

Steven de Groot (1967-2022) was lector Innovatief Ondernemen aan Zuyd Hogeschool. Hij volgde de Design Academy in Eindhoven, studeerde onderwijskunde en bedrijfskunde en promoveerde aan de TU Eindhoven. Hij adviseerde de overheid en bestuurders over innovatie- en kennisbeleid. Daarnaast was De Groot toezichthouder/commissaris in de zorg en hoofdredacteur van Holland Management Review.
Meer over Steven de GrootHet Schone in organisaties
Over design thinking en acht ontwerpprincipes voor functionele schoonheid in organisaties
Paperback Nederlands 2015 9789462760400Samenvatting
"Lezen, dit mooie boek en aan de gang ermee: organisaties mooier maken!" - prof. dr. ir. Mathieu Weggeman
Organisaties zijn lang gedomineerd door de perspectieven van het Goede (kwaliteit) en het Ware (efficiency). Het perspectief van het Schone, een esthetische lens op organiseren, is veelal genegeerd of vergeten. Met het Schone wordt onder meer bedoeld de stimuli in organisaties die esthetische ervaringen veroorzaken als gevolg van de aanwezigheid of het toedichten van coherentie, herkenning, samenwerking, voltooiing en mysterie in organisaties. Met de veranderende functie van organisaties worden deze meer human centered, waarbij er ook ruimte komt voor de esthetische waarde van organisaties.
Op basis van (promotie)onderzoek in dertig organisaties zoals Rabobank, Randstad en Flevoziekenhuis, theorieën uit de esthetica en praktijkervaringen met design thinking in organisaties beschrijft Steven de Groot acht ontwerpprincipes voor de verhoging van de schoonheid in organisaties.
Het boek bevat twintig praktische interventies om organisaties mooier te maken waar organisatieadviseurs en managers direct mee aan de slag kunnen. In het slothoofdstuk voert De Groot elf organisaties en bedrijven op die een zekere esthetische waarde tonen. In de bijlagen is een scan opgenomen waarmee men de eigen organisatie op het Schone kan beoordelen.
Prof. dr. ir. Mathieu Weggeman (hoogleraar Organisatiekunde aan de Technische Universiteit Eindhoven): "In dit boek vestigt Steven de aandacht op een positieve, tot nu toe sterk verwaarloosde eigenschap van organisaties, namelijk het vermogen van organisaties om mensen schoonheid te laten ervaren. Schoonheid die te vinden is in de werkprocessen, in de producten en diensten die geleverd worden en in de manier waarop de samenwerking is georganiseerd."
Specificaties
Interviews en artikelen (1)
Over Steven de Groot
Inhoudsopgave
Prelude
1. De esthetische lens ontdekken
1.1 Het Goede, het Ware en het Schone
1.2 De veranderende functie van organisaties
1.3 Grondbeginselen van de esthetica
1.4 Het Schone: kenmerken van de esthetische lens
2. Door de esthetische lens kijken
2.1 Het Schone ervaren
2.2 Schoonheid van werk en organisaties
2.3 Schoonheid went: de rol van tijd en positie
2.4 Invloed van persoonlijke kenmerken van medewerkers
2.5 Functionele schoonheid: vereniging van het Goede, het Ware en het Schone
3. De esthetische lens toepassen
3.1 Design thinking in organisaties
3.2 Ontwerpcausaliteit
3.3 Ruimtes van begrip, verwantschap en ontdekking
3.4 Acht ontwerpprincipes voor mooie organisaties
1. Vergroot het esthetisch bewustzijn van medewerkers
2. Benut kritieke momenten en gelegenheden
3. Pas samenwerkingsgerichte en reflexieve methoden toe
4. Stimuleer positieve esthetische ervaringen (PEE’s)
5. Voorkom negatieve esthetische ervaringen (NEE’s)
6. Borg het Schone in dagelijkse routines
7. Bewaak mysterie: bied nieuwe kansen voor esthetische ervaringen en voorkom gewenning aan schoonheid en lelijkheid
8. Vergroot de kans op een goede P-O-fit, gebaseerd op (bedrijfs)esthetische waarde
4. Elf praktijkvoorbeelden van de esthetische lens
4.1 ORMIT
4.2 Rabobank Woudenberg en Omstreken
4.3 Oogziekenhuis Rotterdam
4.4 Randstad
4.5 Koninklijke Hulshof’s Verenigde Leerfabrieken BV
4.6 Gemeente Utrecht
4.7 ROC Tilburg
4.8 ZonMw
4.9 Harreveld (Avenier)
4.10 Flevoziekenhuis
4.11 Finext
Epiloog
Noten
Bijlage 1 Scan het Schone in organisaties (de esthetische lens)
Bijlage 2 Overzicht van formele esthetische kwaliteiten
Bijlage 3 Begrippenlijst organisatie-esthetiek
Literatuur
Over Steven de Groot
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan