
Briljante businessmodellen
Een bijzondere benadering voor betere business
Gebonden Nederlands 2013 9789462200074Samenvatting
U hebt het gevoel dat uw organisatie het écht anders moet doen, maar u weet nog niet hoe. Toch vraagt de markt om nieuwe aanpakken. Laat u inspireren door bedrijven die het fundamenteel anders hebben gedaan en daarmee echt iets veranderd hebben in de levens van alle betrokkenen. Briljante businessmodellen biedt deze inspiratie en is praktisch toepasbaar voor uw eigen organisatie.
De briljante businessmodellen schitteren door verschil. Tegelijk zijn ze zonder uitzondering:
1. Visiegedreven vanuit de overtuiging hoe het echt anders moet.
2. Volhardend, radicaal en consequent in het businessmodel.
3. Baanbrekend in het leven van mensen en de spelregels in de markt.
Zestien briljante businessmodellen laten stuk voor stuk zien dat het onmogelijke mogelijk is op een verrassend eenvoudige manier. Ze raken u uit onverwachte hoek. Ervaar hoe:
- VOC & Raiffeisen het fundament hebben gelegd voor NV en coöperatie.
- Efteling & AFC Ajax onuitwisbare herinneringen maken.
- Ristorante D'O & Iittala het verhaal op tafel krijgen.
- Albert Heijn & Home Plus bieden wat mensen nog niet weten te willen.
- Duvel & Illy b(r)ouwen met ambachtelijke producten.
- IKEA & LinkedIn de klant aan het werk zetten.
- Zara & Zappos klantcontact de macht geven.
- Aravind & NH zorg aan veel meer klanten bieden voor lagere prijzen.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Interviews en artikelen (6)
Over Jeroen Kemperman
Over Jeroen Geelhoed
Over Jennifer op 't Hoog
Inhoudsopgave
Waarom, wat?
1. Wat zijn de fundamenten voor een briljant businessmodel?
1.1 Visie van de organisatie
1.2 Positionering van het merk
2. Wat is een businessmodel?
2.1 Marktsegmenten
2.2 Waarde voor de klant
2.3 Levering
2·4 Operatie
3. Waardecreatie en totaalkader
3.1 Waardecreatie voor alle stakeholders
3.2 Conceptueel kader en volgorde
4. Onbewerkte briljanten: Grondleggers van bedrijfsmodellen
4.1 VOC: De handelspartner voor Azie - Jeroen Kemperman
4.2 Raiffeisen: Hilfe zur Selbsthilfe - Jeroen Geelhoed en Wim Geelhoed
5. Inspirerende briljanten: Onuitwisbare herinneringen maken
5.1 Efteling: Een Wereld vol Wonderen - Jennifer op 'f Hoog
5.2 AFC Ajax: Voetballers van de toekomst- Jeroen Kemperman en Job Kemperman
6. Stralende briljanten: Het verhaal op tafel krijgen
6.1 Ristorante D'O: Betaalbaar eten met een Michelin-ster - Jeroen Geelhoed
6.2 Iittala: Tijdloos ontwerpen tegen 'throwawayism' - Jennifer op 't Hoog
7. Dagelijkse briljanten: Inspelen Op wat mensen nog niet weten dat ze willen
7.1 Albert Heijn: Het alledaagse betaalbaar en het bijzondere bereikbaar - Jeroen Kemperman
7.2 Home Plus: Je kunt er boodschappen doen ... rara, wat is het? - Thomas Bachet en Raheel Raisi
8. Authentieke briljanten: B(r)ouwen met ambachtelijke producten
8.1 Duvel-Moortgat: Speciaal bier uit Belgie - Jennifer op 't Hoog, Jeroen Kemperman, Jeroen Geelhoed, Jaap van den Berg en Barbara Soedjak
8.2 Illycaffe: De kunst van koffie - Karen Willemsen
9. Doe-het-zelfbriljanten: De klant aan het werk zetten
9.1 IKEA: Samen met klanten, voor iedereen - Jennifer op 't Hoog
9.2 Linkedln: Relationships matter - Mitchell van Koert
10. Omgekeerde briljanten: Klantcontact aan de macht
I0.1 Zara: Faster fashion - Liedewij Trampe en Jeroen Kemperman
10.2 Zappos.com: Delivering happiness - Jeroen Geelhoed en Julian Kruis
11. Groeibriljanten: Lagere prijzen, meer klanten, grotere schaal
11.1 Aravind Eye Hospital: Zicht voor iedereen - Julian Kruis, Barbara de Greeff en Jeroen Gee!hoed
11.2 Narayana Hrudayalaya: Cardiologie aan de lopende band - Raymond Fafié
12. Conclusies: Reflecties en inzichten voor het creëren van briljante businessmodellen
12.1 Wat kunnen we leren van de briljante cases?
12.2 De acht opvallende lessen uit zestien cases
12.3 De vier algemene fasen van briljante businessmodellen
Belangrijkste begrippen en definities
Bronnen
Over de auteurs
Dankwoord
Mensen die dit boek kochten, kochten ook...
Alle 100 bestsellers
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan