Lees verder
Erik de Haan is van oorsprong fysicus en deed al psychofysisch onderzoek voor zijn PhD in 1994. Erik de Haan leidt het Ashridge Centre for Coaching aan de Hult International Business School in het Verenigd Koninkrijk en is tevens hoogleraar Organisatieontwikkeling aan de Vrije Universiteit in Amsterdam.
Meer over Erik de HaanLeren met collega's
Praktijkboek intercollegiale consultatie
Paperback Nederlands 2006 4e druk 9789023242659Samenvatting
'Leren met collega's' is geschreven vanuit de gedachte dat professioneel werken tegenwoordig steeds meer 'permanent leren' en 'persoonlijke ontwikkeling' vraagt.
De oude Grieken leerden met elkaar in zuilengalerijen en bij tempels. Namen als 'stoïcijns', 'peripatetisch' en 'de tuin van Epicurus' herinneren daar nog aan. Onder de azuren hemel en tegenover weidse vergezichten, namen zij in alle rust de tijd om te leren. Het woord 'school' betekent dan ook in het oude Grieks 'vrij zijn', niets om handen hebben. 'Leren met collega's' wil een zelfde klimaat scheppen in het hart van de moderne professionele werkplek.
Erik de Haan vraagt van zijn lezers de durf om samen met collega's:
- de rust en vrijheid te organiseren om aan professionalisering te werken
- de grenzen van aanwezige expertise op te zoeken en te overschrijden
- de eigen sterke en zwakke kanten te tonen en te bespreken
- dit zoeken en verkennen als essentieel onderdeel van het eigen werk te zien
Zo is 'Leren met collega's' een boek voor alle collega's die elkaar nodig hebben om bij te blijven en die zich aan elkaar durven en willen spiegelen.
In deze uitgebreide derde druk staan weer drie nieuwe methodieken en drie nieuwe hoofdstukken, met onder meer een introductie tot virtuele intercollegiale consultatie en een recente praktijkcasus met maar liefst 700 consultatiegroepen in een periode van vijf jaar. De gerepresenteerde werkvormen zijn veelvuldig toegepast door de auteur en zijn collega's.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Erik de Haan
Inhoudsopgave
Deel 1 - Intercollegiale consultatie
Introductie: professionaliseren door gezamenlijke reflectie
1. Intercollegiale toetsing en intervisie - overeenkomsten en verschillen
2. Wat of wie is er eigenlijk aan de orde?
3. De kunst van het vragen stellen
4. Consultatiemethodieken
5. Het kiezen van de juiste methodiek
6. Condities voor intercollegiale toetsing en intervisie
Deel 2 - Begeleiding
7. De rol van de begeleider
8. Methodisch invulling van de begeleiderrol
9. Zorgen voor leren aan twee kanten
10. Feedback geven
11. Oog hebben voor spiegelingen
12. Stimuleren van ontwikkeling
13. Omgaan met moeilijke momenten
Deel 3 - Leren van ervaringen
14. Enkele begrippen en definities vooraf
15. Vier leerstijlen
16. Leren beter te leren
17. Opwaartse spiralen: Een leven lang leren
18. Neerwaartse spiralen: Fantasieën en beperkingen
Deel 4 - Van consultatie- naar leergroepen
19. Intercollegiale consultatie als aanvulling op opleiding en werkpraktijk
20. Verbreding 1: Kortcyclisch leren
21. Verbreding 2: Action learning
22. Verbreding 3: Zelfsturend leren en lerende netwerken
Bijlagen
A. Observatieformulieren
B. Logboeken
C. Een ezelsbrug voor het geven van feedback: de vier G's
D. Inventarisatie van leerstijlen
E. Onderzoek naar intercollegiale consultatie: Hoe leren deelnemers?
Literatuur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan