


Wim Wennekes (1948-2001) was redacteur van Vrij Nederland en schreef spraakmakende verhalen voor bladen als NRC Handelsblad en Intermediair.
Meer over Wim WennekesDe aartsvaders
Grondleggers van het Nederlandse bedrijfsleven
Paperback Nederlands 2005 9e druk 9789046700112Samenvatting
'De aartsvaders' beschrijft het leven en streven van zestien Nederlandse rasondernemers, die de basis legden voor enkele van de bekendste (inter)nationale ondernemingen. Zo was er zonder de fantasie en het koopmanschap van Sam van den Bergh en Anton Jurgens nooit sprake geweest van Unilever; zonder Henri Deterding was de Koninklijke Shell nooit geboren. Andere hoofdstukken gaan over Gerard en Anton Philips, Tony Fokker, Albert Plesman en vele anderen. De levensbeschrijvingen van deze entrepreneurs, die voor honderden miljoenen aan omzet nalieten en werkgelegenheid schiepen voor bijna een miljoen mensen, geven een fascinerend beeld van het ontstaan en de groei van hun scheppingen en van hun uitzonderlijke persoonlijkheden.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. De stille krachten achter de wording van de Nederlandse economie
2. Hoe Nederland industrieel ontwaakte
3. Petrus Regout
4. Willem A. Scholten
5. Mr. Marten Mees
6. Jaques van Marken
7. Charles Stork en Zonen
8. Anton Jurgens en Sam van den Bergh
9. Gerard en Anton Philips
10. Henri Deterding
11. Tonny Fokker
12. Albert Plesman
13. Ko Vis
14. Saal van Zwanenberg
15. Frits Fentener van Vlissingen
16. Wat de aartsvaders nalieten
17. Verantwoording en dankwoord
Bibliografie
Register op persoonsnamen
Register op bedrijfsnamen
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan