Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Vertrouwen als kompas

Werken aan een cultuur van vertrouwen

Audio-download Mp3 Nederlands 2020 9789462553835
Direct te downloaden

Samenvatting

We voelen steeds meer druk en hectiek, terwijl we verlangen naar rust, verbinding en begrip. Naar een gevoel van vertrouwen. En dat is een terecht verlangen. Vertrouwen is namelijk als schone lucht, we kunnen niet zonder. Niet privé, niet in ons werk.

In een cultuur van vertrouwen heeft iedereen een gevoel van voldoende voorspelbaarheid, van houvast. En van welwillendheid ten opzichte van elkaar. Je durft elkaar vertrouwen te geven en krijgt het ook terug. Zo leer je samen, neem je samen risico’s en boek je goede resultaten.

Twee zaken zijn van belang als je aan vertrouwen gaat werken:
- Verbeter de wereld en begin bij jezelf.
Ben je in staat om naar je eigen overtuigingen, houding, gedrag en risico bereidheid te kijken?
- Het besef dat je altijd onderdeel bent van een groter geheel.
Hoe ziet jouw werkomgeving eruit? Is de missie helder, weet iedereen waar het echt naar toe moet en hoe? Krijg je persoonlijke aandacht en is er tijd voor reflectie?

Dit boek biedt je een diagnose en een aanpak op basis waarvan je zelf aan oplossingen kunt werken. Eerst begrijpen wat vertrouwen in de kern is en pas daarna handelen.

Specificaties

ISBN13:9789462553835
Taal:Nederlands
Bindwijze:audio-download
Beveiliging:none
Bestandsformaat:mp3
Uitgever:Bookora
Druk:1
Verschijningsdatum:29-10-2020
Hoofdrubriek:Algemeen management
ISSN:

Expertrecensies (1)

recensie
Vertrouwen als kompas - Vertrouwen is als schone lucht
Martin van Staveren | 15 november 2019
‘Vertrouwen is als schone lucht: je realiseert je pas hoe belangrijk het is als het er niet meer is.' Dit is voor mij een van de meest treffende zinnen in Vertrouwen als kompas: Werken aan een cultuur van vertrouwen van Pauline Voortman. Wat zijn de bouwstenen voor vertrouwen, hoe kan je er zélf aan bouwen en hoe pakt dat uit in de praktijk? Heb vertrouwen, lees verder.
Lees verder

Lezersrecensies

3.0 van de 5
1 stem
0
0
1
0
0

Interviews en artikelen (1)

preview
Vertrouwen als kompas - Werken aan een cultuur van vertrouwen
Pauline Voortman 1 november 2019 ‘Vertrouwen is voor ons geen issue' hoor ik vaak. Of ‘we hebben eerst nog wat brandjes te blussen.' Terwijl vertrouwen altijd een issue is en preventief hieraan werken juist brand voorkomt. Creativiteit ontplooien, vakmanschap ontwikkelen en innoveren gaan hand in hand met een cultuur van vertrouwen.

Over Pauline Voortman

Pauline Voortman is bedrijfskundige en werkzaam als trainer en adviseur. Zij combineert dit met onderzoek en richt zich op vraagstukken rond organisatie-ontwikkeling. Zij heeft zich gespecialiseerd in het thema vertrouwen in organisaties. Zij past het model toe als het vertrouwen zoek is, maar ook in preventieve zin bij nieuwe initiatieven of na bijvoorbeeld fusies of reorganisaties. www.trustworks.nl

Andere boeken door Pauline Voortman

Inhoudsopgave

INLEIDING VERTROUWEN IS EEN KEUZE 8
Schone lucht 10
(Persoonlijk) leiderschap 11
Stille revolutie 12
Leeswijzer 13

DEEL I DE BOUWSTENEN VAN EEN CULTUUR VAN VERTROUWEN 15
1 DE VERWARRING VOORBIJ 16
Wat is vertrouwen in organisaties? 17
Vertrouwen vraagt om een procesbenadering 20
Wat is cultuur in organisaties? 21

2 WELWILLENDHEID 24
Vertrouwenwekkend gedrag 25
Intenties helder maken 26
Hoe kijk jij naar je samenwerkingsrelaties? 30
Verschillende vormen van vertrouwen 31
Van een negatief naar een positief gevoel 33

3 KWETSBAARHEID 36
Je kwetsbaar opstellen is een risico dat je moet durven nemen 37
De kwetsbare leider 40
Persoonlijkheidskenmerken 41
Kritisch-reflectief werkgedrag 42
Moreel kompas 43
Wij zijn ons 43

4 VOORSPELBAARHEID 46
Risicoleiderschap 48
Waakzaamheid en breder kijken 49

INTERMEZZO HOE DRAAG JIJ ZELF BIJ AAN EEN CULTUUR VAN VERTROUWEN? 55

DEEL II WERKEN AAN EEN CULTUUR VAN VERTROUWEN 59
5 DE VERTROUWENSKNOPPEN 60
Vertrouwensknop 1: Missie en waarden 64
Ervaring met de TW-teamscan 69
Vertrouwensknop 2: Doelen, taken, verantwoordelijkheden 73
Ervaring met de TW-teamscan 79
Vertrouwensknop 3: Aandacht 82
Ervaring met de TW-teamscan 90
Vertrouwensknop 4: (Zelf)reflectie 96
Verbeteren en reflecteren 98
Ervaring met de TW-teamscan 103
Vertrouwensknop 5: Communicatie 109
Ervaring met de TW-teamscan 113

DEEL III VERDIEPING 117
6 VERTROUWEN DOOR VERSCHILLENDE BRILLEN 118
Vertrouwen door de ogen van biologen 119
Vertrouwen door de ogen van neurowetenschappers 120
Vertrouwen door de ogen van psychologen 121
Vertrouwen door de ogen van economen 121
Vertrouwen door de ogen van sociologen 123

7 HET TRUSTWORKSMODEL 126
Het model van de concurrerende waarden 127
Deugden 129
Communicatieve zelfsturing 133
Het Invloedmodel 134

EPILOOG EEN BETERE WERELD 138

DANKWOORD 142
LITERATUUR 144
OVER DE AUTEUR 150

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Vertrouwen als kompas