Marlies Brenters is expert op het gebied van Vrouw, Man en Werk, auteur, spreker en organisatiepsycholoog.
Meer over Marlies BrentersDe FemDeal
Hoe organisaties moeten veranderen om vrouwen aan de top te krijgen
Paperback Nederlands 2022 1e druk 9789026360534Samenvatting
'De FemDeal' van Marlies Brenters laat de psychologie achter de ongelijke kansen voor mannen en vrouwen in het bedrijfsleven zien, én de oplossingen voor eerlijke kansen.
Wat is de reden voor het feit dat er nog steeds zo weinig vrouwen aan de top van het bedrijfsleven werken? Het is misschien verrassend, maar het ligt niet aan vrouwen maar aan bedrijven. Kansen lijken eerlijk verdeeld, maar guess what: dat zijn ze niet!
In 'De FemDeal' laat organisatiedeskundige Marlies Brenters zien dat voor een vrouw de kans om in de bedrijfstop te komen significant kleiner is dan voor een man. En dat je dat met een vrouwenquotum niet oplost. Om echte veranderingen te bewerkstellen moet het DNA van organisaties drastisch veranderen, zo stelt Brenters in haar boek. Als dat eenmaal is gebeurd, komen vrouwen wel aan de top.
De FemDeal van Marlies Brenters is voor de lezers van Waarom vrouwen minder werken dan mannen.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Marlies Brenters
Inhoudsopgave
De mythe van het glazen plafond 11
DE MENSDEAL
De M-Factor 23
Mannen aan de leiding 25
Masculiene organisatiecultuur 37
Masculiene waarden 48
Vrouwen verdwijnen uit beeld 59
Vooroordelen 60
Oordelen 71
Verwachtingen 82
Leiderschap 90
Vrouwen selecteren zichzelf uit 98
DE FEMDEAL
De tegenwind wegnemen 113
Ban vooroordelen uit 113
Maak oordelen objectiever 119
Stel aan vrouwen dezelfde verwachtingen 124
Kies andere leiders 127
Minder MenDeal 129
De M-Factor naar nul brengen 133
De man-vrouwverhouding in evenwicht brengen 134
Een einde maken aan een masculiene organisatiecultuur 140
Feminiene waarden leidend laten zijn 148
Vrouwen in beeld 155
Wie moeten de FemDeal realiseren? 159
Hoe kunnen mannen aan de leiding ruimte maken voor vrouwen? 160
Hoe kunnen HR-managers de opmars van vrouwen stimuleren? 172
Hoe kunnen vrouwen leiders worden en het verschil maken? 182
Nawoord 199
Wat is de M-Factor van jouw organisatie? 201
Dank 203
Literatuur 205
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan