

Mark van Heck is sinds zijn jeugd altijd geïnteresseerd geweest in het leren, proberen en gebruiken van nieuwe creatieve technologie. Hij vervulde verschillende functies in ict en onderwijs. Sinds 2007 is Mark onafhankelijke professional op beide gebieden. Hij bouwt websites, digitale leeromgevingen, interactieve leermiddelen, interactieve boeken en apps.
Meer over Mark van HeckApps programmeren met Flutter
Paperback Nederlands 2023 9789463563031Samenvatting
Prachtige, supersnelle apps programmeren vanuit één codebase voor Android, iOS, Windows, macOS, Linux en het web klinkt te mooi om waar te zijn. Maar met het ontwikkelplatform Flutter en de programmeertaal Dart kan het echt!
Begin met Flutter en laat u verrassen door:
- de snelheid en de mogelijkheden. Flutter communiceert direct met de hardware en heeft geen last van de beperkingen die hybride systemen kenmerken;
- de eenvoud waarmee u perfect schaalbare lay-outs, complexe animaties en alle andere onderdelen van een app maakt;
- hoe leuk het is om resultaten van uw programmeerwerk binnen een seconde op uw eigen smartphone te testen.
Flutter is gratis en open-source, maar toch een zeer professioneel systeem waar grote bedrijven gebruik van maken. Google ontwikkelde het om apps te maken voor zo veel mogelijk platformen, dus niet alleen iOS en Android. De mogelijkheden voor web en desktopcomputers komen in dit boek ook aan bod.
Het Handboek Apps programmeren met Flutter is de ideale opstap als u snel aan de slag wilt met Flutter. Dat kan als u ervaring hebt met web- of appontwikkeling, maar ook als u nog nooit eerder programmeerde. Auteur Mark van Heck neemt u bij de hand en introduceert deze efficiënte en fascinerende manier om apps te ontwikkelen.
Aan bod komen onder meer:
- installeren van en kennismaken met de ontwikkelomgeving;
- programmeren in Dart;
- werken met widgets: lay-outs, navigatie, beeld, geluid, tekst animatie, interactie en meer;
- een complete app ontwikkelen;
- een app publiceren.
Dit boek is bijgewerkt voor versie 3 van Flutter.
Specificaties
Lezersrecensies
Geef uw waardering
Inhoudsopgave
1.1 Wat kunt u met Flutter?
1.2 Wat is Dart?
1.3 Flutter en andere systemen
1.4 De toekomst van Flutter
1.5 De kosten van Flutter
2 Uw eerste Flutter-app
2.1 Wat hebt u nodig?
2.2 De Flutter SDK installeren
2.3 Beginnen met Android Studio
2.4 Een demoapp maken
2.5 Android Studio gebruiken
2.6 Bouwen en testen voor meer platformen
2.7 De demoapp testen in een browser of als bureaubladapp
2.8 Hot reload en hot restart
2.9 Testen op een virtueel Android-apparaat
2.10m Testen op een echt Android-apparaat
2.11 Testen op een virtueel iOS-apparaat
2.12 Testen op een echt iOS-apparaat
2.13 Startproblemen oplossen
3 Dart begrijpen
3.1 DartPad
3.2 Functies en parameters
3.3 Variabelen
3.4 Null en null-safety
3.5 Namen in Dart
3.6 Gegevenstypen
3.7 Typen omzetten
3.8 Klassen, constructors en finals
3.9 Methodes en eigenschappen bij typen en klassen
3.10 Operatoren
3.11 Beslissingen nemen
3.12 Lussen
3.13 Anonieme instanties en functies
3.14 Recursieve functies
3.15 Synchroon en asynchroon programmeren
3.16 Fouten maken
3.17 Meer Dart
4 Flutter-widgets
4.1 Wat zijn Flutter-widgets?
4.2 Widgets in de demoapp
4.3 Stateless en stateful widgets maken
4.4 Basiswidgets
4.5 Rijen, kolommen en containers
4.6 Menubalk
4.7 Dynamische navigatie
4.8 Afbeeldingen
4.9 Geluid en packages
4.10 Video’s
4.11 Teksten en opmaak
4.12 Interactie
4.13 Gegevensinvoer
4.14 Animatie
4.15 Figuren tekenen
4.16 Lijsten, eigen widgets en keys
4.17 Gegevens doorgeven
4.18 Gegevens bewaren en futures gebruiken
4.19 Meer widgets
5 Een complete app
5.1 De app in dit hoofdstuk
5.2 Fouten opsporen en analyseren
5.3 De basisstructuur
5.4 Structuur van de quiz
5.5 De lay-out voor het vraagscherm
5.6 Vragen
5.7 Inhoud in de quiz
5.8 Interactieve antwoordknoppen
5.9 Het uitslagscherm
5.10 Optie: uitslag versturen
5.11 Optie: vragen uit een online bron
5.12 Infoscherm en beginscherm
6 Een app afronden en publiceren
6.1 Pictogram en opstartscherm
6.2 Controles en instellingen
6.3 Een Android-app signeren en compileren
6.4 Een app in Google Play Store plaatsen
6.5 iOS-certificaten & -identifiers
6.6 iOS-app toevoegen en uploaden
6.7 Een iOS-app testen met TestFlight
6.8 De app weergeven in de Apple App Store
6.9 Webapps en desktopapps exporteren
6.10 Tot slot
Index
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan