Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Boeken
  • Managementboeken
  • Summaries
  • Alle boeken
Seminars + Trainingen
  • Live events
  • Online training
  • Alle programma's
Periodieken
  • Uw periodieken
  • Ons assortiment
Boekseries
  • Uw serieabonnementen
  • Ons assortiment
Online magazine
  • Actueel
  • Interviews
  • Opinie
  • Recensies
  • Alle artikelen
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Boeken Organisatiekunde De gelukkige organisatie
De gelukkige organisatie
De gelukkige organisatie
Raymon Geurts Raymon Geurts is een veel gevraagd spreker, founder van adviesbureau Berckeley Square en co-founder van netwerkorganisatie Happy Companies. Meer over Raymon Geurts
Raymon Geurts: ‘Een organisatie kan zichzelf niet succesvol vinden in een falende wereld’ Bert Peene 13 march 2020 Betekenisvol of moreel organiseren is een belangrijk thema in de hedendaagse managementliteratuur. Het confronteert organisaties met de noodzaak zich te bezinnen op hun maatschappelijke meerwaarde én daar ook naar te leven. Lees het volledige artikel
Raymon Geurts

De gelukkige organisatie

Organisatieontwikkeling vanuit betekenis

Paperback Nederlands 2019 9789462763593
3 beoordelingen
Verkooppositie 4917193 dagen in de top 100
Paperback | NL € 29,95 E-book | NL € 22,00
Op voorraad | Op werkdagen voor 23:00 uur besteld, volgende dag in huis
29,95
In winkelwagen
Samenvatting Specificaties Recensies Interviews en artikelen Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

Hoe creëren we welzijn en geluk voor velen in plaats van welvaart voor enkelen? Hoe worden bestaande organisaties toekomstbestendig en betekenisvol? Hoe zorgt betekenis voor een wendbare organisatie? Welk leiderschap is nodig om betekenis en échte zelfsturing van medewerkers centraal te stellen? Wat vraagt dit van de bestuurlijke elite in organisaties? Deze indringende en actuele vragen over organisatieontwikkeling vormen de grondslag van dit boek.

Ontwikkeling doet zich niet voor in vaste fasen, maar het helpt als je weet waar je je als organisatie en persoonlijk bevindt in het proces en wat de volgende stap kan zijn. Dit inzicht biedt dit boek. Beschouw het als een gids om bestaande organisaties (weer) vanuit betekenis te ontwikkelen en de maatschappelijke impact te vergroten.

'De gelukkige organisatie' is ontstaan uit vele ervaringen – zowel successen als butsen en kneuzingen – die je hopelijk inspireren om een eigen weg in te slaan.

Specificaties

ISBN13:9789462763593
Trefwoorden:organisatie, organisatieontwikkeling
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:224
Uitgever:Management Impact
Druk:1
Verschijningsdatum:13-12-2019
Hoofdrubriek:Organisatiekunde

Expertrecensies (2)

Boek vol inspiratie voor moreel organiseren
Bert Peene | 19 februari 2020
Gelukkige organisaties bestaan niet. Een organisatie is immers slechts een abstractie, een construct dat enkel in ons hoofd bestaat. Toch koos Raymon Geurts ervoor zijn boek die titel mee te geven: De gelukkige organisatie (‘Organisatieontwikkeling vanuit betekenis’).Lees verder
De gelukkige organisatie - 'De ervaring druipt ervan af'
Nico Jong | 3 januari 2020
Hoe creëren we welzijn en geluk voor velen in plaats van welvaart voor enkelen? Hoe worden bestaande organisaties toekomstbestendig en betekenisvol? Op deze, en andere vragen belooft Raymond Geurts antwoord in De gelukkige organisatie. Het lijkt wel crisis in organisatieland.Lees verder

Lezersrecensies

4.7 van de 5
3 stemmen
2
1
0
0
0
Schrijf een recensie

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (3)

interview
Raymon Geurts: ‘Een organisatie kan zichzelf niet succesvol vinden in een falende wereld’
Bert Peene 13 maart 2020 Betekenisvol of moreel organiseren is een belangrijk thema in de hedendaagse managementliteratuur. Het confronteert organisaties met de noodzaak zich te bezinnen op hun maatschappelijke meerwaarde én daar ook naar te leven. Eigenbelang moet plaatsmaken voor geluk en welzijn van velen, aldus Raymon Geurts in zijn boek De gelukkige organisatie (‘Organisatieontwikkeling vanuit betekenis’). Managementboek Magazine ging op zoek naar de achtergronden van wat uiteindelijk een krachtig pleidooi voor wederkerigheid blijkt te zijn.
Artikel lezen
column
Place your bets please
Pierre Pieterse 24 februari 2020 Toen ik de longlist onder ogen kreeg, was mijn eerste reactie ‘daar valt een degelijke shortlist uit te distilleren'. En ook bij nadere analyse blijft die conclusie fier overeind. Wat vinden we zoal op deze eerste schifting van het boekenjaar 2019?
Artikel lezen
preview
De gelukkige organisatie - Organisatieontwikkeling vanuit betekenis
Raymon Geurts 12 februari 2020 WRR publiceerde het rapport ‘Het betere werk. De nieuwe maatschappelijke opdracht'. Ze deed daarin een oproep om te investeren in condities die tot goed werk leiden. Eén van de condities is meer ‘grip op beter werk' door medewerkers.
Artikel lezen
Alle interviews en artikelen (3)

Over Raymon Geurts

Raymon Geurts is een veel gevraagd spreker, founder van adviesbureau Berckeley Square en co-founder van netwerkorganisatie Happy Companies.

Andere boeken door Raymon Geurts

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

Voorwoord 11
Inleiding 15

DEEL I DE (ON)ZEKERHEID VAN GELUK 25

1 Geluk in organisaties: een wenkend perspectief 27
1.1 Extrinsieke motivatie 29
1.2 Intrinsieke motivatie 31
1.3 Betekenisvolle relaties 32
1.4 Wederkerigheid 33
1.5 Wederkerigheid in een gelukkige organisatie 35
Betekenisvolle belofte 36
Zelfsturing van medewerkers 38
Organiseerruimte van teams 40
1.6 Paradigmaverschuiving 41

2 Herstel van vertrouwen 45
2.1 Moraliteit als schoonmaakmiddel 48
2.2 Transitie 51
Ontwikkellijnen 52
Een emergent proces 53
Van A naar B volgens de principes van B 55
Zo licht als mogelijk, zo zwaar als nodig 57
2.3 Transformatie 58
Denken vanuit het geheel 59
De cyclus van betekenisgeving 61
Van afhankelijk naar interdependent 62
2.4 Herstel van vertrouwen in vier fasen 64
Eerste fase: congruentie 67
Tweede fase: consistentie 68
Derde fase: voorspelbaarheid 69
Vierde fase: eigenaarschap 71
2.5 Tot slot 72

3 De zekerheid van ongeluk 75
3.1 Een verwaarloosde organisatie 77
Disfunctionele patronen 79
Gebrek aan duidelijkheid en sturing 80
Onbewust onbekwaam management 83
3.2 Een systeemgerichte organisatie 85
Een amorele wereld 87
3.3 Tot slot 88

DEEL II VAN WANTROUWEN NAAR VERTROUWEN 89

4 Getting started 91
4.1 Bronnen van verandering 94
4.2 Bewust onbekwaam 96
4.3 Transitie en transformatie 98
4.4 Ondersteuningsvraag, vraagstuk en contractering 100
4.5 Tot slot 103

EERSTE FASE: CONGRUENTIE

5 Betekenis en richting 105
5.1 De betekenisvolle belofte 108
Het DNA van de organisatie 109
De impact van de organisatie 111
De betekenis voor de samenleving 114
5.2 De betekenisvolle belofte formuleren 115
5.3 Ontwikkelplan 115
Kaderstelling en begrenzing 117
Een ondergrens formuleren 119
5.4 Transformatie in de fase congruentie 121
Managementteam als leidende coalitie 122
Bron & bestemming 123
Halen & brengen 126
Niet voor iedereen 127
5.5 Het resultaat 129

