Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Durf het verschil te maken

Realistisch veranderen in organisaties

Paperback Nederlands 2018 9789082936407
1
Voormalig Nr. 1Totaal 65 dagen
EvergreenTotaal 434 dagen
Verkooppositie 1240Hoogste positie: 1
Op voorraad | Op werkdagen voor 21:00 uur besteld, volgende dag in huis

Samenvatting

Best Verkochte Verandermanagementboek uit 2018.

Hét vraagstuk van deze tijd gaat over het toevoegen van waarde. Wat is de ‘essentie’ of ‘bedoeling’ van een organisatie? En wat komt daarvan daadwerkelijk terecht? Dit vraagstuk vereist anders denken, maar zeker ook anders doen. Het vereist een manier van veranderen die ervan uitgaat dat de mensen de organisatie vormen en niet het papier of het plan.

Kortom, het gaat om veranderen in de echte wereld.

Merlijn Ballieux en Guido van de Wiel laten je zien hoe de verandering begint bij wat er al gaande is in de organisatie en hoe je daarbij aansluit. Ze dagen je uit om ketens van vertrouwen te bouwen en het échte gesprek niet uit de weg te gaan. Iedere ontmoeting is immers een kans voor een interventie en vele micro-interventies samen zorgen voor een megaverandering. Dit boek is daarmee een belangrijk kompas voor iedere veranderaar die op een realistische manier het verschil wil maken binnen een organisatie.

Met een voorwoord van Wouter Hart en een epiloog van Manfred van Doorn.

‘Eindelijk weer eens een managementboek dat lekker leest en
de spijker op de kop slaat.’
Rogier Thewessen – ondernemer, online marketeer en oprichter van o.a. YoungCapital

‘Merlijn en Guido belichten in dit boek het cruciale verschil tussen het
veranderen van een organisatie en het veranderen vanuit een organisatie.’
Wouter Hart – auteur Verdraaide organisaties en Anders vasthouden

‘Durf het verschil te maken zorgt voor een nieuw soort veranderkunde
waar een vorm van co-activisme in te beluisteren is.’
Manfred van Doorn – leiderschapstrainer, spreker en auteur

‘Merlijn en Guido geven in dit boek veel waardevolle handvatten om in het cultuurvormende proces binnen organisaties in te grijpen.’ Jitske Kramer, Corporate Antropoloog, auteur van onder andere Deep Democracy en coauteur van De Corporate Tribe en Building Tribes

Specificaties

ISBN13:9789082936407
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:256
Druk:2
Verschijningsdatum:19-10-2018
Hoofdrubriek:Verandermanagement
ISSN:

Expertrecensies (3)

Management Summaries // Durf het verschil te maken
Ger Post | 18 oktober 2018
Merlijn Ballieux en Guido van de Wiel reflecteren in Durf het verschil te maken op de praktijkervaringen van Ballieux als veranderaar. Het doel is medewerkers, bestuurders en leidinggevenden te inspireren in hun rol als veranderaar.
Lees verder
Durf het verschil te maken - 'Aanrader'
Marco Buschman | 25 september 2018
Afgelopen zomer is het boek Durf het verschil te maken: realistisch veranderen in organisaties van auteurs Merlijn Ballieux en Guido van de Wiel uitgekomen. Binnen een paar dagen stond dit boek op nummer 1 bij Managementboek.nl.
Lees verder
Durf het verschil te maken - 'Een verfrissende en effectieve aanpak'
Franc van Mourik | 13 september 2018
Game changer. Dat vind ik de meest treffende typering voor het goede en inspirerende boek Durf het verschil te maken, met de ondertitel ‘realistisch veranderen in organisaties’ van Merlijn Ballieux en Guido van de Wiel.
Lees verder

Lezersrecensies

4.8 van de 5
35 stemmen
33
0
0
2
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (4)

interview
‘Te veel veranderaars zijn verliefd op hun eigen veranderaanpak’
Ronald Buitenhuis 14 december 2018 Veranderen zit veel te vast in blauwdrukken in een lang van te voren uitgedachte ‘wasstraat'. ‘Wees realistisch', zegt Merlijn Ballieux. ‘Veranderen begint niet op nul.' Hij pleit voor kleine micro-interventies en lef. ‘Een veenbrand levert meer op dan een wasstraat.' Ook zegt hij: ‘Je moet als veranderaar continu de sfeer van de kleedkamer kunnen overbrengen in de bestuurskamer.'
interview
Podcast - Glenn van der Burg in gesprek met Merlijn Ballieux
Glenn van der Burg 20 september 2018 Een nieuwe aflevering van Business Books by People Power. Glenn van der Burg is in gesprek met Merlijn Ballieux, een van de auteurs van Durf het verschil te maken.
preview
Durf het verschil te maken - Realistisch veranderen in organisaties
Merlijn Ballieux 10 juli 2018 In Durf het verschil te maken beschrijven Merlijn Ballieux en Guido van de Wiel allereerst de belangrijkste valkuilen waarom veel veranderprocessen niet slagen of zelfs stilstand en scepsis creëren in organisaties. Vervolgens staan zij stil bij vier voorwaarden voor beweging. Als laatste geven zij een uitgebreide inkijk in het werken met een aantal cruciale veranderprincipes die als kompas kunnen dienen bij taaie verandervraagstukken. Een preview.

Over Merlijn Ballieux

Merlijn Ballieux (veranderkundige en organisatiewetenschapper) is de oprichter van de Veranderbrigade. Merlijn helpt als adviseur en spreker organisaties bij taaie verandervraagstukken. Hij schreef eerder ‘Terug naar de essentie van planning en control’ en ‘Veranderen zonder blauwdruk’. Daarnaast werkte hij mee aan het boek ‘Andersom organiseren’. Merlijn is als adviseur verbonden aan Verdraaide organisaties. Merlijn Ballieux heeft een website op http://veranderbrigade.nl en www.durfhetverschiltemaken.nl.

Andere boeken door Merlijn Ballieux

Over Guido van de Wiel

Guido van de Wiel is eigenaar van Wheel Productions, een bedrijf dat zich toelegt op storytelling in organisaties. Hij is als coach verbonden aan de business schools Rotterdam School of Management en Tias. Verder is hij verbonden aan Verdraaide organisaties, De Veranderbrigade en HRcommunity. Van 2012 tot en met 2016 was hij daarnaast hoofdredacteur van het platform www.duurzaamnieuworganiseren.nl. Hij schreef onder meer (mee aan) publicaties als 'Teams van de toekomst', 'Cirkel van verandering' en 'Organiseren met toekomst'. Eind 2015 is hij uitgeroepen tot Trendwatcher of the Year 15-16.

Andere boeken door Guido van de Wiel

Inhoudsopgave

Voorwoord Wouter Hart 13

Woord vooraf Merlijn Ballieux 17

Hoofdstuk 1 Waarom dit boek? 21
1.1 Verkrampte organisaties en de magische deur 21
1.2 Onze ambitie en de essentie van onze visie 22
1.3 Drie observaties uit de huidige veranderpraktijk 24
1.4 Een visie op veranderen die aansluit bij wat nu nodig is 26
1.5 Bijsluiter 28
1.6 Opbouw van dit boek 29

Deel I Veranderen: wat is nu realistisch en wat niet? 31

Hoofdstuk 2 Een verandering begint niet bij nul 33
2.1 Inleiding 33
2.2 Waar begint je denken over verandering? 33
2.3 Wat is je startpunt bij veranderen? 35
2.4 Zet de methodiek niet centraal 40
2.5 Stel je je als veranderaar onafhankelijk op, of neem je jezelf mee? 43

Hoofdstuk 3 Voorbij veranderen op papier en prutsen aan de hark 49
3.1 Inleiding 49
3.2 Veranderen op papier 52
3.3 Prutsen aan de hark 56
3.4 Echte gesprekken voeren en interveniëren in de leefwereld 58
3.5 Vele micro-interventies zorgen voor een megaverandering 62

Hoofdstuk 4 De valkuilen van veranderpilots of -projecten 63
4.1 Inleiding 63
4.2 Boven op het reguliere werk, uit het reguliere werk 63
4.3 Het middel wordt het doel 66

Hoofdstuk 5 Veranderen in de echte wereld 71
5.1 Inleiding 71
5.2 De kracht van de context 71
5.3 Opknippen en afzonderen: operatie geslaagd, patiënt overleden 76
5.4 Verbinden, vereenvoudigen en durven werken met complexiteit 78
5.5 Zie je macht, belangen en informele lijnen? 82

Hoofdstuk 6 Verandering en sturing: je krijgt waar je (niet) op stuurt 89
6.1 Inleiding 89
6.2 Gezonde sturing 90
6.3 De behoefte aan goed leidinggeven 96
6.4 Eerste valkuil: Algemene oplossingen voor specifieke problemen 107
6.5 Tweede valkuil: Verandering zonder sturing 111
6.6 Derde valkuil: Te dominante sturing 114
6.7 Vierde valkuil: Dubbele sturing 120

Hoofdstuk 7 Vier voorwaarden voor realistisch veranderen 127
7.1 Inleiding 127
7.2 Veelvoorkomende reacties op veranderingen 128
7.3 Eerste voorwaarde: Een aantrekkelijk perspectief 129
7.4 Tweede voorwaarde: Zelf op de foto staan 131
7.5 Derde voorwaarde: Ontspanning 132
7.6 Vierde voorwaarde: Discipline en de kracht van het volhouden 136

Deel II Vier leidende principes om het verschil te maken 139

Hoofdstuk 8 De gewenste toekomst naar het hier-en-nu halen 141
8.1 Inleiding 141
8.2 Een ander perspectief 141
8.3 Stel de verandering niet uit 145
8.4 De gewenste toekomst naar het hier-en-nu halen 148
8.5 Handel congruent met de gewenste toekomst 155
8.6 Een experimentele en onderzoekende houding 157
8.7 Iedere ontmoeting is een kans voor een interventie 159

Hoofdstuk 9 Differentiatie als uitgangspunt 163
9.1 Inleiding 163
9.2 Maak de verandering up close and personal 164
9.3 Het verschil tussen wat we zeggen en wat we doen 171
9.4 Het verschil maken door het verschil te organiseren 174

Hoofdstuk 10 Aansluiten bij de bestaande energie 179
10.1 Inleiding 179
10.2 What’s really crying out for change? 180
10.3 Aansluiten bij de omgeving 184
10.4 Aansluiten bij de persoon 190

Hoofdstuk 11 Alle niveaus bewegen tegelijk 195
11.1 Inleiding 195
11.2 Diagonaal en dwars door de organisatie kijken 195
11.3 Creëer beweging op alle niveaus 198
11.4 Iedereen staat op de foto 201
11.5 Zonder beweging geen verandering 203

Deel III Realistisch veranderen in de praktijk 205

Hoofdstuk 12 Veranderen zonder blauwdruk 207
12.1 Inleiding 207
12.2 Geen blauwdruk, toch een aanpak 208
12.3 Aansluiten bij de natuurlijke momenten voor verandering 215
12.4 Een groeiende sneeuwbal vol nieuwe betekenisgeving 217
12.5 Werken met wat meetbaar is of met wat merkbaar is? 223
12.6 Geen beleid uitrollen, maar beleid oprollen 228
12.7 Het bouwen van ketens van vertrouwen 233
12.8 Kwaliteiten die helpen bij realistisch veranderen 236

Hoofdstuk 13 Verandering is nooit een diskwalificatie van het verleden, maar altijd een belofte voor de toekomst 243
13.1 Inleiding 243
13.2 Wanneer ben je klaar? 243
13.3 Hoeveel verschil durf jij te maken? 244
13.4 Realistisch veranderen om dromen te verwezenlijken 245
13.5 Ruimte voor beweging 246
13.6 The Human Factor 246

Nawoord Merlijn Ballieux 249

Epiloog Manfred van Doorn 253

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Durf het verschil te maken