Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, ,

Briljante businessmodellen in de zorg

Baanbrekende benaderingen voor betere en betaalbare zorg

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2014 1e druk 9789462200838
10
Voormalig top 10Totaal 85 dagen
EvergreenTotaal 660 dagen
Direct te downloaden

Samenvatting

De betaalbaarheid en toegankelijkheid van goede zorg staat op het spel. Er is meer nodig dan kleine besparingen en verbeteringen. Dit vraagt om doorbraken. De klok tikt door Het is de hoogste tijd om van elkaar te leren. Het 'not invented here' syndroom in de zorg moet resoluut worden behandeld voordat het te laat is.

De zorg heeft briljante businessmodellen nodig. Gelukkig zijn er daarvan al diverse voorbeelden te vinden in de wereld. Ze zijn heel verschillend, maar hebben het volgende gemeen:

1. Ze zijn gedreven vanuit visie om mensen gezonder en beter te maken.
2. Ze hebben een businessmodel met een verrassende mix van solidariteit, zelfwerkzaamheid en de menselijke maat.
3. Ze weten de belangen van alle stakeholders als geen ander tegelijk te dienen.

De zorg goed, betaalbaar en breed toegankelijk houden vraagt om vijf doorbraken. Voor elk van deze doorbraken zijn vier briljante businessmodellen geselecteerd die laten zien hoe het moet.
- Solidariteit en onderlinge zorg versterken: Algemeen Ziekenfonds Amsterdam, DHAN, Proveniershofjes, Stiftung Liebenau
- Preventie en zelfmanagement laten werken: Discovery, Healthways, Kaiser Permanente, PatientsLikeMe
- Informatie en dagelijkse zorg rond de patiënt organiseren: UCLA’s Value Quotient, ParkinsonNet, Laastari Lähiklinikka, Patrick Lund Dental Happiness
- Diensten en instrumenten om klanten aan het stuur te helpen: Ryhov, BerylHealth, M-PESA, Jaipur Foot
- Differentiatie van specialistische zorg waarmaken: Shouldice, ThedaCare, Princess Margaret Cancer Centre, Mayo Clinic

Specificaties

ISBN13:9789462200838
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:345
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:28-2-2014
ISSN:

Expertrecensies (2)

recensie
Briljante businessmodellen in de zorg
Theo Sikkema | 24 januari 2017
recensie
Briljante businessmodellen in de zorg
Christel Deckers | 3 september 2015
Hoe blijft de zorg ook in de toekomst betaalbaar? Over dit vraagstuk buigt een groot aantal deskundigen zich al jaren het hoofd. Zo ook de auteurs van het boek Briljante Businessmodellen in de Zorg. Zij hebben gezocht naar organisaties in de zorg die het ‘goed’ gedaan hebben en het nu goed doen. En ‘goed doen’ vertalen de drie auteurs in het leveren van betere en betaalbare zorg. Wat doen zij dan precies en wat kunnen we van deze organisaties leren?
Lees verder

Lezersrecensies

4.6 van de 5
10 stemmen
9
0
0
0
1

Interviews en artikelen (1)

interview
Jennifer op ’t Hoog: ‘In de zorg leren we slecht van elkaar’
Ronald Buitenhuis 23 juni 2014 Als er één sector is die de huidige politieke discussie dicteert, is het wel de zorg. De timing van het boek Briljante businessmodellen in de zorg, baanbrekende benaderingen voor een betere en betaalbare zorg, is derhalve in zichzelf ook briljant. Al ontzorgt het boek niet alle zorgproblemen, opvallend is wel dat het boek snel in de top van goed verkopende boeken is terechtgekomen.

Over Jeroen Kemperman

Jeroen Kemperman is Senior Manager Strategie, Programma's en Investeringen bij Achmea, divisie Zorg & Gezondheid.

Andere boeken door Jeroen Kemperman

Over Jeroen Geelhoed

Jeroen Geelhoed is directeur Strategie en markt bij Breman Installatiegroep. Daarvoor was hij partner bij adviesbureau &samhoud. Hij schreef meerdere boeken, waaronder Plezier & prestatie, Kus de visie wakker, Creating lasting value en Briljante businessmodellen.

Andere boeken door Jeroen Geelhoed

Over Jennifer op 't Hoog

Jennifer op 't Hoog is Programmamanager Cocreatie met Partners bij divisie Zorg & Gezondheid van Achmea.

Andere boeken door Jennifer op 't Hoog

Inhoudsopgave

Inleiding: Waarom, wat?
Lees(plezier)wijzer

1. Wat zijn de fundamenten van een briljant businessmodel?
1.1 Visie
1.2 Positionering

2. Wat is een business model?
2.1 Marktsegmenten
2.2 Waarde voor de klant
2·3 Levering
2·4 Operatie

3. Waardecreatie en totaalkader
3.1 Waardecreatie voor alle stakeholders
3.2 Conceptueel kader en fasering
3.3 Blijvend briljant?

4. Uitdagingen voor briljante businessmodellen in de zorg
4.1 Het Nederlands zorgstelsel is uniek
4.2 Kostenstijging zet betaalbaarheid en zorgstelsel op het spel
4·3 Noodzakelijke doorbraken in de zorg

5. Doorbraak: Solidariteit en onderlinge zorg versterken
5.1 Algemeen Ziekenfonds Amsterdam (A.Z.A.) - Wim Niesing & Jeroen Kemperman
5.2 DHAN - Tom Buijtendorp & Jeroen Kemperman
5·3 Proveniershofjes - Jeroen Kemperman, Ida Kemperman-Wilke & Wouter Schouten
5·4 Stiftung Liebenau - Rick Kasper, Tim Widdershoven, Sanne Boeve & Jeroen Geelhoed

6. Doorbraak: Preventie en zelfmanagement laten werken
6.1 Discovery - Thomas Bachet, Raheel Raisi & Jeroen Kemperman
6.2 Healthways - Jeroen Kemperman, Sytze de With & Mirthe van de Belt
6.3 Kaiser Permanente - Koen Harms & Jennifer op 't Hoog
6.4 PatientsLikeMe - Annemijn Kuenen, Heleen Borleffs, Tim Widdershoven & Jeroen Geelhoed

7. Doorbraak: Informatie en dagelijkse zorg rond de patient organiserer
7.1 UCLA's Value Quotient- Heleen Borleffs, Daniel Hommes & Jeroen Kemperman
7.2 ParkinsonNet - Rosanne Preyde, Kerwin Hartman & Jennifer op 't Hoog
7.3 Laastari Lähiklinikka - Monique Heeren & Jennifer op 't Hoog
7.4 Patrick Lund Dental Happiness - Tim Widdershoven, Rick Kasper & Jeroen Geelhoed

8. Doorbraak: Diensten en instrumenten om klanten aan het stuur te helpen
8.1 Ryhov - Bonny van Rest & Jennifer op 't Hoog
8.2 BerylHealth - Jeroen Geelhoed & Tim Widdershoven
8.3 M-PESA - Wouter Houtman & Jennifer op 't Hoog
8.4 Jaipur Foot - Kristin Fransz, Ilse Hoogervorst & Jeroen Kemperman

9. Doorbraak: Differentiatie van specialistische zorg waarmaken 292
9.1 Shouldice - Karlijn Korten, André Kok & Jeroen Kemperman 298
9.2 ThedaCare - Karen Willemsen, Maarten Akkerman & Jennifer op 't Hoog 311
9·3 Princess Margaret Cancer Centre - Denise Altena, Esmee Grobbee & Jennifer op 't Hoog
9·4 Mayo Clinic - Bas Schepman, Jennifer op 't Hoog & Jeroen Kemperman 337

10. Lessen voor het creëren van briljante businessmodellen in de zorg
10.1 Fase I: Start vanuit visie en breng de merkpositionering hiermee in lijn
10.2 Fase 2: Vertaal de visie met volharding en consistentie door in het businessmodel
Fase 3: Realiseer het business model met baanbrekende waardecreatie voor alle stakeholders
10.4 Fase 4: Behoud de kern en stimuleer vooruitgang in het business model

Belangrijkste begrippen en definities
Noten
Brannen
Het redactieteam
Caseauteurs
Dankwoord

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Briljante businessmodellen in de zorg