TWEEDE FASE: CONSISTENTIE

6 Schoonmaken en betekenis borgen 133
6.1 Ontwikkellijn 1: Verbinden op de betekenisvolle belofte 136
6.2 Ontwikkellijn 2: Vitalisering van professionaliteit 138
6.3 Ontwikkellijn 3: Gebruikmaken van de kracht van teams 143
Formeer duidelijke teams 143
Bepaal organiseerruimte 145
Stel een teamontwikkelingsplan op 148
Maak niet-functioneren bespreekbaar 152
6.4 Ontwikkellijn 4: Leer- en ondersteuningsnetwerken creëren 154
6.5 Ontwikkellijn 5: Bouwen aan een wendbare organisatiestructuur 156
6.6 Transformatie in de fase consistentie 161
6.7 Het resultaat 163

DEEL III VAN VERTROUWEN NAAR ZELFVERTROUWEN 165

DERDE FASE: VOORSPELBAARHEID

7 Aan het (betekenisvolle) werk! 167
7.1 Ontwikkellijn 6: Dienstbare ondersteunende diensten creëren 171
Formeer ondersteuningsteams 173
7.2 Transformatie in de fase voorspelbaarheid 177
7.3 Vallen en opstaan 177
Onomkeerbare transformatie 179
7.4 Omgaan met verschillen 181
Dilemma’s 183
Conflicten 184
Eigen gevoel als sturingsmechanisme 185
7.5 Ontwikkellijn 7: Bouwen aan conflictbestendigheid en conflictbestendigheid 186
Conflicten oplossen 187
7.6 Het resultaat 188

VIERDE FASE: EIGENAARSCHAP

8 Eigenaarschap in een betekenisvolle gemeenschap 191
8.1 Communicatieve zelfsturing 194
8.2 Heelheid 195
8.3 Coöperatieve werkgemeenschap 196
8.4 En, geluk(t)? 198

Bijlage I De duurzame ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties 201
Bijlage II Verschillen tussen verwaarloosde, systeemgerichte en gelukkige organisaties 203
Bijlage III Voorbeeld van een generatieve dialoog met bestuurders 207
Bijlage IV Cyclus van actieteams 209
Bijlage V Stadia van teamontwikkeling 211

Literatuur 213
Register 215
Dankwoord 219
Over de auteur 221

Mensen die dit boek kochten, kochten ook...

  • Publieke bezinning
    Erik Boers
    Publieke bezinning
    € 30,95
  • Van meetbaar naar merkbaar, van duurzaam naar dierbaar
    Guido van de Wiel
    Van meetbaar naar merkbaar, van duurzaam naar dierbaar
    € 24,95
  • Organisatievibe
    Arjen Banach
    Organisatievibe
    € 25,50
  • Ken je collega spel
    Jump Serious Games
    Ken je collega spel
    € 29,95
  • PMC Next
    Gert van Santen
    PMC Next
    € 19,50
  • Duurzaam kapitalisme
    Willem Schramade
    Duurzaam kapitalisme
    € 24,95

Alle 100 bestsellers

Rubrieken

  • Advisering
  • Algemeen management
  • Coaching en trainen
  • Communicatie en media
  • Financieel management
  • Inkoop en logistiek
  • Internet en social media
  • IT-management / ICT
  • Juridisch
  • Leiderschap
  • Marketing
  • Non-profit
  • Ondernemen
  • Organisatiekunde
  • Personal finance
  • Personeelsmanagement
  • Persoonlijke effectiviteit
  • Projectmanagement
  • Psychologie
  • Reclame en verkoop
  • Strategisch management
  • Verandermanagement
  • Werk en loopbaan
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
Meer dan alleen managementboeken
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Service & Contact
© 2021 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De gelukkige organisatie

        De gelukkige organisatie
        Raymon Geurts
        /