Steven de Groot (1967-2022) was lector Innovatief Ondernemen aan Zuyd Hogeschool. Hij volgde de Design Academy in Eindhoven, studeerde onderwijskunde en bedrijfskunde en promoveerde aan de TU Eindhoven. Hij adviseerde de overheid en bestuurders over innovatie- en kennisbeleid. Daarnaast was De Groot toezichthouder/commissaris in de zorg en hoofdredacteur van Holland Management Review.
Meer over Steven de GrootHun zien het verkeerd
Over de onderstroom, patronen & mechanismen in organisaties
Paperback Nederlands 2019 1e druk 9789463012430Samenvatting
Om patronen te beschrijven, begrijpen, benutten en veranderen introduceert De Groot het Kritisch Realisme: een wetenschapsfilosofisch perspectief dat de verschillende werelden (zoals de onderstroom en bovenstroom) in organisaties in kaart brengt en verbindt tot de vaak onbewuste patronen die ze vormen.
Door een 3D-bril kijken naar wat er gebeurt in een organisatie en daarmee de gelaagdheid van de empirische, de 'feitelijke' en de 'niet-feitelijke' werkelijkheden onderscheiden en verbinden. Uniek aan dit boek is de introductie van context-mechanisme-outcome-configuraties (CMO's), een evaluatiemethode uit de beleidswetenschappen om de verschillende werkelijkheden te identificeren in patronen en mechanismen in organisaties.
Met deze methode krijg je op een praktische en effectieve manier grip op de diffuse en weerbarstige gedragingen in organisaties.
Steven de Groot is adviseur, onderzoeker, schrijver en ondernemer. Hij werkt als adviseur bij onderzoeks- en adviesbureau KULTIFA. Bij het IVA Instituut voor beleidsonderzoek en advies (Universiteit van Tilburg) raakte hij gefascineerd door het ontrafelen en benutten van patronen in organisaties aan de hand van CMO-configuraties. Hij schreef eerder de boeken Kennis in uitvoering. Werkboek kennismanagement, Presteren met professionals en Schoonheid in organisaties.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Steven de Groot
Inhoudsopgave
1. INLEIDING
1.1 Verhalen en theorie
1.2 Introductie organisatiepatronen
1.3 In stappen veranderen van patronen
2. ACHT ALLEDAAGSE GEBEURTENISSEN
2.1 Jaarplan
2.2 Cultuurverandering
2.3 Gangen
2.4 ICT-project
2.5 Vergadering
2.6 Nieuwe collega
2.7 De dames van P&O
2.8 Zelforganisatie
3. VAN VERHALEN NAAR PATRONEN
3.1 Stap 1: Luisteren naar verhalen
3.2 Stap 2: Formuleren van de richtinggevende vraag
3.3 Stap 3: Duiden van patroon in context, mechanisme en outcome
3.4 Stap 4: Benutten en veranderen van patronen
NAWOORD
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan