Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Mindful communiceren voor hulpverleners

Paperback Nederlands 2014 9789089534484
BestsellerMeer dan 1000 verkocht
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Samenvatting

Mensen communiceren vaak gedachteloos. Pas in een lastige situatie worden ze 'wakker' en beseffen ze wat ze precies zeggen en hoe. In de relatie tussen hulpverlener en cliënt volstaat gedachteloze communicatie niet: deze kan zorgen voor onbegrip, stress en ergernissen.

Juist in de hulpverlening, waar het succes van de behandeling voor een groot deel afhankelijk is van een goede communicatie tussen hulpverlener en cliënt, is mindful communiceren dan ook belangrijk. Dit houdt in dat een hulpverlener zijn reactie baseert op de informatie die in het 'hier en nu' op hem afkomt. De communicatie raakt minder vertroebeld door emoties, (voor)oordelen of onrealistische verwachtingen. Zo wordt het voor de hulpverlener duidelijker wat de cliënt wérkelijk bedoelt. De cliënt ervaart meer begrip en erkenning en het versterkt de empathie van de hulpverlener, wat het hulpverleningsproces ten goede komt.

Pieternel Dijkstra laat in 'Mindful communiceren voor hulpverleners' zien hoe je met aandacht kunt communiceren. Hiervoor gebruikt zij technieken uit de mindfulness en de Acceptance and Commitment Therapy (ACT). Dijkstra combineert wetenschappelijke kennis uit de communicatieleer en de psychologie met praktische adviezen en casuïstiek.

Psychologen, artsen, maatschappelijk werkers, fysiotherapeuten, verpleegkundigen, tandartsen en andere hulpverleners kunnen met dit boek een nieuwe invulling geven aan de communicatie met hun cliënt of patiënt.

Specificaties

ISBN13:9789089534484
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:164
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:22-11-2014
ISSN:

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Pieternel Dijkstra

Dr. Pieternel Dijkstra is sociaal psycholoog en oprichter van de IBT Academie, een scholingsplatform voor relatie- en gezinstherapeuten. Ze werkt als psycholoog, trainer in de geestelijke gezondheidszorg, onderzoeker en auteur. De laatste jaren werkt ze vooral vanuit de derde generatie cognitieve gedragstherapie, waar IBCT een onderdeel van is.

Andere boeken door Pieternel Dijkstra

Inhoudsopgave

Voorwoord

Deel I: Communicatie tussen hulpverlener en cliënt
1. Mindful communiceren
1.1 Gedachteloze communicatie als probleem
1.2 Mindful communiceren

2. Mindful luisteren als basis
2.1 Vier eigenschappen van de mindful luisteraar
2.2 Meer empathie door mindful luisteren

Deel II: Communicatieproblemen mindful benaderen
3. Onbewuste oordelen
3.1 De snelle eerste indruk
3.2 Verwachtingen en de selffulfilling prophecy
3.3 Attributies
4.. Automatische communicatiepatronen
4.1 Compassie hebben met jezelf
4.2 Automatische reacties bij de ander sturen
5. Emotionele besmetting met negatieve emoties
5.1 Inzicht in je eigen gevoeligheid
5.2 Emotionele besmetting managen
6. Overdracht en tegenoverdracht
6.1 Alert zijn op overdracht
6.2 Mindful omgaan met tegenoverdracht
7. De invloed van culturele normen en waarden
7.1 Oog hebben voor culturele wortels
7.2 Mindful omgaan met communicatieverschillen
7.3 Een bewuste keus voor aanpassing
8. De invloed van digitale beperkingenen mogelijkheden
8.1 Drop-out en vertekeningen in de digitale communicatie
8.2 Inhaken op bronnen van digitale ‘grounding’
8.3 Mindful luisteren per e-mail

Deel III: Communiceren vanuit waarden
9. Waarden als leidraad
9.1 Waarden van de cliënt
9.2 Waarden van de hulpverlener
9.3 Waarden binnen de relatie
10. Tot slot

Literatuur
Register
Over de auteur

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Mindful communiceren voor hulpverleners