Dienstverlenende brancheorganisaties
Verdienen, verbinden of versterken
Gebonden Nederlands 2004 1e druk 9789080894310Samenvatting
Brancheorganisaties zoeken naar de wijze waarop zij zichtbare toegevoegde waarde aan hun leden kunnen bieden. Leden stellen zich namelijk steeds kritischer op ten opzichte van hun vereniging.
In 2003 publiceerden Berenschot-adviseurs het boek 'Ondernemende brancheorganisaties; balanceren tussen belangen-, dat zij in opdracht van de Berenschot Fundatie en VNO-NCW schreven. Het boek geeft een overzicht van de brancheorganisaties in Nederland, waarbij met name wordt ingegaan op hun rol; enerzijds de belangenbehartiging en anderzijds de diensten voor hun leden.
In dit boek werken de Berenschot-adviseurs, in opdracht van Interpolis, door middel van deskresearch, casestudies en een onderzoek onderleden, de dienstverlening van brancheorganisaties verder uit.
Dit boek geeft een uitgebreid overzicht van de soorten en vormen diensten die brancheorganisaties kunnen aanbieden. De auteurs, presenteren bovendien in het boek een aantal praktische modellen die kunnen helpen bij het bepalen van de dienstenstrategie, het dienstenpakket en de organisatie daarvan. Iedere brancheorganisatie kan zich in één of meer van die modellen herkennen. Het boek houdt de brancheorganisatie ook een spiegel voor: hoe doet u het en hoe doen anderen het? Als toegift is een vragenlijst opgenomen. Door deze in te vullen, ontstaat een beeld van de mate van professionaliteit waarmee de brancheorganisatie met diensten omgaat.
Dit boek richt zich op bestuursleden, managers en stafleden die werkzaam zijn bij branche- en beroepsorganisaties, en is zeker ook interessant voor andere professioneel georganiseerde verenigingen, zoals goede doelenorganisaties en sportbonden.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Dankwoord
1. Introductie
2. Diensten in soorten en vormen
3. Externe fit van diensten: mogelijkheden voor brancheorganisaties
4. Strategische fit: de aansluiting van diensten bij de positionering
5. Interne fit: de wijze waarop diensten worden georganiseerd en gefinancierd
6. Samenvatting en conclusies
7. Een praktisch slot voor de zich op diensten oriënterende brancheorganisatie
Epiloog Brancheorganisaties en een terugtredende overheid
Bijlagen
1. Overzicht diensten en vormen van diensten van casestudieorganisaties
2. Gesprekspartners en begeleidingsgroep
3. Literatuur.
4. Over de auteurs
5. Noten
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan