Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, , , , , , , e.a.

Opdrachtgeverschap in negen paradigma's

Gebonden Nederlands 2020 9789082061635
Verkooppositie 405
Op voorraad | Op werkdagen voor 21:00 uur besteld, volgende dag in huis

Samenvatting

Steeds vaker wordt in de samenleving gevraagd naar 'goed opdrachtgeverschap'. Wat hiermee bedoeld wordt, is echter lang niet altijd hetzelfde. Rond de rol van de opdrachtgever zijn verschillende paradigma’s ontstaan, verschillende manieren waarop naar het opdrachtgeverschap wordt gekeken.

Tien auteurs, waaronder hoogleraren, docenten en trainers in opdrachtgeverschap hebben in deze publicatie een inleiding geschreven op hun eigen manier van kijken. Jan den Hollander en Edwin van Dieën hebben vervolgens de samenhang en de verschillen tussen de paradigma’s in beeld gebracht.

Mensen kijken vanuit hun eigen positie op een bepaalde manier naar de eigen omgeving. Deze manier van kijken zit meestal stevig aan je verankerd. Deze publicatie kan je helpen om te herkennen vanuit welk paradigma je naar het thema opdrachtgeverschap kijkt. Je krijgt de beschrijving van negen paradigma’s. Als je die leest merk je vanzelf bij welke daarvan je je thuis voelt. Kennelijk kijk je zo. Het lezen van de andere beschrijvingen roept wellicht een gevoel op van wat moet ik er mee of maar dit heeft toch niks meer met opdrachtgeverschap te maken? Juist bij deze nieuwe paradigma’s kun je vinden waar je eigen paradigma niet mee om weet te gaan. De onmacht en frustraties in het ene paradigma zijn vaak goed aan te pakken met de zienswijzen van de andere paradigma’s.

Specificaties

ISBN13:9789082061635
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:99
Uitgever:010 projecten
Druk:1
Verschijningsdatum:25-9-2020
Hoofdrubriek:Algemeen management

Expertrecensies (1)

Opdrachtgeverschap in negen paradigma's
Henny Portman | 15 oktober 2020
Rond opdrachtgeverschap bestaan verschillende paradigma's. Leef je je in een bepaalde denkwereld, dan zie je bepaalde zaken wel en andere niet. Daarover gaat Opdrachtgeverschap in negen paradigma's, met daarin 9 bijdragen vanuit 9 perspectieven. In het eerste deel van Opdrachtgeverschap in negen paradigma's worden negen paradigma's, negen manieren van kijken naar opdrachtgeverschap, beschreven.Lees verder

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Edwin van Dieën

Edwin van Dieën werkt sinds 2004 als manager bij de gemeente Dordrecht. Hiervoor heeft hij 12 jaar gewerkt bij de gemeenten Vlaardingen, Haarlemmermeer en Rotterdam. Als projectleider, interimmanager en lijnmanager heeft hij veel ervaring opgedaan in het opdrachtgeven en –nemen bij gemeenten, in zowel het fysieke als het veiligheidsdomein. Sinds 2012 begeleidt Edwin tevens andere overheden met het verbeteren van het opdrachtgeverschap via www.010projecten.nl.

Andere boeken door Edwin van Dieën

Over Jan den Hollander

Ir. drs. Jan den Hollander (1949) is zelfstandig organisatie adviseur en geassocieerd met Van de Bunt adviseurs. Hij is tevens docent bij Sioo en de KNAP academie. Zijn thema is sturing en beïnvloeding in complexe omstandigheden. Situaties en organisaties kennen hun eigen dynamiek – die hij vanzelfdynamiek noemt. Als er sprake is van disfunctionaliteit is het vaak beter niet meer te denken in termen van oplossen, maar van (beter) hanteren. Zijn motto is: je moet om kunnen gaan met onveranderbaarheid om te kunnen veranderen.

Andere boeken door Jan den Hollander

Over Jolien Grandia

Dr. Jolien Grandia is universitair docent aan de Erasmus Universiteit Rotterdam bij de vakgroep Bestuurskunde en Sociologie. Hier doet zij onderzoek naar transities in publiek inkopen, zoals duurzaam inkopen of de decentralisatie van jeugdzorg naar gemeenten. Daarnaast is zij programma directeur van de internationale bachelor ‘Management of International Social Challenges” en geeft ze les.

Andere boeken door Jolien Grandia

Over Marleen Hermans

Prof.dr.ir. Marleen Hermans is hoogleraar publiek opdrachtgeverschap in de bouw aan TU Delft, faculteit Bouwkunde, MBE. De leerstoel is geïnitieerd door het Opdrachtgeversforum in de bouw, een netwerk van 14 (semi-)publieke opdrachtgevers (www.opdrachtgeversforum.nl). Naast haar hoogleraarschap is Marleen managing partner bij Brink Groep en commissaris bij woningcorporatie Staedion. Innovatie, opdrachtgeverschap, ontwikkelingen in het publieke en maatschappelijke domein en de verbinding tussen inhoud en organisatie en tussen strategie en operatie zijn de verbindende schakels in haar werkzame leven.

