Drs. René van Hoften studeerde sociologie en economie aan de Radboud Universiteit Nijmegen.
Meer over René van HoftenStrategisch en operationeel salesmanagement
handboek voor het hoger economisch onderwijs
Paperback Nederlands 2012 1e druk 9789046903230Samenvatting
Veel studenten van commercieel-economische opleidingen komen na hun opleiding terecht in een salesfunctie. Dit boek biedt een uitgebreide inleiding in de sales volgens de gefaseerde managementcyclus, zowel op strategisch als op uitvoerend niveau.
In deel 1, de analysefase, wordt uitgelegd hoe je kunt vaststellen welke interne sterktes en zwaktes zich op salesterrein voordoen, en welke externe kansen en bedreigingen er bestaan. In deel 2, de beslisfase, komt aan de orde hoe de gegevens van deze analyses kunnen resulteren in een salesoptie. Deel 3, de implementatiefase, behandelt wat je op korte termijn moet doen om de gekozen salesoptie te realiseren. Ten slotte wordt in deel 4, de evaluatiefase, uitgelegd hoe je kunt meten of met de gekozen optie en implementatie de verkoopdoelen zijn bereikt.
Aan de hand van de lesopdrachten en casuïstiek aan het eind van elk hoofdstuk leert de student een strategisch en operationeel verkoopplan te schrijven. Op de bijbehorende website wordt aanvullend materiaal aangeboden, zoals extra rekenvoorbeelden, casuïstiek en een inventarisatieschema waarmee de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen in kaart worden gebracht.
Strategisch en operationeel salesmanagement is geschikt voor studenten van commercieel-economische opleidingen op hbo-niveau.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Strategisch salesmanagement
2. Operationeel salesmanagement
3. Accountmanagement
4. Beurs- en eventmanagement
5. Sales accounting
6. Leidinggeven in de salesorganisatie
7. Persoonlijke verkoop
8. Direct mail als verkoopinstrument
9. Klantrelatiemanagement
Deel 1B: Analysefase extern
10. Sales forecast: methoden en technieken
11.Externe analyse: outside-in
Deel 2: Beslisfase
12. De salesoptiekeuze
Deel 3: Implementatiefase
13. Implementatiefase
Deel 4: Evaluatiefase
14. De sales balanced scorecard
Bijlage - Bouwstenen verkoopplan
Literatuur
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan