Lees verder
Karel Witteveen werkt ruim achttien jaar als zelfstandig creatief (schrijf)trainer en docent in het hbo en binnen organisaties.
Meer over Karel WitteveenVan idee naar tekst
Creatief denken en schrijven voor professionals
Paperback Nederlands 2014 1e druk 9789462364134Samenvatting
Hoe krijg ik frisse ideeën voor een tekst? Hoe vertel ik mijn verhaal en verleid ik mijn lezers? Wat maakt mijn artikel of blog aantrekkelijk? Op deze vragen vindt u antwoorden in 'Van idee naar tekst'. Het boek begeleidt uw creatief proces van a tot z. Van idee en invalshoek naar stijl en compositie.
'Van idee naar tekst' introduceert de dynamische schrijfcyclus als een speelse methode om creatiever te schrijven. U werkt met vijf rollen: auteur, onderwerp, taal, medium en lezer. Welk aspect geeft u voorrang en waarom? Kom los uit uw vaste schrijfhouding en experimenteer met deze rollen. Hiermee vergroot u uw tekstmogelijkheden als auteur.
Laat u verrassen door kaderteksten en voorbeelden uit de journalistiek, filosofie en wetenschap. Ga aan de slag met de denk-, stijl- en schrijflabs en creatieve oefeningen. Ze bieden inzicht in uw denk- en schrijfstijl en helpen u creatiever en doelgerichter te schrijven. Of het nu gaat om een zakelijke tekst, longread of verhaal, 'Van idee naar tekst' is een onmisbare gids voor elke auteur. Van studenten journalistiek en communicatie & marketing tot tekstschrijvers, journalisten en redacteuren.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Karel Witteveen
Inhoudsopgave
Inleiding
Deel I: Creatief denken
1. De opzet
2. Het creatief proces
3. Hersenen en taal
4. Ken jezelf
5. Lenig denken
Deel II: Creatief schrijven
6. Van idee naar tekst
7. Beschrijven
8. Verbeelden
9. Vertellen
Deel III: Stijl & compositie
10. Stijl
11. Taal
12. Compositie
Bijlagen
Register
Over de auteur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan