Lees verder
Jan Jonker is bedrijfskundige, organisatieadviseur, hoogleraar duurzaam ondernemen aan de Radboud Universiteit Nijmegen, en hoogleraar sociaal ondernemen & nieuwe businessmodellen aan de Toulouse Business School. Jonker is bekend van zijn werk over duurzaam ondernemen en het maatschappelijk verantwoord ondernemen van bedrijven, waarvoor hij in 2016 is onderscheiden met een Duurzaam Lintje.
Meer over Jan JonkerNieuwe Business Modellen
Samen Werken aan Waardecreatie (PDF-download)
E-book Pdf met watermerkbeveiliging Nederlands 2014 1e druk 9789462201187Samenvatting
Duurzaamheid wordt volwassen. Mensen in de samenleving komen in beweging. Ze vinden dat het anders kan én moet. Zo ontstaan initiatieven rond thema's die er toe doen, zoals voedsel, energie en zorg. We noemen dat de opkomst van de WEconomy. Er zijn veel initiatieven, maar deze gaan ook (snel) weer ten onder. Zo verliest de maatschappij kostbare energie van mensen die een transitie naar een andere economie, een andere samenleving, helpen vormgeven.
Samen ‘werkenderweg’ de toekomst van onderop vormgeven betekent een geweldige uitdaging. Duurzaamheid groeit niet aan bomen of struiken, maar moet gewoon door mensen georganiseerd worden, met elkaar en terzake kundig. Dat is lastig. De WEconomy organiseren vraagt om nieuwe manieren van met elkaar omgaan, vraagt om nieuwe transactiemodellen, om nieuwe business modellen.
In de afgelopen drie jaar is onderzoek gedaan door Jan Jonker (hoogleraar Duurzaamheid aan de Radboud Universiteit Nijmegen) met verschillende groepen mensen gewerkt aan onderzoek naar nieuwe business modellen (NBMs). De kern van een NBM is om samen waarde te organiseren en opbrengsten te delen. NBMs bieden een manier van organiseren waarin het niet alleen gaat om geld, maar ook om andere waarden. Een business model dat het mogelijk maakt wederzijds waarde te delen.
Samen met ruim dertig co-auteurs zijn deze inzichten uitgewerkt in dit prachtig vormgegeven lees doe-het-zelf boek. Het resultaat biedt een leidraad om te komen tot een volwaardig alternatief voor conventionele business modellen. Iedereen kan hiermee aan de slag om zelf een NBM op te zetten of aan te scherpen, zodat duurzame initiatieven wel succesvol van de grond komen. Het boek biedt achtergrondinformatie, een scala aan voorbeelden, tips en checklists.
De nieuwe economie: dat zijn wij!
Specificaties
Expertrecensies (3)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Jan Jonker
Inhoudsopgave
Opgedragen aan de mensen met veranderimpact op deze maatschappij
Dankwoord
Verantwoording
Leeswijzer
NBMs in vogelvlucht
Deel 1: De Bibliotheek
Waarom nieuwe business modellen noodzakelijk zijn
Samenvatting
1. Welkom bij de WEconomy
Zonder plan op weg naar een maatschappij en economie van morgen
1.1 Leven in een tussentijd
1.2 Een stille revolutie
1.3 Werken aan de WEconomy
1.4 BBO-model
1.5 Winst en waarde
1.6 Duurzaam organiseren als uitdaging
1.7 Het begin van een doorlopende ontwikkeling
2. Rood, Groen of Blauw
Over veranderingen in de rol van organisaties in de maatschappij
2.1 Niets is wat het lijkt en alles verandert, voortdurend
2.2 De kortst mogelijke geschiedenis van organiseren
2.3 Organiseren: Rood, Groen of Blauw
2.4 Denken in kapitalen
2.5 De ‘piramide en de pannenkoek’
3. Een kompas voor duurzaam organiseren
Principes en strategieën voor waardecreatie
3.1 Duurzaamheid vraagt om waarde(n)
3.2 Origine van waardecreatie
3.3 Vormen van waardecreatie
3.4 Over strategie gesproken
3.5 Materiële strategie
3.6 Sociale strategie
3.7 Strategie mengen: materiaal en sociaal samen
4. Transacties
Over het centrale beginsel van conventionele en nieuwe business modellen
4.1 Transacties als maatschappelijk organisatorisch beginsel
4.2 Anders denken over een monetair systeem
4.3 Transacties: velden, vormen en middelen
4.4 Dilemma’s van waarde
4.5 Werken met verschillende waarden
5. De logica van meervoudige waardecreatie
Over de bouwstenen van Nieuwe Business Modellen en hoe ze met elkaar samenhangen
5.1 Nog even: wat is waardecreatie?
5.2 De logica van NBMs
5.3 Bouwstenen van een NBM
5.4 Waardecreatie-vergelijking is niet zonder problemen
5.5 Werken aan verduurzaming
6. Vorm volgt functie
Zoeken naar passende (juridische) organisatievormen
6.1 Het belang van organisatievormen
6.2 Organisatievorm volgt organisatieontwerp
6.3 Juridisch organiseren in de maatschappij
6.4 Factoren die de keuze voor een rechtsvorm bepalen
6.5 Identiteit: de zeven ICA-principes
6.6 Rechtsvormen voor NBMs
6.7 Op weg naar nieuwe rechtsvormen?
7. Duurzaamheid en veranderen
Omgaan met veranderen als onvermijdelijk onderdeel van het ontwikkelen en implementeren van NBMs
7.1 Veranderen als vertrekpunt
7.2 Vijf transitielijnen
7.3 Centraal veranderkundig model
7.4 Dilemma’s
7.5 Ordes van veranderen
7.6 Gewoon beginnen: linksom of rechtsom werken
7.7 Epiloog van dit hoofdstuk en van het eerste deel
Intermezzo
Deel 2: De werkplaats
Advies vooraf
8. Principes voor waardecreatie
Drie principes van waardecreatie helpen de koers te bepalen
8.1 Wat zijn principes?
8.2 Waardecreatie: samen denken, samen maken
8.3 Beginselen om waarde te creëren
8.4 Ondernemen met verschillende beginselen
8.5 Werken met beginselen als kompas
9. Werken aan een ontwerp
De onderdelen voor het ontwerpen van je eigen model
9.1 Over doel en proces: wie, hoe en wat
9.2 Ontwerpen doe je zo!
9.3 Fase 1: een idee
9.4 Fase 2: het prototype
9.5 Wie: het waardenetwerk van een NBM
9.6 Hoe: hoe ga ik mijn NBM organiseren?
9.7 Wat: welke middelen, kennis en vaardigheden heb ik voor mijn NBM nodig?
9.8 Fase 3: een werkend aanbod
10. Waardepropositie: vanuit waarden waarde creëren
Hier halen we je idee door de wasstraat
10.1 Zonder eigenwaarde geen meerwaarde
10.2 Focus
10.3 Passie, frustratie en brood op de plank
10.4 De wasstraat
10.5 Checklist waardepropositie
10.6 Aan de slag
11. Community bouwen én onderhouden
Hoe houd je het idee in de lucht in een ‘levende’ communitystructuur?
11.1 Naar anders samen-werken
11.2 Fasen van ontwikkeling
11.3 Brengen en halen
11.4 Omgaan met elkaar
11.5 Reflecties op een community in aanbouw
12. Waardecreatie-vergelijking
Hoe beoordeel je de uitkomsten van een business model?
12.1 De meervoudige waardenbenadering
12.2 Het systeem in beeld: wie creëert welke waarde?
12.3 Welke waarden waarderen?
12.4 Meerwaarde waarderen: transactievormen en transactiemiddelen
12.5 Kosten en opbrengsten in beeld
12.6 Het identificeren van ‘ware’ winst
12.7 Ten slotte
13. Derde-ordeveranderen: duurzame ontwikkeling en transitie
Het toekomstige succes van nieuwe business modellen is sterk afhankelijk van het met elkaar realiseren van transities
13.1 Duurzaamheid vraagt om transitie
13.2 Typering van derde-ordeverandervraagstukken: kernvragen
13.3 Dilemma’s van de derde orde
13.4 Bouwstenen voor een transitie richting duurzaamheid
13.5 Epiloog
Appendix I: Bronnen
Appendix II: Overzicht indicatoren voor waardevergelijking
Appendix III: Overzicht figuren en tabellen
Appendix IV: Over de auteurs
Appendix V: The making of …
Trefwoordenlijst
In aanbouw
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan