Tussen opleiding en beroepspraktijk
Het potentieel van boundary crossing
Paperback Nederlands 2015 1e druk 9789023253754Samenvatting
Leren en werken goed laten aansluiten? Een complex vraagstuk! Studenten en startende werknemers zijn vaak niet optimaal voorbereid, opleiders weten niet goed wat er op de werkvloer speelt en praktijkbegeleiders hebben weinig zicht op wat stagiairs al op de opleiding hebben geleerd. Daarnaast zijn er vanuit Human Resources Development vragen over het Leven Lang Leren van hun werknemers op en buiten de werkplek zodat organisaties kunnen inspelen op actuele ontwikkelingen.
Leren in een formele, schoolse context staat meestal op gespannen voet met leren op de werkplek. Vaak worden de verschillen tussen opleiding en beroepspraktijk als hinderlijk ervaren terwijl die verschillen juist ook leerzaam kunnen zijn. In 'Tussen opleiding en beroepspraktijk' wordt aan de hand van een theoretisch kader over boundary crossing en vele praktijkvoorbeelden beschreven hoe het leerpotentieel op de grens tussen opleiding en de beroepspraktijk, tussen professionaliseringstrajecten en leren op het werk, kan worden aangeboord.
De beschikbare wetenschappelijke en ervaringskennis op het gebied van boundary crossing is gebundeld en toegankelijk gemaakt voor opleiders van beroepsopleidingen (mbo en hbo) en professionaliseringstrajecten in organisaties. 'Tussen opleiding en beroepspraktijk' biedt inzichten en inspiratie voor de innovatie van opleidings- en professionaliseringsactiviteiten, voor zelfstudie en ook voor het vormgeven van formele opleidingen.
Dit boek is geschikt voor mbo- en hbo-docenten en studenten aan masteropleidingen zoals Leren en Innoveren, Onderwijskunde, Professioneel Meesterschap of Expertdocent Beroepsonderwijs. Daarnaast is het ook interessant voor managers, adviseurs, beleidsmedewerkers en HRD'ers in onderwijs of bedrijfsleven.
Over boundary crossing:
De verschillen die studenten, opleiders en trainers als problematisch ervaren tussen praktijken zoals opleiding of professionalisering enerzijds en de beroepspraktijk of werkplekleren anderzijds, worden in lijn met recente wetenschappelijke literatuur grenzen genoemd. Grenzen zijn verschillen tussen praktijken die leiden tot belemmeringen. De term boundary crossing wordt gebruikt voor de inspanning die mensen leveren om die belemmeringen op te heffen. De optimistische boodschap van dit boek is dat boundary crossing leerpotentieel heeft voor alle betrokken partijen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Tussen opleiding en beroepspraktijk: een historische achtergrond
Elly de Bruijn
2. Het leerpotentieel van grenzen: een theoretische basis
Arthur Bakker en Sanne Akkerman
3. Grensanalyses: op zoek naar leerpotentieel
Arthur Bakker, Ilya Zitter, Gerard Smit en Elly de Bruijn
4. Identiteitsleren via dialogen en loopbaanschrijven: het oversteken van binnen- en buitengrenzen
Frans Meijers en Reinekke Lengelle
5. Leren door grensinteractie tussen verpleegkundigen en technici
Liesbeth Baartman en Elly de Bruijn
6. Grenzen van authenticiteit in praktijksimulaties: verschillen in percepties tussen studenten en docenten benutten
Anne Khaled
7. Kennis verbinden in werkplekleren
Jeroen Onstenk
8. Waar mbo en hbo elkaar ontmoeten: een praktijkvoorbeeld
Ankie de Haas en Marco Mazereeuw
9. De rol van de begeleiders op het snijvlak van school- en beroepspraktijk
Erica Aalsma en Joke van Alten
10. Het ondersteunen van kennisontwikkeling van studenten in het beroepsonderwijs: het opzoeken en creëren van grenservaringen
Harmen Schaap en Elly de Bruijn
11. Ontwikkeling van vakmanschap vraagt om leren in verbinding
Ton Bruining
12. Relationeel ontwerpen van leertrajecten in de context van het werk
Mariël Rondeel en Suzanne Verdonschot
13. Samenwerken en leren over grenzen heen bij het ontwerpen en implementeren van een hybride leeromgeving
Petra H.M. Cremers
14. Op het juiste spoor: een grensanalyse bij de TechniekFabriek
Ilya Zitter en Aimée Hoeve
15. Boundary crossing in regioleren: actief ondersteunen van student-stakeholdersamenwerking
Judith Gulikers en Carla Oonk
16. Het leerpotentieel van grenzen in de ontwikkeling van intercultureel loopbaanleren in een internationale uitwisseling
Cees Terlouw
17. De werknemer ontPOPt: het persoonlijk ontwikkelingsplan als grensobject tussen leren, evaluatie en werken
Simon Beausaert en Jos van Erp
18. Het leerpotentieel van diversiteit in netwerken: een casus van ICTcoördinatoren in het onderwijs
Sara Van Waes, Piet Van den Bossche en Geoffrey Hermes
19. Bedrijven, scholen en arbeidsmarkt: een grensoverschrijdende zoektocht naar evenwicht
Jos van Erp
Over de auteurs
Begrippenlijst
Trefwoordenregister
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan