Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, ,

Briljante businessmodellen

Een bijzondere benadering voor betere business

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2013
Verkooppositie 158687 dagen in de top 10
Direct te downloaden

Samenvatting

U hebt het gevoel dat uw organisatie het écht anders moet doen, maar u weet nog niet hoe. Toch vraagt de markt om nieuwe aanpakken. Laat u inspireren door bedrijven die het fundamenteel anders hebben gedaan en daarmee echt iets veranderd hebben in de levens van alle betrokkenen. Briljante businessmodellen biedt deze inspiratie en is praktisch toepasbaar voor uw eigen organisatie.

De briljante businessmodellen schitteren door verschil. Tegelijk zijn ze zonder uitzondering:
1. Visiegedreven vanuit de overtuiging hoe het echt anders moet.
2. Volhardend, radicaal en consequent in het businessmodel.
3. Baanbrekend in het leven van mensen en de spelregels in de markt.

Zestien briljante businessmodellen laten stuk voor stuk zien dat het onmogelijke mogelijk is op een verrassend eenvoudige manier. Ze raken u uit onverwachte hoek. Ervaar hoe:
- VOC & Raiffeisen het fundament hebben gelegd voor NV en coöperatie.
- Efteling & AFC Ajax onuitwisbare herinneringen maken.
- Ristorante D'O & Iittala het verhaal op tafel krijgen.
- Albert Heijn & Home Plus bieden wat mensen nog niet weten te willen.
- Duvel & Illy b(r)ouwen met ambachtelijke producten.
- IKEA & LinkedIn de klant aan het werk zetten.
- Zara & Zappos klantcontact de macht geven.
- Aravind & NH zorg aan veel meer klanten bieden voor lagere prijzen.

Specificaties

ISBN13:9789462200395
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:328
Druk:1
Verschijningsdatum:6-6-2013

Expertrecensies (2)

Ingrid Spruit | 22 november 2013
Bepaalt een 'briljant' businessmodel het succes van een onderneming? Of helpt het juist 'briljante' ondernemingen te onderscheiden? In 'Briljante businessmodellen, een bijzondere benadering voor betere business' nemen Jeroen Kemperman, Jeroen Geelhoed en Jennifer Op 't Hoog de lezer mee in hun fascinatie voor bedrijven die het anders doen en daarmee echt het verschil maken.Lees verder
Robert Buisman | 15 november 2013
De eerste zin van dit boek is veelbetekenend: 'Wij zijn gefascineerd door organisaties die echt verschil maken voor klanten, aandeelhouders en medewerkers'. Het is de kern van het boek 'Briljante businessmodellen – Een bijzondere benadering voor betere business' van Kemperman, Geelhoed en Op 't Hoog.Lees verder

Lezersrecensies

3.9 van de 5
16 stemmen
10
1
1
1
3

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (6)

nieuws
Hoe je een briljant finance model in elkaar zet
Pierre Pieterse 9 juni 2015 Bij briljante business modellen draait het om excelleren op het fundament, in de zorg, in voeding maar ook in finance, zo betogen de auteurs van het boek Briljante business modellen in finance. En dat betekent het consequent doorvoeren van het zorgvuldig gekozen business model en om permanente waardecreatie.
column
Longlist Managementboek van het Jaar 2014
Pierre Pieterse 25 februari 2014 De longlist die via de shortlist uiteindelijk leidt tot het Managementboek van het Jaar is altijd een weerspiegeling van dat boekenjaar. En die weerspiegeling laat zien dat de crisis het boekenvak niet heeft overgeslagen. De tijd dat gegarandeerde winnaars al in de voorfase over elkaar heen buitelden, ligt even achter ons.
nieuws
Shortlist PIM Marketing Literatuurprijs 2013
Justin van Lopik 30 oktober 2013 Het Platform Innovatie in Marketing (PIM) heeft dit jaar 13 boeken geselecteerd die in aanmerking komen voor de PIM Marketing Literatuurprijs. De longlist bestond uit meer dan 50 marketingboeken.
nieuws
Niets nieuws onder de zon
Bertrand Weegenaar 17 september 2013 €100 miljoen voor een voetballer. $7,2 miljard voor een serie aandelen Nokia. $130 miljard ontvangt Vodafone voor haar aandeel Verizon. Onvoorstelbare bedragen. Bij al deze deals zaten er mensen om tafel om een business case op te stellen. Om een bank te overtuigen. Of om aandeelhouders te paaien. Waarom betaalt een bedrijf met al een enorm negatieve bankbalans zo veel geld voor één man? Waarom betaalt Microsoft keiharde dollars voor een slecht lopend hardware bedrijf?
interview
Jeroen Kemperman: ‘Als je de wereld blijvend wilt veranderen, heb je een briljant model nodig’
Ronald Buitenhuis 19 augustus 2013 Wat hebben De Efteling, Duvel, Illy, Ajax en Ikea wel wat andere bedrijven niet hebben? Een briljant businessmodel. Je kunt ook zonder maar dan zal de wereld niet blijvend veranderen. Het boek Briljante businessmodellen (‘een bijzondere benadering voor betere business’ biedt - voor wie dat wil - een drietrapsraket naar eeuwige roem.
nieuws
Nieuwe boeken (3): op naar de toekomst
Hans van der Klis 8 maart 2013 Wie de kranten leest, krijgt haast het gevoel dat wij in het westen in een permanente crisis terecht zijn gekomen. Bedrijven en instellingen hebben met twee gigantische uitdagingen te maken: de gevolgen van de enorme schuldenberg voor de economie en de almaar sneller voortschrijdende technologische ontwikkelingen. Daarom als laatste artikel in de reeks over de nieuwe boeken van dit voorjaar: wie bereidt ons voor op de toekomst?
Alle interviews en artikelen (6)

Over Jeroen Kemperman

Jeroen Kemperman is Senior Manager Strategie, Programma's en Investeringen bij Achmea, divisie Zorg & Gezondheid.

Andere boeken door Jeroen Kemperman

Over Jeroen Geelhoed

Jeroen Geelhoed is directeur Markt & Strategie bij Breman Installatiegroep. Hiervoor was Jeroen lange tijd partner bij &samhoud. Hij sprak op TEDx Sheffield en is (co)auteur van de boeken Kus de visie wakker, Plezier & prestatie, Be Useful, Wat is onze naam waard?, Briljante businessmodellen, Briljante businessmodellen in de zorg, Briljante businessmodellen in finance en Briljante businessmodellen in food. De rode draad in deze boeken is: waardevolle organisaties bouwen voor en met klanten, medewerkers, aandeelhouders en maatschappij.

Andere boeken door Jeroen Geelhoed

Over Jennifer op 't Hoog

Jennifer op 't Hoog is Programmamanager Cocreatie met Partners bij divisie Zorg & Gezondheid van Achmea.

Andere boeken door Jennifer op 't Hoog

Inhoudsopgave

Inleiding
Waarom, wat?

1. Wat zijn de fundamenten voor een briljant businessmodel?
1.1 Visie van de organisatie
1.2 Positionering van het merk

2. Wat is een businessmodel?
2.1 Marktsegmenten
2.2 Waarde voor de klant
2.3 Levering
2·4 Operatie

3. Waardecreatie en totaalkader
3.1 Waardecreatie voor alle stakeholders
3.2 Conceptueel kader en volgorde

4. Onbewerkte briljanten: Grondleggers van bedrijfsmodellen
4.1 VOC: De handelspartner voor Azie - Jeroen Kemperman
4.2 Raiffeisen: Hilfe zur Selbsthilfe - Jeroen Geelhoed en Wim Geelhoed

5. Inspirerende briljanten: Onuitwisbare herinneringen maken
5.1 Efteling: Een Wereld vol Wonderen - Jennifer op 'f Hoog
5.2 AFC Ajax: Voetballers van de toekomst- Jeroen Kemperman en Job Kemperman

6. Stralende briljanten: Het verhaal op tafel krijgen
6.1 Ristorante D'O: Betaalbaar eten met een Michelin-ster - Jeroen Geelhoed
6.2 Iittala: Tijdloos ontwerpen tegen 'throwawayism' - Jennifer op 't Hoog

7. Dagelijkse briljanten: Inspelen Op wat mensen nog niet weten dat ze willen
7.1 Albert Heijn: Het alledaagse betaalbaar en het bijzondere bereikbaar - Jeroen Kemperman
7.2 Home Plus: Je kunt er boodschappen doen ... rara, wat is het? - Thomas Bachet en Raheel Raisi

8. Authentieke briljanten: B(r)ouwen met ambachtelijke producten
8.1 Duvel-Moortgat: Speciaal bier uit Belgie - Jennifer op 't Hoog, Jeroen Kemperman, Jeroen Geelhoed, Jaap van den Berg en Barbara Soedjak
8.2 Illycaffe: De kunst van koffie - Karen Willemsen

9. Doe-het-zelfbriljanten: De klant aan het werk zetten
9.1 IKEA: Samen met klanten, voor iedereen - Jennifer op 't Hoog
9.2 Linkedln: Relationships matter - Mitchell van Koert

10. Omgekeerde briljanten: Klantcontact aan de macht
I0.1 Zara: Faster fashion - Liedewij Trampe en Jeroen Kemperman
10.2 Zappos.com: Delivering happiness - Jeroen Geelhoed en Julian Kruis

11. Groeibriljanten: Lagere prijzen, meer klanten, grotere schaal
11.1 Aravind Eye Hospital: Zicht voor iedereen - Julian Kruis, Barbara de Greeff en Jeroen Gee!hoed
11.2 Narayana Hrudayalaya: Cardiologie aan de lopende band - Raymond Fafié

12. Conclusies: Reflecties en inzichten voor het creëren van briljante businessmodellen
12.1 Wat kunnen we leren van de briljante cases?
12.2 De acht opvallende lessen uit zestien cases
12.3 De vier algemene fasen van briljante businessmodellen

Belangrijkste begrippen en definities
Bronnen
Over de auteurs
Dankwoord

Managementboek TOP 5

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Briljante businessmodellen