Andere boeken door Marleen Hermans

Over Hugo-Jan Ruts

Hugo-Jan Ruts is initiatiefnemer en 'editor-in-chief' van het kennisplatform ZiPconomy, een onafhankelijke kennisplatform en community met als doel eigenzinnige meningen over de flexibilisering van organisaties & de markt voor interim professionals bij elkaar te brengen. Online & offline. Daarnaast adviseert Ruts organisaties over ontwikkelingen in die ZiP-economie en geeft hij trainingen en lezingen over de flexibilisering van organisaties en de arbeidsmarkt, en de consequenties daarvan voor zowel organisaties als interim professionals.

Andere boeken door Hugo-Jan Ruts

Over Sandra van Thiel

Sandra van Thiel is hoogleraar bestuurskunde aan de Radboud Universiteit. Zij doet al 25 jaar onderzoek naar uitvoeringsorganisaties, in het bijzonder zelfstandige bestuursorganen. Naast haar academische werk verricht ze veel opdrachtonderzoek voor overheden en uitvoeringsorganisaties.

Andere boeken door Sandra van Thiel

Over Walther Ploos van Amstel

Prof. Dr. Walther Ploos van Amstel (1962) is afgestudeerd als bedrijfseconoom aan de Katholieke Universiteit Brabant in Tilburg. Daarna heeft hij gewerkt voor een producent van toiletpapier en een producent van was- en reinigingsmiddelen. Daarna was hij meer dan 15 jaar werkzaam als organisatie-adviseur op het gebied van logistiek, supply chain management en internationale distributie. Hij is hoogleraar logistiek aan de Nederlandse Defensie Academie in Breda en Den Helder. Hij doet onderzoek naar onder meer: winnende logistieke netwerken, allianties en samenwerking en zgn. intelligente logistieke concepten: hoe kunnen krijgsmachten de grotere communicatiemogelijkheden benutten voor een betere inzet van militaire mensen en middelen? Tevens doceert hij aan onder meer Universiteit Nyenrode, Universiteit van Tilburg, Technische Universiteit Twente, IBO Bedrijfskunde, Technische Universiteit Eindhoven, Universiteit van Gent/Vlerick School of Management en Vrije Universiteit in Amsterdam. Hij is auteur van onder meer: - TELEAC cursus Logistiek - Inleiding logistiek - Logistiek - Logistiek management geïntegreerd - Werken met distributielogistiek - Customer service - European distribution and supply chain logistics - Van logistiek naar supply chain management - Fysieke distributie: denken in toegevoegde waarde, - Werken met supply chain management In 2002 heeft hij zijn promotie-onderzoek naar het functioneren van logistiek managers afgerond aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Hij is onder meer voorzitter van de jury van de Nederlandse Logistiek prijs van de Vereniging Logistiek management, de redactieraad van Managementsite, de Expertisegroep Raad voor Verkeer en Waterstaat, de referentieraad van de Open Universiteit, de Beroepenveld Commissie Business Administration van het LOI en de Kennisraad van EVO en commissaris bij Versteijnen Logistics.

Andere boeken door Walther Ploos van Amstel

Over Johan de Kruijf

Dr. Johan de Kruijf is universitair docent bij Bestuurskunde aan de Radboud Universiteit, Nijmegen. Zijn academische werkterrein richt zich op onderwijs inzake het financieel management van het openbaar bestuur, in het bijzonder vraagstukken van begroting, budgettering en bedrijfseconomie. Zijn onderzoeksactiviteiten concentreren zich rond de (financiële) besturing van verzelfstandigde organisaties en de financiën van het lokaal bestuur.

Andere boeken door Johan de Kruijf

Inhoudsopgave

Inleiding 1 Woord vooraf
Inleiding 2 Het landschap van de vele paradigma’s

1. Sandra van Thiel en Johan de Kruijf - Opdrachtgeverschap volgens het New Public Management
2. Jolien Grandia - Publiek opdrachtgeverschap: het selecteren van en gunnen aan een opdrachtnemer
3.Walther Ploos van Amstel - Productie- en leveranciersketens
4. Marleen Hermans - Naar nieuwe verhoudingen in de bouwsector: van opdrachtgeven naar partnering – of toch niet?
5. Edwin van Dieën - De interne opdrachtgever bij gemeenten en provincies
6. Hugo-Jan Ruts - Goed werkgeverschap en goed opdrachtgeverschap. Net even anders.
7. Michiel van der Molen - Projectopdrachtgeverschap
8. Jan den Hollander - De vanzelfdynamiek rond de opdrachtgever
9. De verborgen positie van de opdrachtgever
10. Intermezzo
11. Paradigma’s van opdrachtgeverschap in thema’s
12. Wat leren we vanuit het ene paradigma van de anderen
13. Hoe hebben de andere paradigma’s mijn blik verrijkt?
14. Conclusies

Over de auteurs

Alle 100 bestsellers

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Opdrachtgeverschap in negen paradigma's