Lees verder
Frank van Luijk studeerde psychologie en filosofie. Hij is lid van de directie van LTP te Amsterdam, adviseurs op het gebied van assessment, personal development, outplacement en HR consultancy.
Meer over Frank van LuijkHoe krijg ik ze zover?
Psychologie voor managers
Paperback Nederlands 2008 6e druk 9789052615103Samenvatting
Managers, projectleiders en adviseurs worden geacht gedrag te veranderen, het gedrag van hun medewerkers, teamleden of klanten. Heel vaak lukt dat niet, of maar zeer ten dele. Soms kost het moeite om mensen mee te krijgen, ook al zijn de ideeën goed.
'Hoe krijg ik ze zover?' is geen 'how to...' boek. Van Luijk biedt de lezer wel een breed scala aan invalshoeken, verschillende 'brillen' waarmee u naar de werkelijkheid kunt kijken. Anders naar een probleem kijken is vaak de eerste aanzet voor de oplossing ervan. Zo kan dit boek een hulpmiddel zijn om mensen wel zover te krijgen, ze wel te laten meewerken, wel enthousiast te krijgen.
Van Luijk gebruikt inzichten uit de psychologie om duidelijk te maken waarom er soms onverwachte, niet te doorgronden weerstanden tegen verandering zijn, waarom mensen niet in beweging komen, of waarom er zelfs averechtse effecten kunnen zijn. Aan de hand van praktijkvoorbeelden worden de belangrijkste stromingen binnen de psychologie geschetst. Aangegeven wordt op welke manier de ideeën uit die verschillende stromingen kunnen bijdragen aan gedragsverandering.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Frank van Luijk
Inhoudsopgave
1. Gedrag
2. De geest van leider
3. Groei
4. Persoonlijkheid
5. Intelligentie
6. Cognitieve dissonantie
7. Behoeften
8. Stereotypen
9. Macht
10. De weldenkende mens
11. De mythe van de rationaliteit
Literatuur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan