Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Shake it!

Een design thinking-spel voor innovatie en transformatie

Paperback Nederlands 2017 9789024404827
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Samenvatting

'Shake it!' is een praktisch Design Thinking-spel voor managers, ondernemers, trainers, coaches, docenten en studenten die met hun team of organisatie snel tot innovatieve ideeën voor verandering willen komen.

Denken als een kunstenaar, architect of ontwerper om complexe vraagstukken op te lossen: dat is Design Thinking. Designdenken wordt steeds vaker ingezet voor het aanpakken van bedrijfsmatige, organisatorische of sociale vraagstukken. Shake it! helpt op een frisse manier naar deze uitdagingen te kijken en legt uit hoe designdenken en -doen kan worden ingezet om tot verrassende inzichten te komen. Ongeacht de context waarin het te ‘shaken’ vraagstuk speelt, levert het spel gezamenlijke ideeën en acties op. Denk aan nieuwe strategieën, manieren van samenwerken, veranderingsprocessen en innovaties. Bovenal brengt Shake it! inspiratie, energie en plezier.

In het boek wordt uitgelegd wat Design Thinking behelst, en met de 36 methodekaarten kun je direct aan de slag.

Agnes Willenborg en Wina Smeenk zijn ervaren Design Thinking-professionals. Ze passen de principes van design al jarenlang toe. In hun praktijk begeleiden ze mensen en organisaties bij verandering en innovatie. Overtuigd van de kracht van designdenken en -doen hebben zij Shake it! ontwikkeld om Design Thinking toegankelijk te maken voor eenieder die zich voor complexe uitdagingen gesteld ziet.

Specificaties

ISBN13:9789024404827
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:104
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:4-5-2017
ISSN:

Expertrecensies (2)

Shake it! - Een design thinking-spel voor innovatie en transformatie
Henny Portman | 12 juli 2017
Agnes Willenborg en Wina Smeenk bieden met hun boek Shake it! - een design thinking-spel voor innovatie en transformatie en bijbehorende 36 methodekaarten een mooi uitgangspunt om zelf met het design-thinking spel aan de gang te gaan.
Lees verder
Shake it! - Ideale handleiding voor Design thinking
Nico Jong | 29 mei 2017
Organisaties hebben steeds meer te maken met complexe contexten en vraagstukken. Klassieke aanpakken analyseren en beredeneren problemen op een lineaire en rationele manier.
Lees verder

Lezersrecensies

5.0 van de 5
1 stem
1
0
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (1)

preview
Shake it! - Een design thinking-spel voor innovatie en transformatie
Agnes Willenborg 16 mei 2017 Shake it! is een praktisch Design Thinking-spel voor managers, ondernemers, trainers, coaches, docenten en studenten die met hun team of organisatie snel tot innovatieve ideeën voor verandering willen komen. Een preview.

Over Agnes Willenborg

Agnes Willenborg en Wina Smeenk zijn ervaren Design Thinking-professionals. Ze passen de principes van design al jarenlang toe. In hun praktijk begeleiden ze mensen en organisaties bij verandering en innovatie. Overtuigd van de kracht van designdenken en -doen hebben zij Shake it! ontwikkeld om Design Thinking toegankelijk te maken voor eenieder die zich voor complexe uitdagingen gesteld ziet.

Andere boeken door Agnes Willenborg

Over Wina Smeenk

Wina Smeenk en Agnes Willenborg en zijn ervaren Design Thinking-professionals. Ze passen de principes van design al jarenlang toe. In hun praktijk begeleiden ze mensen en organisaties bij verandering en innovatie. Overtuigd van de kracht van designdenken en -doen hebben zij Shake it! ontwikkeld om Design Thinking toegankelijk te maken voor eenieder die zich voor complexe uitdagingen gesteld ziet.

Andere boeken door Wina Smeenk

Inhoudsopgave

1 Design Thinking: een introductie
Wicked problems
Kenmerken van Design Thinking
Onzekerheid, complexiteit en serendipiteit
Mensen, context en interacties
Een iteratief proces
Convergeren, divergeren en reflecteren
Experimenteren, visualiseren en rapid prototyping 35

2 Shake it! - Het ontwerp van het spel
Een spel als structuur
Het ontwerp
De voordelen van de spelvorm
Drie designfasen als speelveld
Fase 1: Exploratie van het vraagstuk
Synthese 1: Herinterpretatie van het vraagstuk – de reframing
Fase 2: Creatie van ideeën
Synthese 2: Een blik op de toekomst – de envisaging
Fase 3: Evaluatie van de envisaging
Synthese 3: De conclusie: hoe nu verder
Methodekaarten
Van abstract en reflectief naar actief en concreet
Rollen: voeler, denker, creator, doener
De voeler
De denker
De creator
De doener

3 Shake it! - Het spel spelen
De voorbereiding
De organisator en moderator
Het probleem en de deelnemers
Tijdsduur en locatie
Het speelveld inrichten
Methodekaarten
Materiaal
Opwarmen
Spelen

4 En nu aan de slag!
EHBO
Een deelnemer doet echt niet mee
Een wel heel enthousiaste deelnemer
Een verstokte prater
Een opdracht komt niet uit de verf
Deelnemers snappen de opdracht niet
De dag is voorbij, maar je zit midden in een opdracht of in een fase
Deelnemers gooien telkens 6 en vliegen door het spel
Deelnemers gooien telkens 1
Je wilt of kunt zelf geen moderator zijn

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Shake it!