Lees verder
Leren in organisaties
Als leren het antwoord is, wat is dan de vraag?
Gebonden Nederlands 2010 1e druk 9789013075724Samenvatting
Leren houdt de gemoederen bezig, misschien wel omdat het zoveel verschillende betekenissen heeft. In motto's als 'leven is leren' is het woord 'leven' door van alles te vervangen: 'opgroeien', 'samenwerken', 'ondernemen', 'cultuurverandering'. Steeds opnieuw blijkt dat hoe meer we leren, ho e minder we lijken te weten.
In 'Leren in organisaties: als leren het antwoord is, wat is dan de vraag?' zoeken praktijkbeoefenaars en wetenschappers naar krachtige perspectieven. Zij nemen stelling in wat zij als de waarde van leren zien. Zij geven hun visie op tastbare zaken waarmee in de praktijk kan worden gewerkt en presenteren onderzoeken die aantonen hoe dat werkt.
- Is leren het antwoord op de vraag hoe een goed renderende onderneming te blijven in een competitieve omgeving?
- Is leren het antwoord op de vraag hoe een interessant en zinvol leven te leiden?
- Of is leren het antwoord op de vraag hoe te overleven in organisaties die steeds andere en hogere eisen stellen?
Het boek is een verkenning dwars over disciplines heen. Niet standaardoplossingen tellen, maar vooral eigenzinnig onderzoek en praktijkrelevantie. Onder andere de volgende onderwerpen komen aan bod:
- Leren en veranderen in interactie
- Politiek leren
- Talent als vliegwiel
- Het gevaar van leren
- Onderschat het verborgen curriculum niet
- Werken in een doorbraak in de innovatiepraktijk
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Hans Vermaak
Over Heleen Tours
Inhoudsopgave
1. Zeven knagende vragen rond leren
Leren vanuit een derde positie
2. Je moet de tekst begrijpen voor je hem leert lezen!
3. Verbindende gesprekken
4. Iederwijs van binnenuit
5. Waarom leren gevaarlijk is
Bredere kijk op leren
6. Hoe we leren
7. Het verborgen curriculum, een onderschat fenomeen
8. Leiderschap in leren
9. Cocreatie van leerloopbanen in de HR-supply chain
De fijne kneepjes leren
10 Vormgeven aan ambities in de tweede loopbaanhelft: zelf doen maar niet alleen
11. Ontwerpen van een werkomgeving voor leren en innoveren
12. Leren onderzoek doen binnen de hogeschool
13. Leren en veranderen in interactie
Leren aan maatschappelijke opgaven
14. Leren voor de goede zaak
15. Leren door samen onderzoeken
16. Leren waarderen in een politieke context
17. Relationeel empowerment door dialoog
Leren tussen droom en daad
18. Vertrouwen op talent
19. Een TomTom voor de managementjungle
20. Strategieonderwijs als onderzoekspraktijk
21. Wat is levend maken van kernwaarden?
22. Leren: een wijsgerige reflectie
Over de auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan