Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Check je bedrijfsvoering

Praktische aanpak voor de 10 strategische thema’s van elke organisatie

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2022 9789024448388
10
Voormalig top 10Totaal 48 dagen
Voormalig top 100Totaal 84 dagen
Verkooppositie 3654Hoogste positie: 2
Direct te downloaden

Samenvatting

Een goede bedrijfsvoering vraagt inzet op tien strategische thema’s

Elke organisatie staat voor belangrijke vragen die direct met een goede bedrijfsvoering te maken hebben. Hoe blijf je aantrekkelijk als werkgever en boei en bind je medewerkers? Hoe geef je vorm aan hybride werken en laat je de organisatie goed draaien in de nieuwe balans tussen thuis en op kantoor werken? Hoe blijf je wendbaar, doelmatig en van waarde in een omgeving die voortdurend verandert?

Mark Huijben heeft op deze en andere vragen de antwoorden gezocht en gevonden, in samenwerking met managers, stafmedewerkers en organisatieadviseurs.

De kern van goede bedrijfsvoering blijkt te zitten in deze tien strategische thema’s:
- Nieuwe thema’s: word wendbaar en schokbestendig, ga hybride en datagedreven werken, geef vorm aan digitale transformatie en verduurzaam.
- Tijdloze thema’s: blijf effectief en productief, houd je basis op orde, blijf een aantrekkelijke werkgever en kijk naar jouw rol.

Bij elk thema geeft Huijben een praktische aanpak en handige checklist waarmee je jouw organisatie beter laat presteren en samenwerken.

Ben je bezig met jouw bedrijfsvoering als directielid, manager, stafhoofd of vanuit ICT, informatievoorziening en financiën? Dan is dit een onmisbaar boek voor jou. Maar ook als organisatieadviseur of student met interesse in organisatieontwikkeling en de rol van bedrijfsvoering daarin kun je je hart ophalen.

Specificaties

ISBN13:9789024448388
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:144
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:15-3-2022
ISSN:

Lezersrecensies

5.0 van de 5
1 stem
1
0
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (3)

video
Tien strategische thema's voor een goede bedrijfsvoering
Mark Huijben 28 juli 2022 Elke organisatie staat voor belangrijke vragen die direct met een goede bedrijfsvoering te maken hebben. Hoe blijf je aantrekkelijk als werkgever en boei en bind je medewerkers? Hoe blijf je wendbaar, doelmatig en van waarde in een omgeving die voortdurend verandert? Mark Huijben heeft op deze en andere vragen de antwoorden gezocht en gevonden, in samenwerking met managers, stafmedewerkers en organisatieadviseurs. In de Bookchat vertelt hij wat bedrijfsvoering zo lastig maakt.
interview
Afdelingen moeten samenwerken en uit hun koker komen
Ronald Buitenhuis 23 mei 2022 Directie, HR, communicatie, postkamer, finance…. Bedrijfsvoeringsafdelingen cq. overhead die het primaire proces ondersteunen. Ze moeten op de schop, suggereert Mark Huijben in ‘Check je bedrijfsvoering’. ‘Strategische thema’s dwars door de organisatie heen, gaan de klassieke ondersteunende afdelingen versterken.’ Om het holy shit moment te voorkomen.
preview
Check je bedrijfsvoering - Praktische aanpak voor 10 strategische thema’s 
Mark Huijben 22 maart 2022 Goed presterende organisaties vatten het begrip bedrijfsvoering veel breder op dan de minder presterende. Breder dan ‘de secundaire processen’ of ‘de overhead’. In ‘Check je bedrijfsvoering’ schets ik een praktische aanpak voor de tien strategische thema’s waar elke organisatie mee te maken heeft. Hoe laat je jouw organisatie beter presteren en samenwerken?

Over Mark Huijben

Mark Huijben (1970), organisatieadviseur, richt zich op het praktisch en impactvol oplossen van complexe vraagstukken. Hij werd genomineerd en was finalist bij de Vakprijs voor Organisatieadviseurs en de verkiezing Managementboek van het Jaar, met Heeft iemand de overhead gezien? Na zijn studies Econometrie en Bedrijfseconomie promoveerde hij in de Economie aan de Rijksuniversiteit Groningen met een proefschrift over de organisatie van overhead- oftewel bedrijfsvoeringsfuncties. Daarnaast is Mark als managementadviseur verbonden aan het benchmarkprogramma Vensters voor Bedrijfsvoering (www.vensters.net). Daarvoor was hij zestien jaar werkzaam voor Berenschot als senior managing consultant en als directeur en oprichter van het Kenniscentrum Benchmarking en Bedrijfsvoering. Hij begon zijn loopbaan als stafmedewerker en projectmanager van een interne organisatieverandering bij CPS Onderwijsontwikkeling en advies. Naar aanleiding van zijn proefschrift verzorgde hij verder veel masterclasses in Nederland en Vlaanderen (www.huijbenoverheadmanagement.nl).

Andere boeken door Mark Huijben

Inhoudsopgave

Woord vooraf 7
Proloog: Jouw holy shit-moment 10

1 Juist nu een boek over bedrijfsvoering 13
1.1 Wat voorafging 13
1.2 Wat is bedrijfsvoering? 15
1.3 Strategische thema’s voor de directietafel 16

2 Wendbaar en schokbestendig, voorbereid op het onwaarschijnlijke 27
2.1 Waarom is schokbestendigheid belangrijk? 27
2.2 Wanneer is een organisatie schokbestendig? 28
2.3 Het DNA van schokbestendige organisaties 28
2.4 Hoe worden organisaties schokbestendig? 31
2.5 Organisaties voorbereid op het onverwachte, maar niet op een virus 36

3 Een werkconcept dat werkt, boeit en bindt 41
3.1 Sturing hybride werken vraagt om samenhang tussen drie dimensies 42
3.2 De tevredenheid over de werkplek daalde 45
3.3 Loonkosten verreweg de grootste component 47
3.4 Thuiswerken aan de max? 50

4 Datagedreven werken: begin met waar je buikpijn van krijgt 55
4.1 Wat is datagedreven werken? 55
4.2 Waarom zou je datagedreven willen werken? 56
4.3 Hoe kan jouw organisatie datagedreven gaan werken? 57
4.4 Hoe pak je datagedreven werken praktisch aan? 59
4.5 Belangrijke voorwaarden voor datagedreven werken 60
4.6 Datagedreven werken: een kwestie van beginnen! 64

5 Digitale transformatie, ouderwetse arbeidsanalyse 67
5.1 Digitale transformatie bij gemeenten 69
5.2 Het kwantificeren van kosten en waarde van ICT 74
5.3 Een helder verhaal over de waarde, onderbouwd met cijfers 75

6 Duurzaamheid wordt corebusiness 81
6.1 Resultaten blijven achter 81
6.2 Begripsverheldering en integrale afweging noodzakelijk 82
6.3 Toepassing van het model 83
6.4 Stappenplan 83

7 Effectiviteit vereist balans en samenhang 91
7.1 Goede en minder goede voorbeelden 92
7.2 Wat kenmerkt effectieve organisaties? 93
7.3 Illustratie van de kenmerken van effectieve organisaties 94

8 Productiviteit, draaien aan drie knoppen 103
8.1 Wat is productiviteit en hoe kun je het beïnvloeden? 103
8.2 Hoe productief is Nederland? 104
8.3 Hoe voorkom je productiviteitsverlies? 105
8.4 Het verhogen van de productiviteit 107
8.5 Managen van de overhead 108
8.6 Reduceren tijdverlies in primair proces 111
8.7 Beperken van individuele dienstverlening 112

9 De basis op orde, voordat het kalf verdrinkt 119
9.1 Wat kan er zoal misgaan? 119
9.2 ‘De basis op orde’, wat houdt dat in? 122

10 En nu is het aan jou! 131

Tot slot 135
Over de auteur 136
Index 137
Eindnoten 139

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Check je bedrijfsvoering