Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Schizofrene marketing

De integratie van online en offline marketing

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2012 9789055942848
Direct te downloaden

Samenvatting

Als u als marketeer oprecht naar binnen kijkt, vanuit de ogen van de consument, dan volgt al snel de conclusie dat schizofrenie veel vaker voorkomt bij merken dan bij mensen. Onze merken horen continue tientallen stemmen in hun hoofd.

Adviseurs en merkexperts in verschillende afdelingen, bedrijven en landen roepen door elkaar heen wat de merkidentiteit is, of zou moeten zijn. Dat leidt tot een verward gevoel dat dan door minstens zoveel communicatie-experts in verschillende afdelingen, bedrijven en landen wordt vertaald naar verward spreken.

Marketeers vinden versnippering van media en doelgroepen net zo'n grote bedreiging als krappere budgetten ten gevolge van de economische crisis. Daarnaast worden traagheid van innovatie en groeiende macht van de consument als belangrijke bedreigingen genoemd. Integratie van online en offline kanalen en integratie van social media worden met stip op één gezet als de grootste uitdagingen.

Specificaties

ISBN13:9789055942848
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:200
Uitgever:Scriptum
Druk:1
Verschijningsdatum:23-10-2012
Hoofdrubriek:Marketing
ISSN:

Expertrecensies (2)

De schizofrenie te lijf
Paul Groothengel | 27 maart 2013
Joris Merks geeft in Schizofrene marketing feilloos aan waarom en hoe de online en offline wereld beter kunnen samenwerken. Hoe ze dezelfde taal kunnen spreken en wat ze van elkaar kunnen leren. Communicatiewetenschapper Merks werkte eerder als media-analist, reclamestrateeg en marktonderzoeker, zodat hij ook nog eens de onderlinge verbanden tussen deze disciplines weet te leggen.
Lees verder
Schizofrene marketing
Max Kohnstamm | 22 maart 2013
Het is de taak van de recensent om een boek kernachtig samen te vatten. Maar de auteur heeft zo'n fraaie samenvatting op de achterflap van het boek geplaatst dat ik daar graag gebruik van maak.
Lees verder

Lezersrecensies

2.1 van de 5
14 stemmen
0
3
1
5
5

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (3)

nieuws
PIM Marketing Literatuurprijs voor Schizofrene marketing
Justin van Lopik 29 november 2013 Schizofrene marketing van Joris Merks is bekroond met de PIM Marketing Literatuurprijs 2013. Dat maakte de jury bekend op 28 november 2013, tijdens een avond die in het teken stond van marketingboeken.
interview
Joris Merks: Trek marketeers uit hun eigen gebied
Paul Groothengel 26 juli 2013 In de marketingwereld leidt de kloof tussen on- en offline-marketing tot onduidelijkheid. Tot een schizofreen merkbeeld bij consumenten. Dat moet en kan beter, bewijst Joris Merks in zijn boek Schizofrene marketing.
interview
Joris Merks: ‘Haal de hoge muren tussen online en offline neer’
Paul Groothengel 11 januari 2013 In de marketingwereld leidt de kloof tussen online en offline marketing tot onduidelijkheid. Tot een schizofreen merkbeeld bij consumenten. Dat moet en kan beter, bewijst Joris Merks in zijn boek Schizofrene marketing.

Over Joris Merks-Benjaminsen

Joris Merks-Benjaminsen brengt marketeers, brand managers, strategen, creatieve denkers, data experts, digitale specialisten en bedrijfsleiders samen om een toekomstgerichte strategie te ontwikkelen. Hij studeerde technische natuurkunde en communicatiewetenschappen aan de Universiteit Twente en bewegingswetenschappen aan de VU en werkte voorheen bij onder andere NOC*NSF, Accenture en GfK, totdat hij in 2010 bij Google aan de slag ging. Op dit moment is hij European Head of Curriculum Design van de Google Design Academy. Hij ontwikkelt masterclasses en trainingen om professionals en ondernemingen te helpen in hun digitale transformaties. Met zijn verfrissende manier van denken won hij prijzen als de Gold European Design Award, de Dialogue Marketeer of the Year, de Grand Prix des Etudes Marketing en de Hans du Chatinier Award in 2001. Daarnaast ontving hij nominaties voor de MOAwards Company Researcher of the Year, de AMMA Award en de Crossmedia Man of the Year. Eerder schreef hij Samurai Business, the Way of the Warrior for Professionals in the Digital Century, over lef en ethiek in ondernemen in de 21e eeuw, Schizofrene Marketing, over de integratie van online- en offline marketing en Online Brand Identity. Hij ontving voor zowel Schizofrene Marketing als Online Brand Identity de Marketing Literatuurprijs. Joris Merks-Benjaminsen gaf lezingen op Harvard Business School, het Lorange Institut of Business te Zürich, de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Twente. En hij was jurylid voor de Spin Awards 2015 en voorzitter en jurylid voor de Hans du Chatinier Award 2012 en 2014. Joris heeft een zwarte band in zowel judo als aikido en won het Europese en het Open Duitse kampioenschap Braziliaans jiujitsu.

Andere boeken door Joris Merks-Benjaminsen

Inhoudsopgave

Inleiding: Waarom onze marketing schizofreen is

1. De opkomst van het internet: 'same, but different'
1.1 De online-revolutie in het leven van een student technologie
1.1.1 Zoekmachines, browsers en besturingssystemen
1.1.2 Integratie van technologieën
1.1·3 Internetstatistieken: het kwantitatieve spiegelbeeld van de nieuwe wereld
1.2 De ontwikkeling van het internet: lezen, kopen, delen en engageren
1.2.1 Verspreiding van het internet
1.2.2 De opkomst van e-commerce en online- aankooporiëntatie
1.2·3 Spelers komen en gaan
1.2·4 De oneindigheid van het internet
1.2·5 Google: het bedrijf dat orde in de chaos bracht
1.2.6 De 'long tail'
1.2·7 Drie manieren om het internet te gebruiken
1·3 Veranderingen in consumentengedrag
1.4 Michael Porter en de opkomst van het internet
1.4·1 Het internet in het vijfkrachtenmodel van Porter
1·4·2 De drie concurrentiestrategieën van Porter
1·4·3 iOS versus Android: twee fundamenteel verschillende strategieën
1·4·4 Leiderschap en concurrentievoordeel
1·4·5 Hoe het internet concurrentiestrategieën verandert
1·5 Veranderingen in mediabestedingen
1.6 Van fragmentatie naar schizofrenie
1.6.1 De consument maakt geen scheiding tussen online- en offline-kanalen
1.6.2 De consument als startpunt van integratie

2. Wat kunnen offline- en online-marketeers van elkaar leren?
2.1 Wat kunnen offline- marketeers leren van online- marketeers?
2.1.1 Online advertising voor Dummies
2.1.2 Bijsturen op basis van effect
2.1.3 Integratie van creatie en media
2.1.4 Acceptatie van falen
2.1.5 Speed to market
2.2 Wat kunnen online-marketeers leren van offline- marketeers?
2.2.1 Offline advertising voor dummies
2.2.2 De Online 'cheap offer now!!'-mentaliteit
2.2.3 Een nieuw tijdperk voor brand equity
2.2.4 Online-reclame voor merkeffecten
2.2.5 Pre-testing van online-creaties

3. leer uw consumenten kennen door onderzoek
3.1 Kwalitatieve product insights en consumer insights
3.2 Merkstrategisch onderzoek en kwantitatieve consumer insights
3.3 Creative pre-testing en concept testing
3.4 Advertising tracking en media-effectiviteitsstudies
3.5 De onderzoeker en het onderzoeksbureau van de toekomst

4. Strategisch plannen en sturen van communicatie
4.1 De 6 belangrijkste oorzaken voor het falen van reclamecampagnes
4.2 Drijfveren van effectieve creatie
4.3 Subliminale (onbewuste) effecten en de kunst van de creatie
4.4 Hiërarchisch sturen van merk, creatie en media
4.5 Merkeffecten versus verkoopeffecten
4.6 Van CPM'S naar GRP'S en andersom
4·7 ROI-optimalisatie zit in de details
4·8 Kwaliteit van consumentcontacten in een model

5. Een nieuwe merkfunnel en een nieuw reclamemodel
5.1 Van geclaimd gedrag naar werkelijk gedrag
5·2 Hoe ziet de nieuwe consumer journey er uit?
5·3 Verschillende targeting per fase in de consumer journey
5·4 Communicatiedoelstellingen per fase in de consumer journey
5·5 Het internet: een volledige mediamix in een medium
5.6 Response-based reclame online en offline
5·7 Drie fasen voorverschuiving naar response-based reclame
5·8 Volledige integratie van onderzoek, creatie en media
5·9 Privacy: transparantie en controle voor de gebruiker

6. Een nieuwe realiteit vraagt om nieuw ondernemerschap
6.1 Het reclamebureau van de toekomst
6.2 Het mediabureau van de toekomst
6·3 De marketingorganisatie van de toekomst

7. Social: de nieuwe distributiemotor
7.1 Een geïntegreerde visie op 'Social'
7.2 'Social' in de offline-wereld
7.3 Social in de online-wereld
7.4 Paid, owned, earned

8. De nieuwste online-revolutie: 'mobile'
8.1 Explosieve groei van mobiele apparaten
8.2 Nieuwe marketingmogelijkheden van 'mobile'
8.3 De 'Cloud'

Samenvatting en vooruitblik
Wat kunnen marketeers leren van vechters?

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Schizofrene marketing