Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Culturele competentie

De verrijking door verschillen

Paperback Nederlands 2010 9789023245391
Vandaag voor 23:00 uur besteld, morgen in huis

Samenvatting

Mensen leven dagelijks met cultuur. Maar omgaan met cultuur is een hele kunst.
Dit boek gaat in op:
- het begrip cultuur
- de cultuurverschillen tussen landen
- waarden
- interculturele communicatie
- omgaan met cultuurverschillen

Om dit alles duidelijk te maken, gebruiken de auteurs een veelheid aan invalshoeken. Door het boek heen geven zij aan dat de culturen van landen eigenlijk het minst interessant zijn omdat ze zijn opgebouwd uit duizenden kleinere culturen. Uiteindelijk kom je uit bij het individu en zijn unieke combinatie van eigenschappen en ervaringen. Leren over cultuur is leren over jezelf en over anderen.

Dit boek biedt de basis van uw culturele competentie, de combinatie van kennis, vaardigheden en houdingen op het gebied van cultuur. Studenten in het hbo moeten ongeveer tien competenties verwerven om hun diploma te krijgen en dan aan hun droomtoekomst te gaan werken. De culturele competentie zou tot de bagage van iedere student moeten behoren.

Specificaties

ISBN13:9789023245391
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:264
Druk:1
Verschijningsdatum:4-3-2010
Hoofdrubriek:Algemeen management

Expertrecensies (1)

Culturele competentie
Bert Thiel | 17 mei 2011
Pieter van Nispen en Anita van Stralen beschrijven in 'Culturele competentie' hoe we kunnen, willen of moeten omgaan met cultuurverschillen: 'je culturele competentie, de combinatie van kennis, vaardigheden en houdingen op het gebied van cultuur.' Dat is op zich nuttig, want de wereld is klein geworden en internationaal een toverwoord. Het is alleen jammer dat de auteurs de plank zo volkomen misslaan.
Lees verder

Lezersrecensies

5.0 van de 5
1 stem
1
0
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Pieter van Nispen

Pieter van Nispen werkt als docent internationalisering bij de Hogeschool Rotterdam en werkte eerder bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken, het Instituut Clingendael en een internationale consultancy. Pieter van Nispen learned about the theory and practice throughout his career. He experienced culture as an international student, living abroad as a diplomat and international consultant. In order to deal with culture he made an extensive study of the theory. This study enabled him to become a senior lecturer and researcher on internationalisation and culture at a university of applied sciences. As a consultant and lecturer he also spent a lot of attention to organisational culture. His research focused on the influence of culture from foreign policy on the one hand to project management on the other.

Andere boeken door Pieter van Nispen

Over Anita Stralen

Anita van Stralen heeft niet-westerse Sociologie gestudeerd. Zij werkt als preventiemedewerker bij Context, Centrum voor GGZ-preventie. Zij verzorgt de trainingen en voorlichtingen aan migranten. Zij werkte hiervoor bij het COA met vluchtelingen.

Andere boeken door Anita Stralen

Inhoudsopgave

Voorwoord

Inleiding
Doel, doelgroep en belang
Titel
Aard en gebruik
Dankwoord

Hoofdstuk 1 Kaders
1.1 Inleiding
1.2 De culturele competentie
1.2.1 Rapporteren over relevante internationale aspecten
1.2.2 Rapporteren over en beoordelen van relevante Europese regelgeving
1.2.3 Het begeleiden van buitenlandse bezoekers
1.2.4 Het vertegenwoordigen van de eigen organisatie in het buitenland
1.3 De culturele paradox en de drogreden van het gemiddelde
1.4 Benadering
1.5 Aanpalende begrippen
1.6 De internationale arena

Hoofdstuk 2 Cultuur: zoveel mensen, zoveel definities
2.1 De studie van cultuur
2.1.1 Geschiedenis
2.1.2 Onderzoeksbenadering
2.1.3 Vakgebieden
2.1.4 Definities
2.1.5 Paradigma's
2.2 Concepten van cultuur
2.2.1 Algemene concepten
2.2.2 Het driehoekmodel
2.2.2.1 Overeenkomsten
2.2.2.2 Gelaagdheid in perspectief
2.3 Oefeningen
2.4 Korte terugblik

Hoofdstuk 3 Rood, wit, blauw, cultuur van jou
3.1 Staat en natie
3.2 Het vergelijken van culturen van landen
3.2.1 Het onderzoek van Hofstede
3.2.2 Het onderzoek van Trompenaars
Menselijke relaties
Opvattingen over tijd
Opvattingen over de omgeving
3.2.3 Hofstede en Trompenaars vergeleken
3.3 Oefeningen
3.4 Korte terugblik

