Weg met wollig - 'Veel herkenning en een grote glimlach'
20 juli 2021 | Elly Stroo Cloeck

Weg met wollig, van Esther van der Voort en Huibert-Jan van Roes, is als een corona-proof conference: een theatershow met leuke woordspelingen, plaatsvervangende schaamte, leerpuntjes, veel herkenning en een grote glimlach, en dat allemaal gewoon op je bank thuis. Niet zo gek, met twee stand-up comedians als auteurs!

Weg met wollig pakt ons zakelijke taalgebruik aan, waarbij ‘wollig' breed wordt opgevat. Veel praten maar weinig zeggen, in diverse vormen: lang van stof, niet to-the-point, warrig, veel herhalen, jargon, veel (vak)technische termen, ratelen. Als je al zelf niet zo'n typetje bent (en als accountant ben ik dat zeker) dan ken je vast wel iemand die dat wel is. Maar hoe pak je het ont-wollen aan? Dat had natuurlijk heel wetenschappelijk gekund, met veel voorbeelden en methoden, in een dik boekwerk. Maar dat is dus ook snel wollig! De keuze om er een luchtig boekje vol humor van te maken vind ik daarom ook zeer geslaagd!

Heel origineel is het boekje wel van een andere soort wolligheid doortrokken: de woordspelingen over schapen (vandaar ook de cover) en hun wol. Neem alleen al de 7 cases (schapen genoemd), van Willem Wolmans en Arjen Blaton tot Eveline Texelaar en Francoise Blue-du-Maine. Elk van deze schapen heeft een ander wolligheidsprobleem, die met veel verve en woordgrappen wordt uitgelegd.

De oplossingen zijn heel gestructureerd weergegeven maar blijven wat op hoofdlijnen, wat logisch is voor een compact boek dat een breed scala aan wolligheid aanpakt. We leren achtereenvolgens:

- Hoe we een krachtige presentatie geven (als we het liefst steeds dezelfde 100 ppt-slides gebruiken.

- Hoe we een vergadering leiden (als we liefst ad hoc ideeën spuien en alles zelf oppakken).

- Hoe we een verkoopgesprek voeren (als we meer van de inhoud zijn).

- Hoe we iemand overtuigen (als we dol zijn op voor anderen onbegrijpelijk jargon).

- Hoe we een advies geven (als we zelf liever alleen alle voor- en nadelen presenteren).

- Hoe we een interview geven (als we het liefst alleen in hippe one-liners praten).

- Hoe we een gelegenheidsspeech geven (als we àlles willen vertellen).

De cases zijn aansprekend geschreven, en elk hoofdstuk sluit af met een paragraaf over het resultaat van de verbeteracties voor het betreffende ‘schaap'. Fijn, ik voelde me namelijk al snel verbonden met ze en wilde weten hoe het afliep.

Ik herkende mezelf direct in het eerste en het derde schaap, maar ook in de andere cases was veel te vinden waar ik (en waarschijnlijk iedereen) wel eens tegenaan loop. Want de kern is natuurlijk: hoe schat je de informatiebehoefte van je publiek/ gesprekspartner in en hoe maak je verbinding. Ook nuttig: de auteurs geven aan waaróm je wollig bent: om je emoties te verbloemen bijvoorbeeld, of omdat je geen keuzes wilt maken. Als je dat helder hebt, is het al makkelijker om met de verbeter-tips aan de gang te gaan. Die verbetertips zijn, om in de stijl van het boek te blijven, zo bekend en betrouwbaar als schapenwol, niet heel vernieuwend of origineel. De wol is ook wat dunnetjes gesponnen, niet voor een dikke ijstrui.

Naast een duidelijke structuur, opgehangen aan de 7 schapen en per schaap 5 vragen, heeft het boek ook fijne samenvattingen per hoofdstuk, verwijzingen naar boeken om verder te lezen over de betreffende oplossingsrichting en een grappige woordenlijst (declarabele tijd - al dan niet aan het werk bestede tijd die in rekening gebracht wordt aan de klant).

Ik deed mijn best deze recensie niet te wollig te maken, maar had weer moeite om er een einde aan te breien! Keuzes maken ...

Elly Stroo Cloeck is project- en interim-manager op het gebied van Finance, Internal Audit en Risk Management via haar bedrijf ESCIA. Daarnaast schrijft ze recensies en samenvattingen van managementboeken. Abonneer je op de kwartalige nieuwsbrief.

Weg met wollig - 'Uiterst vermakelijk en talloze tips'
23 februari 2021 | Hanneke Tinor-Centi

De auteurs van Weg met wollig, Huibert-Jan van Roest en Esther van der Voort, nemen duidelijk stelling tegen ‘wollige' taal. Wanneer jij je eveneens met regelmaat irriteert een wollige taal en hol geblaat, dan is dit bij uitstek een boek voor jou.

Met name binnen de advocatuur en het notariaat is omslachtig taalgebruik haast standaard, maar ook ambtenaren en veel managers kunnen er wat van. Ze zijn voor de gemiddelde mens zelfs nauwelijks te begrijpen. Van Roest en Van der Voort komen beiden uit een wereld waar ze dagelijks met dit vreemde, omslachtige taalgebruik werden geconfronteerd en vonden elkaar in hun gezamenlijke ergernis. Notabene als stand-up comedians op het podium, waar ze leerden dat je alleen applaus krijgt als je heldere taal spreekt. Sindsdien leren ze anderen hoe je dat doet.

Het boek opent niet alleen de ogen van de mensen die zelf met regelmaat ‘wollige' taal bezigen, maar is ook nog eens uiterst vermakelijk. Daarnaast geven Van Roest en Van der Voort talloze tips om een boodschap in begrijpelijke taal over te brengen. Praktisch en direct toepasbaar.

Hun schrijfstijl is - hoe kan het ook anders - toegankelijk en plezierig, maar vooral doorspekt met heel veel humor. Simpelweg omdat de auteurs je continu een spiegel voorhouden, we doen het namelijk allemaal zo nu en dan .... dat bláten.... We maken ons er ‘schuldig' aan op momenten waarbij we denken dat het nodig is of verwacht wordt. Een speech, een pitch, een gesprek met iemand die het gewend is om wollige taal te bezigen. Weg met wollig laat zien dat al die wol helemaal niet nodig is en, wanneer je heldere, transparante taal spreekt of schrijft, je veel beter overkomt en dus... sneller je doel zal bereiken.

Kortom, Weg met wollig is niet alleen een aanrader voor mensen die, vanuit hun functie, gewend zijn aan wollige taal, maar feitelijk voor elke taalliefhebber.

Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, tekstschrijver, boekrecensent en boekmarketeer.

Weg met wollig - 'Doe je voordeel met de adviezen'
17 november 2020 | Daniëlle de Jonge

Je kent ze wel. Van die types ‘gooi er een kwartje in en je krijgt voor vijf euro terug'. Soms heerlijk enthousiast waarbij je aan iemands lippen hangt. Andere keren probeer je allerlei manieren te bedenken om zo snel mogelijk uit het gesprek weg te kunnen.

Van die types dus die nogal uitgebreid hun verhaal doen. Daarover schreven Esther van der Voort en Huibert-Jan Roest het boek Weg met wollig. Om te laten zien hoe de wolligheid kan worden teruggebracht naar gesprekken die korter en krachtiger zijn. Handig voor wie zelf nogal breed bespraakt is, of een subtiel cadeau voor die ene collega, vriend of familielid.

Denk je ‘wollig' dan denk je ‘schaap'. Dat deden de auteurs in ieder geval wel en daaraan hebben ze het hele boek opgehangen. Van de cover met kaalgeschoren schaap tot en met de foto op de achterflap waar Esther en Huibert-Jan op een hooiberg zitten bij....precies: schapen. In het boek zelf komen zeven schapen voorbij als voorbeelden van wollig sprekende soorten mensen en situaties waarin die wolligheid geschoren mag worden. Ze hebben namen gekregen met een knipoog, zoals Eveline Texelaar die een pleidooi gaat houden en Willem Wolmans die een presentatie moet geven. De situaties waar de hoofdstukken over gaan zijn voor veel mensen goed herkenbaar uit de werkpraktijk. Bijvoorbeeld het geven van een advies, vergadering leiden of een speech houden. Daar kan nogal eens een woordenwaterval aan te pas komen. Ook het verkoopgesprek heeft een hoofdstuk gekregen en dat is vanuit mijn vakgebied van klantgerichtheid en commercie gezien heel terecht. In vrijwel elke workshop die ik geef zitten deelnemers die heel graag willen praten tégen de klant en iets minder goed zijn in het luisteren náár die klant. En dat is altijd zonde, want verkooppraatjes....tja die zijn echt al lang uit de tijd.

De hoofdstukken zijn zo opgebouwd dat je wordt meegenomen in het knippen en scheren. Allereerst een beknopte weergave van het type schaap ofwel wollig persoon. Herken je jezelf er in? Doorlezen maar! De situatie waarin de woordenbrij voorkomt staat omschreven met daarna een doorstap naar het probleem dat dat geeft. Hulp is nabij, want de auteurs komen per situatie met een plan van aanpak: wat moet je wél doen, wat is er voor nodig en vooral hoe moet je het doen. Hier zitten echt heel zinnige adviezen bij. Afsluitend bij elk hoofdstuk zit een samenvatting a la ‘Willem mag de wei in'.

De hoeveelheid schaapgerelateerde woorden en woordgrappen had van mij iets minder gemogen, soms is het net allemaal te jolig. Terwijl de kern van het boek en de tips die gegeven worden heel goed zijn. Maar goed, je hoeft Weg met wollig niet van kaft tot kaft te lezen. Pak het hoofdstuk er uit dat voor jou van toepassing is en doe je voordeel met de adviezen om jouw betoog aan te scherpen.

Daniëlle de Jonge is expert in eigentijdse klantrelaties en helpt als spreker & trainer bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn. Zij schreef de bestsellers Verleid de klant, Human2Human: de nieuwe klantrelatie en Extreem klantgericht. www.danielledejonge.nl. Voor Managementboek verzorgt ze de Online training Klantgericht verkopen.

Esther van der Voort, Huibert-Jan van Roest
Weg met wollig!