Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Oh, wat zijn we creatief!

Het Grote Creativiteitsonderzoek bij ondernemend Nederland

Paperback Nederlands 2008 9789047001171
Verkooppositie 999999927 dagen in de top 100
Dit artikel is niet leverbaar.

Samenvatting

De auteurs van dit boek, tevens de initiatiefnemers van Het Grote Creativiteitsonderzoek, zijn op de grootste bedrijfsparadox van deze eeuw gestuit: bedrijven schreeuwen meer dan ooit om creativiteit en innovatie. Tegelijkertijd doen ze er alles aan om de creativiteit van hun medewerkers te blokkeren.

Hoe kan dat? Wiens schuld is dat? En wat kunnen we doen om de creativiteit en innovatie weer aan te zwengelen? Welke rol speelt seksualiteit daarin, wat brengt u in 'flow' en wat schopt u eruit? Staat een hoger salaris garant voor meer creativiteit of moeten we het heel ergens anders zoeken?

Dit zijn allemaal vragen die in Het Grote Creativiteitsonderzoek - en dus in dit boek - worden gewogen, geanalyseerd en becommentarieerd. Wijze woorden worden gesproken, menig beentje wordt gelicht. Alles vanuit het verlangen naar helderheid: hoe krijg je organisaties creatiever? 'Oh, wat zijn we creatief!' is enerzijds een ode aan de creativiteit, anderzijds een alarmkreet.

Voor iedereen die slimmer, creatiever, spannender wil zijn dan de rest, en voor iedereen die wil weten waarom zijn ondergeschikten nooit een goed idee hebben, is dit boekje een confronterende opfriscursus. Dit boek bevat dertien interviews en vier columns.

Specificaties

ISBN13:9789047001171
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:208
Druk:1
Verschijningsdatum:26-8-2008
Hoofdrubriek:Algemeen management

Expertrecensies (2)

Carla Verwijs | 3 december 2008
Hoe is het in het Nederlands bedrijfsleven met creativiteit gesteld? Hoger dan een magere 6+ komt de score niet, blijkt uit een onderzoek uitgevoerd onder de lezers van Het Financieele Dagblad. Peter ten Hoopen en Marleen Janssen Groesbeek beschreven dit onderzoek in 'Oh, wat zijn we creatief!Lees verder
Lekker weertje, hè
Ben Kuiken | 18 september 2008
Het boek Oh, wat zijn we creatief! van consultant Peter ten Hoopen en FD-journalist Marleen Janssen Groesbeek bevat weinig verrassingen, maar blijkbaar moeten we sommige boodschappen vaak horen om het tot ons te laten doordringen. Het is met creativiteit eigenlijk net als met het weer: er wordt veel over geklaagd, en eigenlijk is het nooit goed.Lees verder

Lezersrecensies

2.5 van de 5
2 stemmen
0
0
1
1
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (4)

nieuws
De voorjaarsworp (IV): marketing en duurzaamheid
Hans van der Klis 30 januari 2009 In dit vierde deel van de serie over de boeken die dit voorjaar verschijnen, richten we ons op de toekomst. De marketeers hebben hun hoop gevestigd op titels als Alle 13 goed of De 13 gouden wetten van recessiemarketing. De voorvechters van duurzaamheid zijn wat serieuzer en zinspelen op een noodzakelijke ommekeer. Een keuze uit de boeken die de komende maanden verschijnen op het gebied van marketing, innovatie en duurzaamheid.
podcast
Marleen Janssen Groesbeek over creativiteit
Ronald Buitenhuis 6 november 2008 Het is bedroevend gesteld met de creativiteit in Nederland. Dit is de conclusie van Peter ten Hoopen en Marleen Janssen Groesbeek in hun boek Oh, wat zijn we creatief! Boekcover vroeg Janssen Groesbeek waarom Nederland zo slecht scoort. ‘Door zelfcensuur en controle worden goede ideeën in een vroeg stadium beperkt.’ Aldus Janssen Groesbeek. De benen op tafel en anderen minder afzeiken, luidt haar devies.
interview
Peter ten Hoopen: ‘We hadden verwacht en gehoopt dat Nederland er beter voorstond’
Hans van der Klis 25 september 2008 De schrijver en consultant Peter ten Hoopen en FD-redacteur Marleen Janssen Groesbeek namen het initiatief voor ‘Het Grote Creativiteitsonderzoek bij ondernemend Nederland’. Na 859 ingevulde vragenlijsten te hebben verwerkt, trokken zij de conclusie dat bedrijven weliswaar grote behoefte hebben aan creativiteit en innovatie, maar dat zij er alles aan doen om hun medewerkers te blokkeren. In hun boek Oh, wat zijn we creatief! presenteren zij de onderzoeksresultaten en laten zij met veertien korte interviews met creatieve denkers en drie columns zien hoe het ook kan.
nieuws
De najaarsworp (4): innoveren
Hans van der Klis 26 augustus 2008 Innovatie is een van de motoren van de Nederlandse kenniseconomie: zonder innovatieve krachten in het bedrijfsleven zou Nederland zijn concurrentiepositie in de mondiale economie snel zien verslechteren. Een belangrijk onderwerp dus voor de uitgeverijen van managementboeken: deel 4 van de reeks over de najaarsworp betreft boeken over innovatie en verandermanagement.
Alle interviews en artikelen (4)

Over Peter ten Hoopen

Peter ten Hoopen, senior consultant bij Trompenaars Hampden-Turner, adviseert bedrijven wereldwijd op het terrein van nationale en organisatiecultuur, leiderschap en creativiteit. Hij publiceerde in 2003 'Geluk in zaken', gevolgd door 'De verlichte leider', dat in 2008 in sterk uitgebreide versie bij uitgeverij Wiley wordt uitgegeven als 'The Enlightened Leader', met Fons Trompenaars als coauteur.

Andere boeken door Peter ten Hoopen

Over Marleen Janssen Groesbeek

Marleen Janssen Groesbeek is coördinator Nieuwstafel Ondernemen & Beleggen bij Het Financieele Dagblad. Ze studeerde economie aan de Universiteit van Amsterdam en publiceerde in 2007 met Mieke Bello en Peter de Bruin een boek over leiderschap, 'Wie is de baas?' Daarnaast heeft ze diverse boeken op haar naam staan over maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Andere boeken door Marleen Janssen Groesbeek

Inhoudsopgave

Voorwoord - door Jacques Kuyf

1 Waarom creativiteit?
2 Onderzoek - Controle en flexibiliteit
3 Onderzoek - Ego en gevoelsleven
4 Onderzoek - Openheid van geest en risicobereidheid
5 Onderzoek - Inspiratie en creatieve instelling
6 Onderzoek - Leiderschap
7 Onderzoek - De open vragen

Appendix

Alle 100 bestsellers

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Oh, wat zijn we creatief!