Cole Nussbaumer Knaflic ondersteunt haar verhalen al jaren met
geanalyseerde data in haar functie bij banken, private equity en
Google.
Storytelling met Data
Datavisualisatie voor business professionals
Paperback Nederlands 2019 1e druk 9789463561020Samenvatting
Vertellen is geen intrinsieke vaardigheid, vooral als het gaat om datavisualisatie. De tools die we tot onze beschikking hebben, maken het bovendien niet eenvoudiger. Data-analist en auteur Cole Nussbaumer Knaflic laat zien hoe je de conventionele tools overstijgt om de kern van je data te gebruiken. Bovendien laat ze zien hoe je met jouw gegevens een boeiend, informatief en overtuigend verhaal maakt.
Met Storytelling met data leer je de fundamenten van datavisualisatie en hoe je effectief met gegevens kunt communiceren. Je ontdekt de kracht van vertellen door data tot het kernthema van je verhaal te maken. De verhelderende lessen in dit boek zijn gebaseerd op theorie, maar wel toegankelijk gemaakt met talloze voorbeelden uit de praktijk – klaar om direct te gebruiken.
Je leert met name:
- Het belang van context en doelgroep te begrijpen
- Het juiste type diagram te bepalen voor de gegeven situatie
- De rommel die jouw informatie vertroebelt te herkennen en terzijde schuiven
- De aandacht van je publiek te leiden naar de belangrijkste delen van jouw data
- Leren denken als een ontwerper met gebruik van de designconcepten in datavisualisatie
- De kracht van vertellen te gebruiken om jouw boodschap over te brengen bij jouw publiek
Met de lessen in dit boek kun je data omzetten in indrukwekkende visuele verhalen die jouw publiek lang zullen bijblijven. Er zit een verhaal in de data van jouw organisatie – Storytelling met data geeft je de vaardigheden en de kracht het te vertellen!
Handig om te weten: van dit boek is een webversie beschikbaar. Als je je registreert, krijg je gratis toegang, plus relevante extra’s.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Cole Nussbaumer Knaflic
Inhoudsopgave
Dankwoord xiii
Over de auteur xv
Inleiding 1
hoofdstuk 1 het belang van context 19
hoofdstuk 2 effectief beeldmateriaal 35
hoofdstuk 3 rommel is de vijand! 71
hoofdstuk 4 bepaal het aandachtspunt van het publiek 99
hoofdstuk 5 denk als een ontwerper 127
hoofdstuk 6 modelgrafieken ontleden 151
hoofdstuk 7 lessen in storytelling 165
hoofdstuk 8 alles samenvoegen 187
hoofdstuk 9 casestudy’s 207
hoofdstuk 10 laatste overwegingen 241
Bibliografie 257
Index 261
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan