Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, , , e.a.

Business Model Shifts

6 wegen naar nieuwe waardecreatie voor klanten

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2020 9789024441990
Verkooppositie 3529114 dagen in de top 100
Direct te downloaden

Samenvatting

Stap weg van traditionele, verouderde en inefficiënte bedrijfsmodellen om waarde te verhogen en klanten positief te verrassen.

Nooit eerder heeft de zakenwereld zoveel radicale veranderingen meegemaakt. Veranderingen in technologie, in fysieke beperkingen en in consumentengedrag. Deze enorme versnelling van veranderingen zet een schijnwerper op de economie en bedrijven en businessmodellen die zich moeten aanpassen of sterven tijdens hun poging.

Als managers, besluitvormers, ondernemers, intrapreneurs en veranderingsagents, is het aan jou om de businessmodellen van je organisatie opnieuw te ontwerpen en te veranderen om ervoor te zorgen dat je organisatie voortleeft en bloeit in de toekomst. Business Model Shifts laat zien hoe je dit allemaal kunt doen, en nog veel meer.

Het boek onderzoekt zes verschillende soorten verschuivingen in het businessmodel, die elk een structurele fout in het huidige economische systeem aanpakken, en identificeert de kansen die aan de andere kant van die tekortkomingen liggen:

1. Van product naar dienst: de verschuiving van producten naar diensten die de ‘job to be done’ klaren voor klanten;
2. van aandeelhouder naar stakeholder: de verschuiving van aandeelhoudersgerichtheid naar het creëren van waarde voor alle stakeholders;
3. Van fysiek naar digitaal: de verschuiving van gefragmenteerde bedrijfsactiviteiten naar altijd verbonden zijn met klanten en hun behoeften;
4. Van pijplijn naar platform: de verschuiving van onderbediend naar mensen rechtstreeks verbinden om waarde uit te wisselen;
5. Van incrementeel naar exponentieel: de verschuiving van 10% verbeteren naar exponentieel denken en 10x groei;
6. Van lineair naar circulair: de verschuiving van take-make-dispose naar herstellende, regeneratieve en circulaire waardecreatie.

Business Model Shifts omvat 39 casestudies, 60+ individuele bedrijfsmodellen en meer dan 30 patronen en is een uitgebreide bron voor het begrijpen van de mindset, kansen, business model opties en gedurfde stappen die je kunt nemen om je eigen shift voor de toekomst te creëren.

Specificaties

ISBN13:9789024441990
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:288
Druk:1
Verschijningsdatum:24-11-2020

Expertrecensies (2)

Business Model Shifts - 'Zit boordevol inspiratie en tips'
Sandra Kok | 10 februari 2021
Overleven, zeker in tijden als deze, is voor ondernemers en organisaties een enorme uitdaging. Het vraagt om een andere mindset, een andere kijk op bedrijfsvoering en aanpassing van verouderde bedrijfsmodellen. Een uitdaging die veel vraagt en nog veel meer kan opleveren.Lees verder
Business Model Shifts - 'Een stevig inspiratieboek'
Sjors van Leeuwen | 15 december 2020
Bedrijven moeten hun businessmodel vernieuwen om te kunnen overleven en afscheid nemen van verouderde en inefficiënte bedrijfsmodellen. In Business Model Shifts komen zes belangrijke verschuivingen (shifts) aan bod. Met nieuwe businessmodellen waarmee je relevant kunt blijven door kansen te benutten, waarde te verhogen en klanten positief te verrassen.Lees verder

Lezersrecensies

4.8 van de 5
4 stemmen
3
1
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (2)

interview
Patrick van der Pijl: ‘Een businessmodel moet je met liefde en aandacht ontwerpen’
Hans van der Klis 16 maart 2021 Bedrijven die relevant willen blijven voor hun klanten, zullen hun businessmodel voortdurend tegen het licht moeten houden. In zijn nieuwe boek Business Model Shifts beschrijven Patrick van der Pijl, Roland Wijnen en Justin Lokitz aan de hand van talloze case study's de zes meest veelbelovende shifts.
interview
Patrick van der Pijl: ‘Een businessmodel moet je met liefde en aandacht ontwerpen’
Hans van der Klis 5 januari 2021 Bedrijven die relevant willen blijven voor hun klanten, zullen hun businessmodel voortdurend tegen het licht moeten houden. In zijn nieuwe boek Business Model Shifts beschrijven Patrick van der Pijl – producer van Business Model Generation – en zijn medeauteurs Roland Wijnen en Justin Lokitz aan de hand van talloze case study’s de zes meest veelbelovende shifts. ‘Ondernemingen kunnen ook verschillende businessmodellen managen. Als je dat uitlegt aan klanten, is iedereeen meteen verkocht.’
Alle interviews en artikelen (2)

Over Patrick van der Pijl

Patrick is de oprichter en CEO van Business Models Inc., een internationaal strategie en innovatie designbureau. Patrick helpt multinationals, corporates, NGO’s, overheden en startups met het begrijpen, ontwerpen, “prototypen” en schalen van nieuwe business modellen voor exponentiële groei en impact. Patrick is auteur van de boeken Business Model Shifts, 6 nieuwe manieren voor waardecreatie en Ontwerp Betere Business: nieuwe tools, vaardigheden en mindset voor innovatie en strategie. Hij is ook de producer van de wereldwijde bestseller Business Model Generation waarvan meer dan 4 miljoen boeken zijn verkocht. Zijn bedrijf Business Models Inc. is de trotse winnaar van de Australian Good Design Pioneer Award en Amerikaanse Design Management Institute Award.

Andere boeken door Patrick van der Pijl

Over Justin Lokitz

Justin Lokitz is een ervaren strategieontwerper en MD van Business Models San Francisco. Hij zet zijn ervaring in in een grote verscheidenheid van sectoren om bedrijven te helpen innovatieve, houdbare business-modellen en toekomst-strategieën te ontwerpen.

Andere boeken door Justin Lokitz

Over Roland Wijnen

Roland werkt sinds 2012 als business designer bij Business Models Inc. in Nederland en is gefascineerd door de evolutie van bedrijven. Hij gebruikt zijn opgedane inzichten in nieuwe waardecreatie om bedrijven uit te dagen en te ondersteunen bij het maken van hun eigen business model shift.

Andere boeken door Roland Wijnen

Over Maarten van Lieshout

Maarten van Lieshout is partner bij Thirty-X. Hij heeft bij een Nederlandse ideeën-fabriek in een vroeg stadium visueel denken toegepast en maakt zijn ideeën graag tastbaar. Hij brengt altijd nieuwe perspectieven en stimuleert anderen om mee te doen.

Andere boeken door Maarten van Lieshout

Inhoudsopgave

1 | Van normaal naar nieuw normaal
COVID-19 heeft de wereld op zijn kop gezet. De bedrijven die decennialang een vaste waarde waren, zijn snel aan het verdwijnen. Met andere woorden, er is geen beter moment dan nu om een shift te maken met je businessmodel.

8 | Van product naar dienst
We prijzen producten vaak de hemel in, ook al weten we misschien diep van binnen dat het niet om het product gaat, maar om de voordelen die ze ons opleveren. Services zorgen dat de klus wordt geklaard zonder dat je verder ergens naar hoeft om te kijken.

48 | Van aandeelhouder naar stakeholder
Inkomsten genereren en winst behalen zijn een resultaat, niet het doel op zich. Op de lange duur zal een bedrijf de aandeelhouderswaarde ruïneren als het niet voortdurend geweldige waarde creëert voor klanten, en dus zijn stakeholders negeert.

90 | Van fysiek naar digitaal
Mensen zijn fysieke, tactische wezens. Als we objecten kunnen aanraken, worden ze grijpbaarder voor ons. Toch komen we iedere dag een stap
dichter bij een hybride versie van wie we zijn en laten we de online en offline wereld waarin we leven, samenvloeien.

132 | Van pijplijn naar platform
Van oudsher hebben de grootste bedrijven pijplijn-businessmodellen gebruikt om uit te groeien tot wat ze nu zijn. In amper tien jaar tijd, echter, kaapten nieuwkomers, met behulp van platform-businessmodellen, de buit voor hun neus weg. De meeste businessmodellen groeien in het begin kort maar explosief, gevolgd door een lange periode van lineaire groei. Wat als je je businessmodel zou kunnen injecteren met een geheime saus die het van 10% groei naar 10x groei zou brengen?

172 | Van incrementeel naar exponentieel
De meeste businessmodellen groeien in het begin kort maar explosief, gevolgd door een lange periode van lineaire groei. Wat als je je businessmodel zou kunnen injecteren met een geheime saus die het van 10% groei naar 10x groei zou brengen?

214 | Van lineair naar circulair
Onze traditionele economie stelt grenzen aan groei, omdat lineaire businessmodellen resources gebruiken voor producten die uiteindelijk verloren gaan. Circulaire businessmodellen doorbreken deze grenzen.

Intro
De klant wint! VI
Waar is de waarde nu en later? VIII
Businessmodelshift X
Hoe gebruik je dit boek? XII

Conclusie
Waar waarde een shift maakt! 254
Hoe maak je je eigen shift? 256
Businessmodel groeicurve 258
Alibaba’s groeicurve 260
Trends 262
Het juiste ecosysteem voor een shift 264
Index 266
De makers achter dit boek 270
Zij hebben bijgedragen 272
Welke shift ga jij maken? 273

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Business Model Shifts