Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Collaborate or Die

Het co-creatie handboek voor veranderaars

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2021 9789089655509
1
Voormalig Nr. 1Totaal 1 dag
Voormalig top 100Totaal 133 dagen
Verkooppositie 1061Hoogste positie: 1
Direct te downloaden

Samenvatting

Wij noemen de jaren tussen 'nu' en 2030 het 'Decennium van Daadkracht'. Al voordat covid toesloeg was duidelijk dat onze uitdagingen te groot zijn om alleen aan te pakken. Meer dan ooit tevoren kunnen en moeten bedrijven en organisaties de krachten bundelen. Zonder samenwerking geen verandering of vooruitgang.

Tot zover niks nieuws, maar de vraag is natuurlijk: hoe? Het antwoord: door de inzet van co-creatie, "samen met experts en stakeholders nieuwe waarde creëren". In dit praktische, actiegerichte en lekker leesbare boek nemen Martijn Pater en James Veenhoff je stap voor stap mee op een reis richting impact.

Ze delen ruim 15 jaar internationale ervaring met corporates, startups, ngo’s en overheden, en ontdoen de term co-creatie van ieder mysterie. Zonder poespas beschrijven ze de belangrijkste vormen en trends, en de Vijf Leidende Principes voor Co-creatie.

Doorspekt met inspirerende cases en praktische tips is Collaborate or die een absolute must-read voor iedereen die de kracht van co-creatie wil inzetten voor vooruitgang. Wil je weten hoe Rainforest Alliance, WNF, Heineken en Philips co-creatie toepassen? Dan is dit het boek voor jou.

Specificaties

ISBN13:9789089655509
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:200
Druk:1
Verschijningsdatum:16-12-2021
Hoofdrubriek:Verandermanagement
ISSN:

Expertrecensies (1)

Collaborate or die – ‘Een praktisch handboek’
Carla Verwijs | 28 januari 2022
Stel, je ziet potentie om Amsterdam op de kaart te zetten als denimmodestad (‘Denim City’) en je wilt een Jean School oprichten, een nieuw soort modeopleiding gericht op jeans. Dat kun je niet alleen.  
Lees verder

Lezersrecensies

4.6 van de 5
5 stemmen
4
0
1
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (2)

interview
Co-creatie geeft ja-zeggers een mandaat
Jeroen Ansink 23 februari 2022 De grote problemen van deze tijd kunnen alleen worden opgelost met co-creatie, zegt James Veenhoff van het Amsterdamse adviesbureau Fronteer. In ‘Collaborate or die’ legt hij met mede-oprichter Martijn Pater uit hoe bedrijven kunnen samenwerken met experts van buiten. ‘Sommige sessies zijn zo interessant dat zelfs concurrenten bereid zijn om mee te denken.’
preview
Collaborate or die - Het co-creatie handboek voor veranderaars
James Veenhoff 8 december 2021 Meer dan ooit tevoren kunnen en moeten bedrijven en organisaties de krachten bundelen. Tot zover niks nieuws, want de vraag is natuurlijk: hoe? Het antwoord: door de inzet van co-creatie. Martijn Pater en James Veenhoff nemen je stap voor stap mee op een reis richting impact.

Over James Veenhoff

James is medeoprichter van impact strategie bedrijf Fronteer, dat inmiddels is uitgegroeid tot een van de leidende spelers op het gebied van 'co-creatie'. Met klanten als HEMA, Heineken, KLM, Shell, Eneco, Rabobank, WWF en de Gemeente Amsterdam wordt gewerkt aan opmerkelijke innovaties, altijd vanuit de filosofie 'Business as a force for Good'. In de jaren direct na zijn studies Bedrijfskunde (Nijenrode) en Antropologie (VU Amsterdam) was hij betrokken bij spraakmakende merken en projecten in de mode-industrie (o.a. Evisu, Amsterdam International Fashion Week, Blue Blood, Ganbaroo, Hilfiger), maar de laatste 15 jaar richt hij zich primair op innovaties ten bate van onderwijs en de transitie (zowel economisch als maatschappelijk). In 2012 zette hij met verschillende toonaangevende jeansmerken (o.a. Levis, Gstar, Calvin Klein, Hilfiger, Kings of Indigo, Scotch & Soda) een opleiding tot duurzaam denim ontwikkelaar op: de Jean School. Deze MBO4 opleiding staat inmiddels internationaal zeer hoog aangeschreven: plek 99 in de wereldwijde ranking van modeopleidingen (dus boven menig HBO). Deze ambitieuze ontwikkel-aanpak is inmiddels door diverse ROC instellingen omarmd, met tientallen nieuwe MBO opleidingen als gevolg (in alle sectoren, van beauty en bewegen tot bouw en barpersoneel).

Andere boeken door James Veenhoff

Over Martijn Pater

Martijn Pater is een ervaren strateeg met meer dan 20 jaar ervaring. Hj is gericht op innovatie, co-creatie, smart cities, mobiliteit, duurzaamheid en strategieën met positieve impact. Hij is industrieel ontwerper, creatief denker en ondernemer. Martijn is medeoprichter van impact strategie bedrijf Fronteer, een B Corp consultancy gevestigd in Amsterdam. Daarnaast is hij medeoprichter van smart city start-up Coding the Curbs en voorzitter van NDSM Energie - een unieke duurzame energiecoöperatie bestaande uit 60 bedrijven gevestigd te Amsterdam. Fronteer pioniert al meer dan 15 jaar op het gebied van co-creatie. Zij hebben een unieke positie - wereldwijd - met hun methodiek. Ze brengen de beste perspectieven in elke branche samen om potentieel te ontsluiten. Inmiddels hebben in 2.500 sessies 15.000 experts deelgenomen aan co-creatie sessies voor onder andere WWF, Rainforest Alliance, Heineken, Philips, Pon, de Gemeente Amsterdam en vele andere organisaties. Martijn vernieuwt ook graag organisaties. Bij Fronteer is cirkel-gebaseerd werken en holacratie inmiddels een sleutel om het menselijk potentieel in de organisatie te ontsluiten. In zijn vrije tijd heeft Martijn een eigen energieneutraal huis gebouwd en een carbon zeilboot gerestaureerd.

Andere boeken door Martijn Pater

Inhoudsopgave

Inleiding 7

DEEL 1
DE VIER VORMEN VAN CO-CREATIE 13

Vier vormen van co-creatie 21
-Crowdsourcing 24
-Community co-creatie 24
-Coalities 27
-Expert co-creatie 28
Toekomstige vormen van co-creatie 29
-Overlegdemocratie 31
-Open-data bewegingen 32
-Op zingeving gerichte coalities 32
-Wereldwijde expert co-creatie 34

DEEL 2
DE VIJF LEIDENDE PRINCIPES VAN CO-CREATIE 37

Case 1 De Jean School Case 43

Principe 1 – Inspireer tot Deelname 50
-Definieer een strategische uitdaging 51
-Kader het probleem 55
-Maak een presentatie van de uitdaging 59
-Tips om te Inspireren tot Deelname 59
Principe 2 – Selecteer de Beste(n) 63
-TAAK 1 De juiste perspectieven 66
-De vijf experttypen 67
-TAAK 2 Speurwerk 74
-TAAK 3 Gesprekken 75
-De zes drijfveren van experts voor deelname 77
-TAAK 4 Veelzijdige groep 79
-TAAK 5 Contact onderhouden 83
-Tips voor het Selecteren van de Beste(n) 84
Principe 3 – Vertrouw op het Proces 88
Voor de sessie 100
-STAP 1 Introductie (vijftien minuten) 105
-STAP 2 Visie (vijfenveertig minuten) 107
-STAP 3 Uitdaging (dertig minuten) 111
-STAP 4 Rapid Map (vijfenveertig minuten) 114
-STAP 5 Ideegeneratie (zestig minuten) 119
-STAP 6 Advies (vijftien minuten) 123
Na de sessie 124
-Tips om te Vertrouwen op het Proces 124
Principe 4 – Leg de Lat Hoger 127
-FASE 1 Reflecteren 133
-FASE 2 Construeren 135
-FASE 3 Valideren 143
-FASE 4 Strategie bepalen 145
-Tips voor het Hoger Leggen van de Lat 152
Principe 5 – Leid de Verandering 154
-Vul de stoelen 156
-Doe je verhaal 158
-Eis jouw plaats op 159
-Ontsluit de coalitie 160
-Cases 2-13 162

DEEL 3
ONLINE CO-CREATIE 175

Voor de sessie 181
-STAP 1 Introductie, wat is er anders online? 185
-STAP 2 Visie, wat is er anders online? 187
-STAP 3 Uitdaging, wat is er anders online? 188
-STAP 4 Rapid Map, wat is er anders online? 189
-STAP 5 Ideegeneratie, wat is er anders online? 190
-STAP 6 Advies, wat is er anders online? 191
Na de sessie 192

CONCLUSIE 194
DANK, DANK, DANK 197

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Collaborate or Die