken' passeren de revue en worden dan ook nog eens summier uiteengezet. Ook is er geen onderscheid gemaakt tussen de verschillende soorten relaties die er in het commerciële proces kunnen voorkomen. B2B of B2C? Je zult zelf moeten beoordelen wat waar en wanneer toepasbaar is. Maar er is keuze genoeg, het boekje staat namelijk vol met ideeën. Verwacht overigens ook geen checklists of theoretische onderbouwing.

'Verras de klant' laat zich jet best omschrijven als een eerste versie van een brainstormsessie waarin de opgeborrelde ideeën licht zijn gerangschikt. Er is nog geen onderscheid gemaakt of ideeën haalbaar zijn of niet. Aan de ene kant maakt dat het boekje verrassend en brengt het je op nog meer, en soms nog gekkere ideeën. Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat het irritatie oproept omdat sommige ideeën absoluut niet haalbaar of realiseerbaar zijn. Er wordt nergens een relatie gelegd met kosten. Wat dacht je van het idee om je offerte door een bulldozer te laten bezorgen. Ik denk dat dit voor een hoop lezers een weinig realistisch idee is. In ieder geval in het bedrijf waar ik werkzaam ben. Al was het maar omdat wij offertes over de hele wereldbol uitbrengen. Daarnaast wegen de kosten niet op tegen de eventuele opbrengsten. Maar goed, de essentie is natuurlijk: treed buiten de bewandelde paden, verzin eens iets anders in plaats van een mapje dat op de post gaat.

Jammer is dat er nauwelijks ideeën geopperd worden die gebaseerd zijn op moderne technieken, terwijl het boekje toch recent is uitgegeven, in 2007. Naast het versturen van een verrassende e-mail of DVD, vind je verder weinig ideeën op dit terrein. Zonder meer een gemiste kans.

Verwacht ook niet dat het boek je leert om zelf ideeën te genereren. De drie technieken die worden aangereikt, zijn te summier beschreven om je enig houvast te geven.Het is puur een opsomming van wat je zou kunnen doen. Indien je wel eens verlegen zit om een idee om je klant te verrassen, zal dit boek je de nodige inspiratie geven. Je kunt het van voor naar achter uitlezen, maar het is ook een uitstekend 'bladerboek' wanneer je op zoek bent naar een specifiek idee. Je zult misschien niet het Grote Idee tegenkomen, maar het boek zal je zeker inspireren. Kortom: 'Verras de klant' van Rob Snoeijen maakt zijn ondertitel volledig waar: '101 inspirerende ideeën'. Niet meer en niet minder. Een prima cadeau ook, met grappige illustraties die het boek bijzonder laagdrempelig maakt en vlot weg laat lezen.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden