Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

trefwoord

New Public Management: bedrijfsmatige principes in de publieke sector

Sinds de jaren '80 heeft een ingrijpende verandering plaatsgevonden in hoe overheden worden aangestuurd. New Public Management (NPM) introduceerde bedrijfsmatige principes in het openbaar bestuur. Meetbare resultaten, efficiëntie en marktwerking werden kernbegrippen. Deze stroming heeft grote invloed gehad op hoe ambtenaren werken, hoe publieke organisaties worden ingericht en hoe publieke waarde wordt gecreëerd. Maar wat houdt NPM precies in, wat zijn de voor- en nadelen, en welke alternatieven zijn er ontwikkeld?

Wat is New Public Management?

New Public Management is een verzamelnaam voor hervormingen in de publieke sector die sinds de jaren '80 zijn doorgevoerd. Het is een managementfilosofie die bedrijfsmatige principes toepast op overheidsorganisaties. Kernwaarden zijn efficiëntie, effectiviteit en resultaatgerichtheid. NPM gaat uit van een overheid die presteert, meet en verantwoording aflegt over behaalde resultaten.

Ronald Derks Bas van Leeuwen
De ideale ambtenaar
In 'De ideale ambtenaar' wordt New Public Management als tweede belangrijke stroming in het denken over ambtenaren geanalyseerd en gekoppeld aan het ideaaltype van de 'Ondernemer'. De auteurs ontleden zowel de kracht als de beperkingen van deze benadering, waarin effectiviteit en efficiëntie centraal staan.
Boek bekijken
€ 24,99
Op werkdagen voor 21:00 besteld, volgende dag in huis

De opkomst van New Public Management

In de jaren '80 ontstond in veel westerse landen kritiek op de traditionele bureaucratische overheid. De publieke sector werd als te log, inefficiënt en te weinig klantgericht beschouwd. Onder invloed van politici als Margaret Thatcher en Ronald Reagan werden hervormingen doorgevoerd om overheden meer als bedrijven te laten functioneren. Deze golf van hervormingen kreeg later de naam New Public Management.

SPOTLIGHT: Berend van der Kolk

Dr. Berend van der Kolk, universitair hoofddocent aan de VU Amsterdam, is een autoriteit op het gebied van prestatiemetingen in de publieke sector. Hij onderzoekt wat het meten van prestaties met ons doet en werd in 2020 door Thinkers50 betiteld als opkomende managementdenker. Zijn werk belicht kritisch hoe metingen ons gedrag beïnvloeden. Meer over Berend van der Kolk
Berend van der Kolk
De meetmaatschappij
In 'De meetmaatschappij' onderzoekt Berend van der Kolk hoe New Public Management heeft bijgedragen aan de invoering van uitgebreide meetpraktijken in de publieke sector. Het boek analyseert kritisch wat deze nadruk op kwantificeerbare resultaten betekent voor professionals en organisaties in het publieke domein.
Boek bekijken
€ 21,99
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen

Kenmerken van New Public Management

De belangrijkste kenmerken van New Public Management zijn:

  • Focus op meetbare resultaten en prestatiemeting
  • Bedrijfsmatige aansturing van publieke organisaties
  • Verzelfstandiging van overheidsdiensten
  • Invoering van marktwerking en concurrentie
  • Nadruk op transparantie en verantwoording
  • Klantgerichte benadering van burgers
  • Sturing op efficiency en kostenbesparing
Het geheim van regievoeren - New Governance in het publieke domein
Hans Licht
In dit artikel 'Het geheim van regievoeren' wordt beschreven hoe New Public Management sinds de jaren '80 populair werd in Nederland. De auteur legt uit hoe deze sturingsfilosofie heeft geleid tot een nadruk op meetbaarheid, protocollen en standaardisatie. Dit heeft geleid tot een enorme toename van administratieve lastendruk, terwijl de tijd voor kernwerkzaamheden afnam.

Kritiek op New Public Management

Hoewel New Public Management heeft bijgedragen aan een efficiëntere overheid, is er ook substantiële kritiek. De nadruk op meetbare prestaties kan leiden tot 'perverse effecten': professionals richten zich te veel op wat gemeten wordt en verliezen de werkelijke publieke waarde uit het oog. De bureaucratie neemt vaak niet af maar juist toe door alle rapportages en controles.

Burgers horen eigenaar te zijn van de publieke dienstverlening, maar New Public Management heeft geleid tot meer afstand tussen burger en ambtenaar. We zijn vergeten wie eigenaar is van de gebarsten wc-tegel. Minder bureaucratie begint bij eigenaarschap: verantwoordelijkheid nemen in plaats van over de schutting gooien.

De keerzijde van meten

Een van de kernprincipes van New Public Management is 'meten is weten'. Maar niet alles wat waardevol is, is meetbaar. En niet alles wat meetbaar is, is waardevol. De overmatige nadruk op prestatiemeting kan leiden tot een verschraling van publieke dienstverlening.

Berend van der Kolk
The Quantified Society
In 'The Quantified Society' (de Engelse versie van 'De meetmaatschappij') laat Berend van der Kolk zien hoe de meetpraktijken, voortkomend uit New Public Management, hebben geleid tot een samenleving waarin alles gekwantificeerd wordt. Het boek onderzoekt de onbedoelde gevolgen van deze cultuur van meten en afrekenen.
Boek bekijken
€ 21,99
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

De paradigma's van opdrachtgeverschap

De manier waarop overheidsorganisaties opdrachten verstrekken en aansturen is sterk beïnvloed door New Public Management. Opdrachtgeverschap kent verschillende benaderingen, waarvan NPM er slechts één is. Door de jaren heen zijn verschillende paradigma's ontstaan in het denken over overheidssturing.

Edwin van Dieën Jan den Hollander Jolien Grandia Marleen Hermans Hugo-Jan Ruts Sandra van Thiel Walther Ploos van Amstel Johan de Kruijf
Opdrachtgeverschap in negen paradigma's
Het boek 'Opdrachtgeverschap in negen paradigma's' biedt inzicht in verschillende sturingsmodellen voor publieke organisaties. Het eerste paradigma dat wordt besproken is expliciet gebaseerd op het New Public Management model, waarin bedrijfsmatige principes worden toegepast op overheidsorganisaties.
Boek bekijken
€ 27,50
Op werkdagen voor 21:00 besteld, volgende dag in huis

Alternatieven voor New Public Management

Als reactie op de tekortkomingen van New Public Management zijn verschillende alternatieve sturingsfilosofieën ontwikkeld. Deze nieuwe benaderingen proberen de kracht van NPM te behouden, maar de nadelen te vermijden. Ze leggen meer nadruk op samenwerking, netwerken en maatschappelijke waarde.

Dirk-Jan de Bruijn: ‘Doorbreek vastgeroeste patronen in de publieke sector’
Marion Smale
In 'Doorbreek vastgeroeste patronen in de publieke sector' wordt gewezen op een paradigmaverschuiving: van NPM naar meer horizontale samenwerkingsvormen. De overheid moet niet meer centraal staan maar een verbindende rol nemen: 'van overheid naar tussenheid'. Dit vereist netwerkleiderschap dat teams en organisaties met uiteenlopende belangen toch laat samenwerken.
Marjolein Quené
Voorbij de managementmaatschappij
In 'Voorbij de managementmaatschappij' analyseert Marjolein Quené hoe New Public Management heeft bijgedragen aan de managementsamenleving in de publieke sector. Het boek kijkt kritisch naar de dominantie van bedrijfsmatige principes en verkent wegen naar een meer mensgerichte benadering van publieke organisaties.
Boek bekijken
€ 19,99
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen

SPOTLIGHT: Marjolein Quené

Marjolein Quené brengt als historicus en bedrijfskundige een uniek perspectief op New Public Management. Met haar brede ervaring in zowel profit als non-profit organisaties, bij de overheid en in de politiek, kan zij als geen ander de impact van managementfilosofieën op de publieke zaak duiden. Meer over Marjolein Quené
Veerkrachtig Bestuur
Ruben van de Belt
In 'Veerkrachtig Bestuur' beschrijft Willem Trommel hoe we moeten afstappen van te veel bestuurskunde die te interventiegericht is en geleid wordt door neoliberale principes zoals New Public Management. Hij pleit voor een meer sociologische benadering die accepteert dat beleid niet altijd direct effect heeft en dat overheden soms slechts één van de factoren met invloed zijn.

Van NPM naar Network Governance

Een belangrijke ontwikkeling is de verschuiving van een 'presterende overheid' (New Public Management) naar een 'samenwerkende overheid' (Network Governance). Deze benadering erkent dat complexe maatschappelijke vraagstukken alleen kunnen worden opgelost door samenwerking tussen overheden, burgers, bedrijven en maatschappelijke organisaties.

BEgrip - Werken met complexiteit voor de publieke professional
Angela Riddering
Het artikel 'BEgrip - Werken met complexiteit voor de publieke professional' belicht hoe we staan voor grote transities die niet opgelost kunnen worden met oude sturingsmethoden. Complexe vraagstukken laten zich niet echt sturen of beheersen zoals New Public Management veronderstelt. In plaats daarvan moeten we leren werken met 'BEgrip': het accepteren van onzekerheid als inherent aan complexiteit.

Policy Governance als alternatief

Een specifieke benadering die elementen van NPM combineert met meer waardengedreven bestuur is Policy Governance. Deze methode richt zich op integer bestuur door duidelijke doelen te stellen en tegelijkertijd meer ruimte te geven aan professionals.

Aan de slag met Policy Governance
Christel Deckers
In 'Aan de slag met Policy Governance' wordt een alternatief besturingsmodel gepresenteerd dat de nadelen van de 'afvinklijsten' uit het New Public Management probeert te vermijden. Policy Governance focust op twee kernvragen: 'Voor wie doe je het? Wat is je bestaansrecht?' en 'Wat verwachten zij, voor wie je het doet, van ons?' Dit sluit aan bij de movement naar principle-based in plaats van rule-based governance.

De praktijk van klantgericht werken bij overheden

Een belangrijk aspect van New Public Management is de benadering van burgers als klanten. Dit heeft geleid tot een grotere nadruk op klanttevredenheid en dienstverlening bij overheidsinstanties. Maar wat betekent dit in de praktijk?

Klantgericht reilen en zeilen
Rein Hof
In 'Klantgericht reilen en zeilen' wordt beschreven hoe overheden kostenbesparing kunnen combineren met betere dienstverlening door klantgerichtheid te verhogen. Het artikel toont hoe methoden uit het bedrijfsleven zoals de Net Promoter Score ook in de publieke sector kunnen worden toegepast, mits aangepast aan de specifieke context van overheidsorganisaties.

Lessen uit New Public Management

Na decennia van ervaring met New Public Management kunnen we belangrijke lessen trekken. Niet alle bedrijfsmatige principes werken even goed in een publieke context. Sommige elementen hebben de publieke sector verbeterd, andere hebben onbedoelde nadelige effecten gehad. Een genuanceerde benadering is nodig.

De ideale ambtenaar Een belangrijke les uit 'De ideale ambtenaar' is dat geen enkel bestuursparadigma alleenzaligmakend is. De publieke sector heeft elementen nodig van zowel de traditionele bureaucratie (voor rechtmatigheid), New Public Management (voor effectiviteit) als netwerkbenaderingen (voor legitimiteit). De ideale ambtenaar kan schakelen tussen deze verschillende rollen.

De toekomst: voorbij New Public Management

De toekomst van publiek management ligt niet in één allesomvattend model maar in een intelligente mix van sturingsbenaderingen. Complexe problemen vragen om adaptieve oplossingen, waarbij de kracht van verschillende paradigma's wordt gecombineerd. De uitdaging is niet om NPM volledig te vervangen, maar om het aan te vullen met nieuwe inzichten.

De Verklaring - Why you only can 4c the future
Jo van Engelen
In 'De Verklaring - Why you only can 4c the future' wordt uitgelegd dat we bij het aansturen van organisaties te weinig rekening houden met natuurlijke principes: complexiteit, complementariteit, contextualiteit en constraints closure. De opdracht aan managers om 'in control' te zijn, zoals NPM vaak veronderstelt, is onmogelijk in complexe systemen waar je de toekomst niet kunt voorspellen.

Experimenteren en aanpassen

Een belangrijk inzicht is dat publieke organisaties moeten leren experimenteren. Niet alles is vooraf te plannen of te controleren. Door in kleine stappen te werken, te leren van ervaringen en continu aan te passen, kunnen overheden wendbaarder worden in een complexe wereld.

Orkestratie van Effectuation
Han van der Pool
Het artikel 'Orkestratie van Effectuation' bespreekt hoe managers getraind in lineair denken (zoals bij NPM) paradoxaal genoeg vaak riskantere beslissingen nemen. In een complexe, onvoorspelbare wereld werkt dit niet meer. In plaats daarvan is een andere benadering nodig met principes als 'Bird in hand' (gebruik wat je hebt), 'Affordable loss' en 'Lemonade' (benut onverwachte gebeurtenissen).

Conclusie: balans vinden in publiek management

New Public Management heeft de publieke sector ingrijpend veranderd - ten goede én ten kwade. De focus op efficiëntie en resultaten was een welkome aanvulling op het traditionele overheiddenken. Maar de overmatige nadruk op meetbare prestaties en marktwerking heeft ook geleid tot perverse effecten en bureaucratie.

De toekomst ligt in een evenwichtige benadering die het beste combineert van verschillende sturingsparadigma's: de rechtmatigheid van de klassieke bureaucratie, de efficiëntie van NPM, en de flexibiliteit van netwerksturing. Moderne publieke professionals moeten kunnen schakelen tussen deze benaderingen, afhankelijk van de context en het vraagstuk.

Uiteindelijk gaat het niet om de keuze voor één model, maar om het vermogen van overheden om zich aan te passen aan een steeds complexere en onzekere wereld. Daarbij blijft de kernvraag: hoe creëren we maximale publieke waarde voor de samenleving?

Boeken over 'new public management' koop je bij Managementboek.nl

Producten over 'new public management'

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden