Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Who is accountable?

Sales, marketing en communicatie op één lijn

Paperback Nederlands 2019 9789462763036
Verkooppositie 2183Hoogste positie: 276
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Samenvatting

Genomineerd PIM Marketing Literatuur Prijs 2019

Of je nu in de sales, marketing of communicatie werkt (of gaat werken), dit boek helpt je succesvoller te zijn in je (toekomstige) vak. Je leest hoe organisaties baat hebben van het op één lijn brengen van sales, marketing en communicatie. Je leest ook hoe het delen van kennis, transparante communicatie en het meten en analyseren van data werkprocessen verbeteren.

In de bestaande literatuur is nauwelijks beschreven hoe je sales, marketing en communicatie op één lijn brengt. De auteurs hebben met de SAMACO-journey en het SAMACO-model deze leemte gevuld. SAMACO staat voor: sales, marketing en communicatie. De journey laat zien hoe je in enkele stappen komt tot optimale samenwerking en accountability tussen de disciplines. Het model is toepasbaar op elk type organisatie.

Dit boek is een echt doeboek. De theorie wordt continu toegepast op de praktijk van nu met voorbeelden, cases en interviews met professionals die werken voor diverse gerenommeerde (A-)merken. Op www.whoisaccountable.nl zijn talloze templates online beschikbaar, zodat je zelf met de opgedane kennis aan de slag kan.

Specificaties

ISBN13:9789462763036
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:324
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:7-3-2019
ISSN:

Expertrecensies (3)

Who is accountable? -
Elly Stroo Cloeck | 16 juli 2020
Who is accountable? Ja, als je niet precies weet wat de afdelingen Sales, Marketing en Communicatie allemaal (moeten) doen, en hoe ze (moeten) samenwerken, dan is dit jouw boek! 
Lees verder
Who is accountable? - 'Een geslaagd boek'
Thomas Cech | 22 mei 2019
In het boek Who is accountable? - Sales, marketing en communicatie op één lijn werken Franck Kuppers en Werner van Beusekom het door hen ontwikkelde SAMACO model uit.
Lees verder
Who is accountable? – Een droom die uitkomt
Mylene Bouwman | 30 april 2019
Het komt nog steeds veel voor sales, marketing en communicatie niet op één lijn liggen. En is er überhaupt verschil tussen marketing en communicatie?
Lees verder

Lezersrecensies

4.7 van de 5
3 stemmen
2
1
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Franck Kuppers

Franck Kuppers is gepassioneerd marketeer, eigenaar van een interim-marketingbureau en vakdocent strategische marketing aan de Deeltijd Academie van Avans Hogeschool. Alignment tussen sales, marketing en communicatie is de rode draad in zijn werk van de afgelopen twintig jaar. www.interimMarketing.nl

Andere boeken door Franck Kuppers

Over Werner van Beusekom

Werner van Beusekom is een rasechte reclamemaker en directielid van New Brand Activators (het beste Brabantse reclamebureau van 2018). Hij ontwikkelde de Reclametoolbox. Conversie en accountability vormen, net als sales, marketing en communicatie, belangrijke pijlers onder zijn loopbaan. www.wearenew.nl, www.nozw.consulting en http://app.reclametoolbox.nl

Andere boeken door Werner van Beusekom

Inhoudsopgave

1 Inleiding, we begrijpen elkaar niet 13
1.1 Voor wie is dit boek? 14
1.2 Waarom dit boek? 15
1.3 Acht redenen voor onbegrip 18
1.4 Herkomst van sales, marketing en communicatie 21
1.5 Hoe wij accountability zien 24
1.6 Wat anderen zeggen over de samenwerking tussen de disciplines 26
Interview JBR Interim Executives 32

2 De taal van sales, marketing en communicatie 35
2.1 Wie geeft opdracht aan wie? 36
2.2 De taal van sales 38
2.3 De taal van marketing 44
2.4 De taal van communicatie 53
2.5 Rollen van medewerkers binnen sales, marketing en communicatie 61
2.6 Overlegstructuren tussen sales, marketing en communicatie 64
2.7 Causaal verband tussen sales, marketing en communicatie 67
2.8 Kleurkarakters bepalen DNA sales, marketing en communicatie 69
2.9 Theoretisch kader en vertrekpunt van de sales-, marketing- en communicatieplannen 72
2.10 Volgorde en inhoud van sales-, marketing- en communicatieplannen (incl. checklist) 74
2.11 Levensfases van organisaties versus accountability 78
2.12 Merkwaarde en de lifecycle 83
Interview ABAB Accountants en Adviseurs 88

3 Geïntegreerde SAMACO-aanpak 91
3.1 Inleiding SAMACO-model 92
3.2 De SAMACO-journey 92
3.3 Sales 95
3.4 Marketing 98
3.5 Communicatie 102
3.6 Ingevuld voorbeeld van een SAMACO-journey 110
3.7 Het SAMACO-model 115
3.8 De SAMACO-scorecard 116
3.9 De SAMACO-kickstart 120
Interview Ottobock 122

4 Dromen, ambities, visie en missie 125
4.1 Dromen en ambities 126
4.2 Dromen vertalen naar een visie 128
4.3 De Golden Circle van Simon Sinek 129
4.4 Na de visie volgt een missie 132
4.5 Visie, missie en de verhouding tot positionering en propositie 133
Interview De Dames van Hurkmans 134

5 Sales-, marketing- en communicatiedoelen 137
5.1 Doelen en accountability 138
5.2 Het vertalen van doelstellingen naar plannen 141
5.3 Doelstellingen (goals), KPI’s en PI’s in relatie tot accountability 143
5.4 Overzicht doelstellingen, strategieën, tactieken en voorbeelden 149
5.5 De Balanced Scorecard 153
5.6 De Online Scorecard 156
5.7 Het OGSM-model 159
5.8 Het RASCI-model 161
5.9 Het GQM-model 163
5.10 De Marketing Balanced Scorecard (M-BSC) 164
5.11 Business Maturity Model (BMM) 166
Interview Volvo Car Nederland 170

6 Verdienmodellen en businessmodellen 173
6.1 De relatie tussen businessmodel en verdienmodel 174
6.2 Verdienmodellen en accountability 177
6.3 Het Business Model Canvas van Osterwalder 178
6.4 Het Value Proposition Model van Osterwalder 180
Interview VKV Groep 184

7 Positioneren, positionering, merkpositionering 187
7.1 Propositie, positionering en accountablility 188
7.2 Definities van positioneren en positionering 189
7.3 Definitie van merkpositionering 190
7.4 Het Brand Identity Prism 192
7.5 Het SDP-model voor positioneren 194
7.6 Onze definitie voor positioneren en positionering 195
7.7 Checklist bij het formuleren van een positionering 196
7.8 Positioneringsmatrix 196
Interview Stulz GmbH 198

8 (Waarde)propositie 201
8.1 Wat is een waardepropositie? 202
8.2 Waaraan voldoet een sterke propositie? 204
Interview Avans Hogeschool 208

9 Marktinzichten en doelgroepen 211
9.1 Marktinzichten 212
9.2 Doelgroepanalyse en persona’s 213
9.3 Creatieve briefing 219
Interview Actemium 220

10 Communicatiemiddelen 223
10.1 Communicatiemiddelen voor merkactivaties 224
10.2 Top 100 meest ingezette communicatiemiddelen 226
10.3 Communicatielocaties 236
Interview Bek 1 op 1 publiceren (drukkerij) en New Brand Activators (reclamebureau) 237

11 Merkactivatie 241
11.1 Merkactivatie en executie 242
11.2 Wat is de plaats van een (merk)activatie? 242
11.3 Hoe bouw je een (merk)activatie? 244
11.4 Stappenplan voor het ontwikkelen van een merkactivatie 244
11.5 Hoe meet je het resultaat van een activatie? 246
11.6 Budgettering en planning 247
Interview Sligro Food Group 250

12 Meten 255
12.1 Meten is weten 256
12.2 Financiële onderbouwing van marketing- en communicatieinvesteringen 256
12.3 Voorcalculatie versus nacalculatie 257
12.4 Data verzamelen 258
12.5 Data opschonen en analyseren 268
12.6 Conversie van marketing- en communicatieacties 269
12.7 Marketing-ROI-vaardigheid 270
12.8 Een overzicht van meetwaarden 275
12.9 Kengetallen bij online adverteren 283
12.10 Wat zijn big data? 285
Interview Hutten 300

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Who is accountable?