Hoofdstuk 4 De waarde van waarden
4.1 Waarden
4.1.1 Weinig verandering van waarden
4.1.2 Onderzoeken van waarden
4.2 Nationale waardepatronen
4.2.1 European values study
4.2.2 Enkele resultaten van de EVS en de WVS
4.2.2.1 Godsdienst en moraal
4.2.2.2 Politiek
4.2.2.3 Gezin
4.2.2.4 Werk
4.2.2.5 Solidariteit
4.3 Verschuiving naar het postmodernisme
4.4 Korte terugblik

Hoofdstuk 5 Cultuurverschillen overbruggen
5.1 Theorie en praktijk
5.2 Verschillen overbruggen
5.2.1 Hoe overbruggen?
5.3 Vertrekken
5.3.1 Nederland
5.3.1.1 Door eigen ogen
5.3.1.2 Door andermans ogen
5.3.2 Ikke, de kenmerken van een individu als uitgangspunt
5.3.2.1 Een eigen lijstje
5.4 Oefeningen
5.5 Korte terugblik

Hoofdstuk 6 Over de grens spreken: i-nterculturele communicatie
6.1 Communicatie
6.1.1 Vormen van communicatie
6.1.2 Taal, Klank en Lichaam
6.1.3 Neurolinguïstisch programmeren
6.1.3.1 Afstemming en rapport
6.1.3.2 Non-verbale signalen
6.2 Cultuur en communicatie
6.2.1 Het communicatiemodel van Targowski en Bowman
6.2.2 Lichaamstaal
6.2.2.1 Biologische lichaamstaal
6.2.2.2 Culturele lichaamstaal
6.3 Interculturele communicatie
6.3.1 Halls handgrepen
6.3.1.1 Communiceren vanuit een hoge en lage context cultuur
6.3.1.2 Monochrone en polychrone tijdsbeleving
6.3.1.3 Persoonlijke ruimte
6.3.1.4 Snelle en langzame boodschappen
6.3.1.5 Bewustwording van snelle en langzame informatiestroom
6.3.1.6 Bewustwording van een keten van handelingen
6.3.2 Aandachtspunten bij interculturele communicatie
6.3.2.1 Smith en Bond
6.3.2.2 Guirdham
6.4 Oefeningen
6.5 Korte terugblik

Hoofdstuk 7 De cultuur de baas?
7.1 Regeren is vooruitzien
7.1.2 Voorbeeld Singapore
7.1.2.1 Algemene aspecten
7.1.2.2 Algemene culture aspecten
7.1.2.3 Singapore-Nederland volgens Hofstede
7.1.2.4 Singapore-Nederland volgens Trompenaars
7.1.2.5 Singapore-Nederland volgens de WVS
7.1.2.6 Singapore-Nederland in een oogopslag
7.1.2.7 Gevolgen voor het zakendoen
7.1.2.8 Aanbevelingen
7.1.3 Voorbeeld Senegal
7.1.3.1 Voorbereiding veldonderzoek Senegal
7.1.3.2 De rol van de marabout in de islam
7.1.3.3 De rol van de marabout in de imaginaire wereld
7.1.3.4 Praktische voorbereidingen
7.1.3.5 Reis
7.1.3.6 Wonen
7.1.3.7 Mijn onderzoek
7.1.3.8 Werken met een tolk
7.1.3.9 Omstandigheden
7.1.3. Sociale contacten
7.1.3. Verblijf in Tambacounda
7.1.3. Afscheid
7.1.3. Thuis
7.1.3. Al met al
7.1.4 Andere voorbeelden
7.2 Wonen en werken in het buitenland
7.2.1 Werk
7.2.2 Consequenties voor echtgeno(o)t(e)
7.2.3 Consequenties voor kinderen
7.2.4 Gezondheid
7.2.5 Banden met Nederland
7.2.6 Huisvesting
7.3 Oefeningen
7.4 Korte terugblik

Hoofdstuk 8 Ten slotte: doen!

Bijlagen
Bijlage 1: Antwoorden op de oefeningen
Hoofdstuk 1
Hoofdstuk 2
Hoofdstuk 3
Hoofdstuk 4
Hoofdstuk 5
Hoofdstuk 6

Bijlage 2: Verschil tussen landen

Literatuur
Register

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Culturele competentie