Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Competentiegerichte kennisontwikkeling

Didactiek en leren in competentiegerichte leeromgevingen

Paperback Nederlands 2003 1e druk 9789024416561
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen

Samenvatting

In dit boek wordt de stelling verdedigd dat competent handelen in kennisintensieve beroepen een zekere kennisbasis veronderstelt. Dit vraagt om praktijkgerichte cursussen om kennisontwikkeling. Van Kralingen is er van overtuigd dat aangereikte informatie niet alleen gebruikt moet kunnen worden in de beroepsuitoefening maar ook een persoonlijke betekenis voor cursisten moet hebben. Mensen leren nu eenmaal niet graag als ze 'niets' met het onderwerp hebben.

In vijf domeinen worden vanuit een theoretisch kader mogelijkheden aangereikt om de kennisontwikkeling van cursisten om te zetten in zichtbaar handelen. In het eerste domein wordt aangegeven op welke wijze motieven van cursisten en docenten zijn te expliciteren. In het tweede domein wordt duidelijk op welke wijze cursisten aandachtig blijven tijdens het onderwijs en studieproces. In het derde domein wordt vervolgens ingegaan op efficiënt en effectief verlopende informatieverwerkingsprocessen. In het vierde domein wordt uitgelegd op welke wijze cursisten persoonlijke kennis kunnen ontwikkelen en in het vijfde domein wordt tenslotte aangegeven op welke wijze deze persoonlijke kennis effectief gebruikt kan worden in de beroepspraktijk. De domeinen zijn aan de hand van kernvragen in een centraal schema weergegeven. Het boek is voorzien van voorbeelden, vragen en praktische aanwijzingen voor de opleidingpraktijk. In elk hoofdstuk is een inleiding, een kern en een samenvatting met bijbehorende checklists opgenomen.

Specificaties

ISBN13:9789024416561
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:152
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:1-9-2005
Serie:PM reeks

Expertrecensies (1)

recensie
Competentiegerichte kennisontwikkeling
Bas Braad | 7 juni 2004
De afgelopen jaren is er binnen organisaties een sterke behoefte ontstaan om handen en voeten te geven aan competentiemanagement. Aandacht voor de omgeving waarin mensen werkzaam zijn is essentieel voor het slagen van kennismanagement. Dat is de factor die vaak vergeten wordt.
Lees verder

Lezersrecensies

3.0 van de 5
1 stem
0
0
1
0
0

Over René van Kralingen

Drs. René van Kralingen (1967) werkt als onderwijskundig adviseur en trainer bij Onderwijsadviesbureau van Kralingen. Daarnaast publiceert hij boeken op het gebied van didactiek, toetsing, kwaliteitzorg, leidinggeven in het onderwijs, timemanagement voor docenten. René is momenteel columnist voor het kwaliteitszorgblad Q&A van de NVAO. René van Kralingen werkte hiervoor op het RISBO van de Erasmus Universiteit, de Vrije Universiteit en de Hogeschool Rotterdam als onderwijskundig opleidingsdocent. Daarvoor werkte hij als docent werktuigbouwkunde / mechanische techniek op de Streekschool Rijnmond Noord en op het VMBO van het doveninstituut Effatha

Andere boeken door René van Kralingen

Inhoudsopgave

Voorwoord

Samenvatting

Vooraf

1. Inleiding
2. Motivatie tot kennisverwerving
3. Aandacht voor informatie
4. Verwerken van informatie
5. Op weg naar persoonlijke kennisontwikkeling
6. Effectief gebruik van kennis
7. Tien fabels

Literatuur

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Competentiegerichte kennisontwikkeling