Door drukte rondom de feestdagen zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen
'Lastige vragen' van Jos Burgers
10 januari 2014 | Nienke van Oeveren

'Jos Burgers over klantgerichtheid' bevat de drie prijswinnende boeken van Jos Burgers integraal gebundeld. Wat leren zijn lezers over klanttevredenheid?

Monique Westerwoudt
Loopbaanbegeleider en HR-Adviseur bij Westerwoudt HR-diensten

In mijn werk richt ik me op mijn klanten en wil graag maatwerk bieden. Het is mijn taak om waarde toe te voegen en dat betekent dat de klant niet altijd even blij met me is. Wanneer zij mij uiteindelijk aanbevelen bij anderen, is het voor mij een bevestiging dat ik het goed heb gedaan.

Het boek ‘leest lekker weg’ en is het soms net of Burgers tegenover me zit met zijn adviezen. Door zijn ‘lastige vragen’ krijgt hij me aan het denken, stoeien en brainstormen.

Mijn bedrijf is nog jong, waarmee dit boek bijna een van mijn ‘bijbels’ is geworden: natuurlijk stap(te) ik in de bekende valkuilen en wil ik mijzelf blijven verbeteren. Het boek heeft mijn ogen dan ook geopend en doen inzien dat ik bijvoorbeeld écht moet kiezen en juist dingen anders moet doen. Het heeft me absoluut goed op weg geholpen dus ik pak het er nog regelmatig bij!

8,5

Monique Veldhoen
Eigenaar werving- en selectiebureau Flexibility Nijmegen-Elst

‘Wie van z’n klanten fans maakt, doorstaat elke crisis!’, schrijft Jos Burgers in een persoonlijke noot in mijn gesigneerde boek. Tijdens een lezing in Den Bosch maakte ik vorig jaar kennis met zijn werk. Met veel humor en vaart hield hij zijn publiek een spiegel voor. Diezelfde speelse toon herken ik in zijn boeken. Wat wil een klant nou écht? Burgers beschrijft het to-the-point en zonder de theorie die veel andere marketingboeken kenmerkt.

Dit boek sla ik regelmatig open. Burgers inzichten houden mij als ondernemer scherp. Zijn praktijkvoorbeelden zijn ogenschijnlijk simpel, maar op een beeldende en soms hilarische manier biedt de auteur enorm veel bruikbare tips. Enkele eye openers: ‘Concurrenten heb je niet, die kies je zelf uit’ en ‘Wie nooit meer een klant kwijtraakt, krijgt het vanzelf heel erg druk!’ Ik ben in korte tijd fan van het werk van Jos Burgers geworden en sla vanaf nu geen boek meer van ‘m over!

8,5

Herman Derks MBA
Directeur Personal Finance Avans+/ Instituut Scire

Op feestjes en partijen is de discussie over klantgerichtheid aan de orde van de dag. We kennen allemaal voorbeelden uit de praktijk van organisaties die ons op het gebied van klantgerichtheid hebben teleurgesteld. Maar hebben we niet allemaal direct of indirect klantcontact en zijn we zelf wel zoveel beter? Tenslotte vindt ook iedere Nederlander zichzelf een betere automobilist…

Wil je aan de slag met klantgerichtheid, dan is dit boek een absolute aanrader. Het leert je denken vanuit oplossingen voor de klant en niet vanuit producten voor de klant. Of zoals een praktijkvoorbeeld uit het boek beschrijft: ‘Klanten hebben geen behoefte aan een set boren maar aan een gaatje in de muur.’ Het boek heeft voor mij een bijdrage geleverd aan het denken in oplossingen voor de klant in plaats van producten voor de klant, daarnaast leert het mij hoe ik van mijn klanten fans maak. Want wie dat doet, doorstaat iedere crisis.

9

7 mei 2013 | Brigitte Koehler

In deze speciale editie 'Jos Burgers over klantgerichtheid' zijn drie boeken, 'Klanten zijn eigenlijk nét mensen!', 'Hondenbrokken' en 'Gek op gaten', van Jos Burgers integraal gebundeld. Na het zien en horen van Jos Burgers op het loopbaancongres van Noloc kan ik niet wachten om nu, in één keer, drie van zijn best erkochte boeken te lezen!

Met het boek 'Jos Burgers over klantgerichtheid' heb je in één keer drie bestsellers van Jos Burgers in handen, te weten 'Klanten zijn eigenlijk nét mensen!', 'Hondenbrokken' en 'Gek op gaten'. En het zijn niet de minste boeken. Het waren de bestverkochte managementboeken van 2006, 2009 en 2012. Drie boeken die elk over klantgerichtheid gaan en die elkaar daarover aanvullen. Jos Burgers staat bekend om het schrijven van 'dunne' boekjes. Maar drie van die boeken bij elkaar vormen een heel kloek boek. En laat ik nu net één van die mensen zijn die wel van 'dikke' boeken houdt.

Het eerste boek 'Klanten zijn eigenlijk nét mensen!', is een verzameling columns. In drieëndertig korte maar zeer krachtige columns leer je Jos Burgers' kijk op klantgerichtheid goed kennen. Een prima inleiding op het onderwerp. De columns zijn persoonlijk van toon, zitten vol humor maar houden je wel een spiegel voor. Herkenbare situaties worden beschreven en om de paar pagina's staan de handige tips nog eens op een rijtje in de vorm van eyeopeners.

Het tweede boek 'Hondenbrokken' is een managementroman. Je leest het verhaal van Tim Vermeulen, eigenaar van een dierenspeciaalzaak. Veel 'eyeopeners' uit het eerste boek 'Klanten zijn eigenlijk nét mensen!' komen in dit verhaal terug. Maar in 'Hondenbrokken' ligt de nadruk op het verschil tussen klantvriendelijkheid en klantgerichtheid. Bij klantvriendelijkheid gaat het vooral om de manier waarop je klanten benadert, het hoe. Bij klantgerichtheid gaat het over het ontdekken waar de klant voor komt, het wat. Wat mij daarover vooral is bijgebleven zijn de wijze lessen van een kapper: klanten worden niet gelukkig van het knippen en stylen van hun haar. Maar wel van het groter zelfvertrouwen dat ze kunnen krijgen door hun nieuwe kapsel. De essentie van klantgerichtheid wordt zo in een keer duidelijk.

Het derde boek 'Gek op gaten' is het meest recente boek van Jos Burgers dat in 2012 is verschenen. Dit boek maakt nog eens duidelijk waar het bij klantgerichtheid nu precies om gaat. Als ondernemer zal je er echt achter moeten komen waar je klant voor komt. Jos Burgers gebruikt daar de metafoor boren en gaten voor. In dit boek leer je dat een klant geen boor nodig heeft, maar een gat. Klanten zijn met andere woorden niet op zoek naar producten, maar naar oplossingen.

Ik heb deze drie boeken met veel plezier gelezen, ze vullen elkaar mooi aan. Nadeel is wel dat je natuurlijk ook stukken tegenkomt die je eerder al hebt gelezen. En hoewel je een boek natuurlijk niet alleen mag beoordelen op zijn kaft, had dit boek van mij wel wat meer kleur mogen hebben. De oorspronkelijke uitgaven hebben elk een opvallende en sprekende omslag, die je meteen uitnodigt tot lezen. Hoewel deze bundel er veel saaier uitziet, kan ik je aanraden hem toch op te pakken als je iets wilt weten over klantgerichtheid.