Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

trefwoord

Werkplekleren: de kracht van leren in de praktijk

In een tijd waarin kennis steeds sneller veroudert en werkomgevingen continu veranderen, groeit de behoefte aan effectieve leervormen die direct aansluiten bij de dagelijkse praktijk. Werkplekleren – het leren dat plaatsvindt tijdens en door het werk zelf – biedt hiervoor een krachtig antwoord. Het combineert de authentieke werkomgeving met doelgerichte ontwikkeling, waardoor kennis en vaardigheden direct in de praktijk worden verworven en toegepast.

Wat is werkplekleren?

Werkplekleren verwijst naar leerprocessen die plaatsvinden in de directe werkomgeving, vaak informeel en geïntegreerd in de dagelijkse werkzaamheden. Anders dan bij traditionele opleidingen staan bij werkplekleren niet de theorie en het klaslokaal centraal, maar de authentieke werkomgeving waarin kennis direct wordt toegepast en vaardigheden worden ontwikkeld. Het verbindt leren en werken op een natuurlijke wijze, waardoor er geen 'transfer-probleem' ontstaat tussen wat geleerd wordt en wat in de praktijk nodig is.

Erik Deen Mariël Rondeel Joseph Kessels
Opleidingskunde
In Opleidingskunde door Erik Deen, Joseph Kessels en Mariël Rondeel wordt veel nadruk gelegd op het verbinden van leren en werken. De werkplek wordt hierin gezien als een krachtige leeromgeving die essentieel is voor duurzame kennisontwikkeling binnen organisaties.
Boek bekijken
€ 47,50
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

SPOTLIGHT: Joseph Kessels

Prof. dr. Joseph Kessels is een toonaangevende autoriteit op het gebied van werkplekleren en Human Resource Development. Als hoogleraar-emeritus aan de Universiteit Twente en Open Universiteit heeft hij baanbrekend onderzoek verricht naar het ontwerpen van leeromgevingen die kennisproductiviteit bevorderen. Zijn werk vormt een belangrijke brug tussen theorie en praktijk. Meer over Joseph Kessels

Auteurs die schrijven over 'werkplekleren'

De verschuiving van formeel leren naar werkplekleren

Traditionele opleidingsvormen zoals klassikale trainingen en e-learning modules hebben nog steeds hun waarde, maar organisaties ontdekken steeds meer dat werkplekleren vaak effectiever is. Deze verschuiving wordt ondersteund door inzichten dat zo'n 70% van het leren in organisaties informeel plaatsvindt, direct op de werkplek en in interactie met collega's – het bekende 70:20:10 model.

Mariël Rondeel: ‘Een opleidingskundige helpt mensen slimmer te worden in hun werk’
Bert Peene
In het interview 'Mariël Rondeel: Een opleidingskundige helpt mensen slimmer te worden in hun werk' wordt benadrukt dat werkplekleren een steeds grotere rol speelt in moderne ontwikkelingsstrategieën. "De nadruk is meer komen te liggen op het zoeken naar manieren om leren en werken met elkaar te verbinden," aldus Rondeel, wat perfect aansluit bij de transitie naar meer informeel leren.
Janneke Schenning Robert-Jan Simons Tijs Besieux
Mensenorganisaties: 24 evoluties onder de loep
In Mensenorganisaties: 24 evoluties onder de loep door Robert-Jan Simons, Tijs Besieux en Janneke Schenning wordt dieper ingegaan op de verschuiving van formeel opleiden naar leren op de werkplek. Het boek benadrukt hoe deze evolutie bijdraagt aan effectiever leren in de authentieke werkomgeving.
Boek bekijken
€ 15,00
Vandaag voor 21:00 besteld, morgen in huis

Voordelen van werkplekleren

Werkplekleren biedt diverse voordelen ten opzichte van traditionele leervormen. Het sluit naadloos aan bij de dagelijkse werkpraktijk, waardoor de opgedane kennis direct toepasbaar is. Bovendien is het vaak kostenefficiënter en tijdsefficiënter omdat er geen aparte leertijd hoeft te worden gereserveerd buiten het reguliere werk. Daarnaast zorgt werkplekleren voor een natuurlijke vorm van leren, waardoor de motivatie van medewerkers vaak hoger is dan bij verplichte trainingen.

"Wanneer leren geïntegreerd wordt in de dagelijkse werkzaamheden, ontstaat er een natuurlijke verbinding tussen theorie en praktijk. Hierdoor beklijft het geleerde beter en is de impact op prestaties direct zichtbaar." Uit: Breinopeners
Isolde Kolkhuis Tanke: ‘Wie niet blijft leren, valt buiten de boot’
Paul Groothengel
Het artikel 'Wie niet blijft leren, valt buiten de boot' onderstreept het belang van continu leren in een veranderende arbeidsmarkt. Het benadrukt dat werkplekleren een praktische oplossing biedt voor professionals die willen blijven groeien zonder vast te lopen in formele leertrajecten die vaak als belastend worden ervaren.

Verschillende vormen van werkplekleren

Werkplekleren kent verschillende verschijningsvormen. Van gestructureerde vormen zoals stages, coaching en mentoring tot meer informele varianten zoals learning-by-doing, reflectie op het werk en kennisdeling tussen collega's. Bij elke vorm staat centraal dat het leren plaatsvindt in de directe context van het werk, waardoor theorie en praktijk naadloos op elkaar aansluiten.

Maarten Brand
Het grote stageboek voor werkgevers
Het grote stageboek voor werkgevers van Maarten Brand is een klassieker op het gebied van werkplekleren. Het boek was het eerste managementboek over stages en benadrukt de kracht van werkplekleren tijdens stages. Brand introduceert de 'Stagecyclus'© met zes essentiële elementen die elk succesvol werkplekleerproces kenmerken.
Boek bekijken
€ 29,50
Vandaag voor 21:00 besteld, morgen in huis

Spotlight: Frits Kluijtmans

Prof. Dr. Frits Kluijtmans is als emeritus hoogleraar Strategisch HRM aan de Open Universiteit een belangrijke stem in het debat over werkplekleren. Met zijn uitgebreide ervaring in het werkveld en zijn rol als veelgevraagd spreker, heeft hij bijgedragen aan het duiden van werkplekleren als essentieel onderdeel van moderne HRM-strategieën.
Frits Kluijtmans Tjerk-Jan Adema Martijn Samson Leon Dusée
Bedrijfskundige aspecten van HRM
In Bedrijfskundige aspecten van HRM plaatst Frits Kluijtmans samen met zijn mede-auteurs werkplekleren in een bredere context. Ze tonen aan hoe werkplekleren een essentiële vorm van leren is geworden in moderne organisaties die wendbaar willen blijven in een snel veranderende omgeving.
Boek bekijken
€ 59,95
Vandaag voor 21:00 besteld, morgen in huis

De rol van technologie bij werkplekleren

Hoewel werkplekleren in essentie draait om praktijkgericht leren, speelt technologie een steeds grotere ondersteunende rol. Digitale hulpmiddelen, microlearning modules en performance support tools kunnen werkplekleren versterken door op het juiste moment de juiste informatie aan te bieden. Ook faciliteert technologie het vastleggen en delen van praktijkervaringen, waardoor collectief leren mogelijk wordt.

Leren & ontwikkelen in het digitale tijdperk - 'Van Dam deelt ruimhartig zijn kennis'
Sjia Cornelissen
In het artikel 'Leren & ontwikkelen in het digitale tijdperk' wordt beschreven hoe digitalisering werkplekleren kan versterken. "Van Dam pleit voor werkplekleren waarbij werknemers de mogelijkheid krijgen om andere functies en rollen te verkennen en vanuit hun comfortzone naar de leerzone door te ontwikkelen. Ook hier kan digitalisering een rol spelen."
Eric Mooijman Jan Rijken Nick van Dam
Handboek Leren & Ontwikkelen in Organisaties
In Handboek Leren & Ontwikkelen in Organisaties door Eric Mooijman, Nick van Dam en Jan Rijken wordt werkplekleren gekoppeld aan het 70:20:10 model. Het toont hoe moderne L&D-benaderingen steeds meer de nadruk leggen op leren tijdens het werk, ondersteund door de juiste technologische hulpmiddelen.
Boek bekijken
€ 69,95
Vandaag voor 21:00 besteld, morgen in huis

De begeleiding van werkplekleren

Effectief werkplekleren vraagt om de juiste begeleiding. Hoewel het leren tijdens het werk plaatsvindt, betekent dit niet dat het volledig spontaan en ongestuurd moet verlopen. Integendeel, een doelgerichte begeleiding door bijvoorbeeld coaches, mentoren of ervaren collega's kan het leerrendement aanzienlijk verhogen en bijdragen aan een veilige leeromgeving waar experimenteren en fouten maken is toegestaan.

Agile teams - Hoe dan?! Zo help jij agile teams aantoonbaar naar topresultaten en werkplezier
Francisca Dalstra
Het artikel 'Agile teams - Hoe dan?!' bespreekt hoe werkplekleren binnen agile teams kan worden gestructureerd met retrospectives die dienen als momenten voor reflectie en leren. Het artikel benadrukt echter dat diepere en duurzamere veranderingen tijd en toewijding vergen, wat een uitdaging vormt in het snelle ritme van agile werken.
Krachtige keuzes Een belangrijke les uit Krachtige keuzes is dat werkplekleren het meest effectief is wanneer er een goede balans bestaat tussen structuur en autonomie. Te veel sturing beperkt het ontdekkend leren, terwijl te weinig begeleiding kan leiden tot inefficiënt leren of het missen van belangrijke inzichten.

Werkplekleren en duurzame inzetbaarheid

In een arbeidsmarkt die voortdurend in beweging is, draagt werkplekleren bij aan de duurzame inzetbaarheid van medewerkers. Door continu te leren tijdens het werk, blijven medewerkers wendbaar en up-to-date met de nieuwste ontwikkelingen in hun vakgebied. Organisaties die investeren in werkplekleren, creëren daarmee niet alleen een betere kennisbasis, maar ook medewerkers die beter voorbereid zijn op toekomstige veranderingen.

Sarah Detaille Annet de Lange
Fit for the Future
Fit for the Future door Annet de Lange en Sarah Detaille laat zien hoe werkplekleren een essentiële rol speelt in toekomstbestendige organisaties. Het boek presenteert verschillende modellen en praktijkvoorbeelden waarin werkplekleren wordt ingezet om medewerkers voor te bereiden op snelle ontwikkelingen.
Boek bekijken
€ 47,50
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
Jeroen Busscher: ‘Leren belangrijkste voorwaarde voor succes in 21ste eeuw’
Bert Peene
In het interview 'Jeroen Busscher: Leren belangrijkste voorwaarde voor succes in 21ste eeuw' wordt het belang van continu leren benadrukt: "Gebrek aan lerend vermogen is het analfabetisme van de 21e eeuw." Dit onderstreept hoe werkplekleren een cruciale rol speelt in het up-to-date houden van kennis en vaardigheden in een snel veranderende wereld.

Het creëren van een effectieve werkleeromgeving

Om werkplekleren optimaal te laten verlopen, is het creëren van een effectieve werkleeromgeving essentieel. Dit vraagt om een organisatiecultuur die leren stimuleert, tijd en ruimte biedt voor reflectie en experimenteren, en waarin kennisdeling wordt gewaardeerd. Ook de fysieke werkomgeving speelt een rol: deze moet uitnodigen tot samenwerken en leren van elkaar.

In de leerstand - Hoe voortdurend blijven leren op het werk vanzelfsprekend wordt
Het artikel 'In de leerstand - Hoe voortdurend blijven leren op het werk vanzelfsprekend wordt' bespreekt hoe organisaties een cultuur kunnen creëren die werkplekleren stimuleert. Het benadrukt dat "het dagelijks werk zelf de grootste bron van doorlopende leermogelijkheden is – mits die benut worden."
Gertjan Schuiling Hans Vermaak Heleen Tours
Leren in organisaties
In Leren in organisaties door Hans Vermaak, Heleen Tours en Gertjan Schuiling wordt praktisch uitgewerkt hoe werkplekleren effectief kan worden vormgegeven. Het boek pleit voor het vervlechten van leren met het primaire proces in plaats van deze te scheiden.
Boek bekijken
€ 79,90
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Werkplekleren in verschillende contexten

Werkplekleren manifesteert zich in diverse contexten. In het onderwijs wordt het ingezet om studenten praktijkervaring te laten opdoen, in het bedrijfsleven om medewerkers te laten groeien in hun functie, en in zorginstellingen om zorgprofessionals continu te laten leren van casuïstiek. Elke context vraagt om een eigen invulling van werkplekleren, afgestemd op de specifieke uitdagingen en leerdoelen.

Tjipke van der Veen Jos van der Wal Vanessa Dalm Irene Hof
Van leertheorie naar onderwijspraktijk
Van leertheorie naar onderwijspraktijk door Irene Hof, Jos van der Wal, Tjipke van der Veen en Vanessa Dalm besteedt aandacht aan werkplekleren als hedendaags concept in het onderwijs. Het boek laat zien hoe leren in de praktijksituatie een belangrijke plek inneemt binnen moderne onderwijsconcepten.
Boek bekijken
€ 51,95
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen
Marijke Lingsma: ‘Agile-lean teamcoach helpt bouwen aan krachtige teams met groot leervermogen’
Bert Peene
In 'Marijke Lingsma: Agile-lean teamcoach helpt bouwen aan krachtige teams met groot leervermogen' wordt uitgelegd hoe werkplekleren bijdraagt aan wendbare teams die continu leren en verbeteren: "Teamleren legt meer de nadruk op het proces van reflecteren op gedane ervaringen en prestaties, wat het leniger van geest worden bevordert in niet-vanzelfsprekende situaties."

De toekomst van werkplekleren

De toekomst van werkplekleren ziet er veelbelovend uit. Met de continue ontwikkeling van technologieën die leren ondersteunen, de groeiende erkenning van informeel leren en de toenemende behoefte aan wendbaarheid, zal werkplekleren waarschijnlijk een nog centralere rol gaan spelen in de ontwikkelstrategieën van organisaties. De uitdaging ligt in het optimaal ontwerpen en faciliteren van werkplekleren zonder de spontaniteit en relevantie ervan te verliezen.

Canon van leren en ontwikkelen - 50 concepten en hun grondleggers
Manon Ruijters
In 'Canon van leren en ontwikkelen' worden de nieuwste inzichten op het gebied van werkplekleren besproken. "Bij leren gaat de associatie naar kennis en vaardigheden, terwijl ontwikkelen eerder beelden oproept van talenten en eigenschappen. Waar leren gaat over 'toevoegen', roept ontwikkelen eerder het gevoel op van 'terugvinden'." Deze nuancering is relevant voor de toekomst van werkplekleren.

SPOTLIGHT: Ria van Dinteren

Ria van Dinteren is als spreker, docent en organisatieadviseur bij Breinwerk BV een belangrijke stem in de ontwikkeling van werkplekleren. Als hoofdredacteur van Tijdschrift voor Ontwikkeling in Organisaties (TvOO) draagt ze bij aan de verspreiding van nieuwe inzichten over leren op de werkplek en de rol van het brein daarbij. Meer over Ria van Dinteren
Ria van Dinteren
Breinopeners
In Breinopeners belicht Ria van Dinteren het belang van leren op de werkplek vanuit neurowetenschappelijk perspectief. Het boek geeft inzicht in hoe werkplekleren effectiever kan worden gefaciliteerd door rekening te houden met hoe ons brein leert in de authentieke werkomgeving.
Boek bekijken
€ 28,00
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Conclusie: werkplekleren als sleutel tot continue ontwikkeling

Werkplekleren biedt een krachtig antwoord op de uitdagingen van onze tijd, waarin kennis snel veroudert en organisaties continu moeten innoveren. Door leren te integreren in het dagelijkse werk, wordt ontwikkeling een natuurlijk en doorlopend proces in plaats van een incidentele activiteit. Organisaties die werkplekleren succesvol implementeren, scheppen niet alleen een cultuur van continue verbetering, maar bouwen ook aan een wendbare en toekomstbestendige organisatie met gemotiveerde medewerkers die zich voortdurend ontwikkelen.

De combinatie van formeel en informeel leren, ondersteund door de juiste begeleiding en technologie, maakt werkplekleren tot een veelzijdige en effectieve benadering van leren en ontwikkelen. In een wereld waarin we steeds meer, steeds sneller en steeds flexibeler moeten leren, is werkplekleren niet langer een luxe maar een noodzaak voor individuen en organisaties die voorop willen blijven lopen.

Boeken over 'werkplekleren' koop je bij Managementboek.nl

Producten over 'werkplekleren'

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden