

Andere tijden, flexibel organiseren
Medewerkers binden op bevlogenheid, loyaliteit en vakmanschap
Paperback Nederlands 2017 9789023255826Samenvatting
Andere tijden, flexibel organiseren is een nieuwe publicatie van de Denktank GGZ 2020. Deze publicatie is een vervolg op en nadere uitwerking van de publicatie De toekomst van de GGZ, de GGZ van de toekomst uit 2014. De vraag die de Denktank GGZ 2020 in deze publicatie willen beantwoorden is wat deze nieuwe tijden en de nieuwe wegen precies inhouden. Hierbij spelen naar ons idee twee belangrijke veranderingen een rol:
- De overgang van de klassieke organisatie naar de netwerkorganisatie: steeds meer lijkt de klassieke organisatie te verdwijnen en op te gaan in netwerken. We denken dat in werkelijkheid er hybride organisaties zullen gaan ontstaan waarvan een deel ‘klassiek’ en een deel ‘netwerkachtig’ is georganiseerd
- De overgang naar een meer systemische wijze van leidinggeven. Hieronder verstaan wij een toenemende belangstelling voor de zogenaamde onderstroom binnen organisatie en de visie dat organisaties eigenlijk sociologische systemen zijn. Deze laatste ontwikkeling is voor eenieder in de zorg van belang, maar het meest relevant voor de GGZ aangezien de medewerkers van die sector al erg systemisch denken en werken gezien hun (opleidings)achtergrond. En misschien biedt dit systemisch leidinggeven met de nadruk op de psychologie en sociologie en minder op structuren en systemen, juist het antwoord op de uitdagingen van de netwerkorganisatie.
Naast bovenstaande veranderingen wordt het besturingsconcept geschetst dat een antwoord kan vormen op beide ontwikkelingen. Daarnaast komen de ontwikkeling naar een netwerkachtige wijze van organiseren, het profiel van de nieuwe organisatie, systemisch besturen en leidinggeven en een besturingsconcept dat aan de ene kant voortbouwt op de bestaande structuren en aan de andere kant meer psychologie en sociologie inbrengt in de organisatie.
Specificaties
Expertrecensies (3)
Lezersrecensies
Geef uw waardering
Over Jaap Jan Brouwer
Inhoudsopgave
Hoofdstuk 2 Naar netwerkorganisaties
2.1 De veranderende cliënt
2.2 Het veranderend portfolio
2.3 Wat zijn netwerken eigenlijk?
2.4 Gevoeligheidsanalyse
2.5 Vragen en dilemma’s
Hoofdstuk 3 Profiel van de nieuwe organisatie
3.1 Inleiding
3.2 De doorvertaling van het besturingsconcept
3.3 Strategie en portfoliomanagement
3.4 Bedrijfsprocessen
3.5 ‘Institutioneel’ samenwerken
3.6 Andere bedrijfsprocessen
3.7 Leiderschap
3.8 Medewerkers
3.9 Medewerkers binnen teams en teamperformance
3.10 Nieuwe technologische concepten
3.11 Samenvatting
Hoofdstuk 4 Systemisch besturen, leidinggeven en werken
4.1 Inleiding
4.2 Systeemtherapie
4.3 Transactionele analyse
4.4 Bevlogenheid
4.5 Bevlogenheid en intellectueel leiderschap
4.6 Transactioneel handelen en de patiënt
4.7 Groepen, groepsdynamica en teams
4.8 Congruentie in visie
4.9 Congruentie in communicatie
4.10 Samenvatting
Hoofdstuk 5 Naar een nieuw besturingsconcept
5.1 Inleiding
5.2 Het DNA: de rol van de ‘moeder’organisatie
5.3 Vertaling naar Doctrine
5.3.1 Structuur netwerk
5.3.2 Groepsdynamica en netwerken
5.3.3 Congruentie in visie op netwerken I
5.3.4 Congruentie in communicatie in netwerken
5.3.5 Vakmanschap in netwerken
5.3.6 Intellectueel leiderschap en bevlogenheid in netwerken
5.4 Dril en Dilemma’s
5.5 Discipline
5.6 Conclusies
Hoofdstuk 6 Een terugblik
Vaak samen gekocht
Mensen die dit boek kochten, kochten ook...
Alle 100 bestsellers
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan