Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Managementboeken
Alle managementboeken
  • Direct naar
    • Managementboek TOP 100
    • AI-books
    • Leiderschap
    • Auteur in de spotlight
    • Online Magazine
  • Rubrieken
    • Advisering
    • Algemeen management
    • Coaching en trainen
    • Communicatie en media
    • Economie
    • Financieel management
    • Inkoop en logistiek
    • Internet en social media
    • IT-management / ICT
    • Juridisch
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Mens en maatschappij
    • Non-profit
    • Ondernemen
    • Organisatiekunde
    • Personal finance
    • Personeelsmanagement
    • Persoonlijke effectiviteit
    • Projectmanagement
    • Psychologie
    • Reclame en verkoop
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • Werk en loopbaan
Overige boeken
Alle overige boeken
  • Direct naar
    • Bestseller 60
    • Fictie TOP 20
    • Non-fictie TOP 20
    • Spanning TOP 20
    • Jeugd TOP 10
    • Culinair TOP 10
  • Rubrieken
    • Cadeauboeken
    • Computer en informatica
    • Economie
    • Filosofie
    • Flora en fauna
    • Geneeskunde
    • Geschiedenis
    • Gezondheid
    • Informatief / professioneel
    • Jeugd
    • Juridisch
    • Koken en eten
    • Kunst en cultuur
    • Literatuur en romans
    • Mens en maatschappij
    • Naslagwerken
    • Paramedisch
    • Psychologie
    • Reizen
    • Religie
    • Schoolboeken
    • Spiritualiteit
    • Sport, hobby, lifestyle
    • Thrillers en spanning
    • Wetenschap en techniek
    • Woordenboeken en taal
Interactief leren
Alle seminars & trainingen
  • Direct naar
    • Live events
    • Online training
    • AI-Books
  • Online Magazine
    • Previews
    • Recensies
    • Interviews
    • Podcasts
    • Videos
  • Volg ons op
    • Spotify
    • YouTube
    • Instagram
    • Linkedin
Attenderingen
Attenderingen instellen
  • Algemeen
    • Recht op u af
    • Juridische attendering
    • Hiatensignalering juridisch
    • Seriesignalering
    • Herdruksignalering
    • Internationaal
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Periodieken
Alle periodieken
  • Algemeen
    • Uw periodieken
    • Verlengen / opzeggen
    • Openstaande claims
    • Bibliografische wijzigingen
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Boekseries
Alle boekseries
  • Algemeen
    • Uw serieabonnementen
    • Geadresseerden
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Nu lezen
Online Magazine
  • Direct naar
    • Recensies
    • Interviews
    • Previews
    • Opinie
    • Actueel
    • Podcasts
    • Videos
  • Lees over
    • Algemeen management
    • Coachen en trainen
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Organisatiekunde
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • meer onderwerpen...
  • Recente artikelen
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Boeken Juridisch Inhoud geven aan levensbeschouwelijke diversiteit via het Vlaams officieel onderwijs
Inhoud geven aan levensbeschouwelijke diversiteit via het Vlaams officieel onderwijs
Sien Devriendt Meer over Sien Devriendt
Sien Devriendt

Inhoud geven aan levensbeschouwelijke diversiteit via het Vlaams officieel onderwijs

Van theorie naar praktijk

Gebonden Nederlands 2023 1e druk 9789464511185
Gebonden | NL € 102,95 E-book | NL € 102,95
Verwachte levertijd ongeveer 6 werkdagen
102,95
In winkelwagen
 
Stel een vraag over dit boek
Samenvatting Specificaties Inhoudsopgave

Samenvatting

Mogen leerlingen een hoofddoek of keppel dragen en/of bidden binnen het schoolterrein van een Vlaamse openbare (lees: officiële) school? Zijn er naast vegetarische ook halal-maaltijden toegelaten?

Het ‘accommoderen’ van levensbeschouwelijke diversiteit in het onderwijs is een zeer belangrijke uitdaging in de hedendaagse hyperdiverse samenleving. Het Vlaams officieel onderwijs moet hierbij rekening houden met begrippen als ‘neutraliteit’, ‘pluralisme’, ‘actief pluralisme’ en ‘actief burgerschap’. Dit maakt de oefening er zeker niet gemakkelijker op. Onderzoek naar mogelijk heden, handvatten, grenzen en beperkingen betreffende het accommoderen van levensbeschouwelijke diversiteit is dan ook van groot belang.

Inhoud geven aan levensbeschouwelijke diversiteit via het Vlaams officieel onderwijs heeft implicaties voor theorie, praktijk en beleid. Allereerst maakt het onderzoekers bewust van het feit dat de invulling van de grondwettelijke beginselen die voor het realiseren van ‘levensbeschouwelijke accommodatie’ belangrijk zijn (zoals het ‘neutraliteitsbeginsel’), concreet vorm krijgt in de dagelijkse praktijk. In de praktijk kan de grote inzet van leraren en directies tot een betere aanpak van levensbeschouwelijke accommodatie leiden. Dat is mogelijk als hieraan op een georganiseerde manier, van onderuit (bottom-up), actief wordt gewerkt. Er zijn dringend centrale beleidsinitiatieven nodig, uitgaande van politieke beleidsmakers en inrichtende machten (lees: schoolbesturen), die deze bottom-upvernieuwing organisatorisch en inhoudelijk faciliteren. Daarbij dient het beleid zo weinig mogelijk zelf (top‑down) regels op te leggen.

De auteur laat op overtuigende wijze het belang van empirisch onderzoek (onder meer bestaande uit een meervoudige gevalstudie met observaties in de betrokken Gentse officiële scholen) zien. Daarnaast biedt ze theoretische, beleidsmatige en praktische instrumenten aan op basis waarvan tot een positieve en breed gedragen aanpak van levensbeschouwelijke accommodatie gekomen kan worden.

Specificaties

ISBN13:9789464511185
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:550
Uitgever:Boom Juridische Uitgevers
Druk:1
Verschijningsdatum:14-11-2023
Hoofdrubriek:Juridisch
Jongbloed:Recht algemeen - Buitenlands recht - België, Onderwijsrecht

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!
Schrijf een recensie
Lees ons recensiebeleid
Uw cijfer
?
Log in om te stemmen

Inhoudsopgave

Voorwoord vii
Lijst van gebruikte afkortingen ix

Hoofdstuk 1. Inleiding 1
A. Achtergrond van het onderzoek 1
1. Algemene situering van het onderzoek 1
2. Geografisch en organisatorisch toepassingsgebied van het onderzoek 4
B. Probleemstelling, doel en onderzoeksvragen 6
1. Probleemstelling 6
2. Doel van het onderzoek 9
3. Centrale onderzoeksvraag en sub-onderzoeksvragen 9
C. Afbakening van het onderzoek 10
1. Etniciteit 10
2. Levensbeschouwelijke diversiteit 11
3. ‘Multi- en intercultureel’ onderwijs 15
4. Inclusie 21
5. Participatie 23
6. Identiteit 24
7. Voltijds, gewoon, secundair onderwijs 24
8. Levensbeschouwelijke en aanverwante vakken: onderwijs in en over levensbeschouwingen in het officieel onderwijs 26
8.1. Onderwijs in levensbeschouwingen in het officieel onderwijs 27
8.2. Onderwijs over levensbeschouwingen in het officieel onderwijs 31
9. Gelijkheid 32
10. Levensbeschouwelijke accommodatie 41
D. Methodologie 43
1. Literatuuronderzoek en aanvullende (officiële) bronnen 45
2. Analyse van schoolreglementen 46
3. Semigestructureerde interviews met belangrijke stakeholders, namelijk experten en sleutelfiguren 49
4. Meervoudige gevalstudie 52
E. Opbouw 74

Hoofdstuk 2. Juridisch kader 77
A. Godsdienstvrijheid in het internationaal en Europees recht 77
1. Internationale instrumenten 77
1.1. Universele Verklaring van de Rechten van de Mens 77
1.2. Internationaal Verdrag inzake Burgerrechten en Politieke Rechten 79
1.3. Internationaal Verdrag inzake Economische, Sociale en Culturele Rechten 98
1.4. Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind 105
2. Europese instrumenten 118
2.1. Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens 120
2.1.1. Forum internum 121
2.1.2. Forum externum 125
2.1.3. Het EHRM en subsidiariteit, “margin of appreciation”, Europese consensus 128
2.1.4. Het EHRM en ‘pluralisme’, ‘neutral and impartial organiser of religions’, ‘democratie’ 131
2.1.5. Het EHRM en zijn rechtspraak inzake godsdienstige uitingen of uitingen van een overtuiging 141
2.1.5.1. ‘Accommodatie’ is niet vereist 141
2.1.5.2. ‘Accommodatie’ is vereist 147
2.2. Kaderverdrag inzake de Bescherming van Nationale Minderheden 158
2.3. Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa 163
2.4. Handvest van de Grondrechten van de Europese Unie 167
2.5. EU-Richtlijn Rassengelijkheid 170
2.6. EU-Richtlijn tot instelling van een Algemeen Kader voor Gelijke Behandeling in Arbeid en Beroep 171
B. Accommodatie in het staatsonderwijs in combinatie met godsdienstvrijheid in het internationaal en Europees recht 173
1. Internationale instrumenten 173
1.1. Universele Verklaring van de Rechten van de Mens 173
1.2. Internationaal Verdrag inzake Burgerrechten en Politieke Rechten 174
1.3. Internationaal Verdrag inzake Economische, Sociale en Culturele Rechten 181
1.4. Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind 188
2. Europese instrumenten 196
2.1. Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens 196
2.2. Artikel 2 Eerste aanvullend Protocol bij het EVRM 197
2.2.1. Inleiding 197
2.2.2. Specifieke EHRM-rechtspraak 210
2.2.2.1. Curriculumkeuzes ofwel het verstrekte onderwijs 210
2.2.2.2. Godsdienstige uitingen of uitingen van een overtuiging: levensbeschouwelijke kleding vs. levensbeschouwelijke symbolen 219
2.3. Kaderverdrag inzake de Bescherming van Nationale Minderheden 242
2.4. Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa 245
2.5. Handvest van de Grondrechten van de Europese Unie 247
2.6. EU-Richtlijn tot instelling van een Algemeen Kader voor Gelijke Behandeling in Arbeid en Beroep 247
C. Godsdienstvrijheid in het nationaal recht 269
1. Godsdienstvrijheid 269
2. ‘Scheiding’ tussen kerk en staat en het algemeen neutraliteitsbeginsel 277
D. Accommodatie in het staatsonderwijs in combinatie met godsdienstvrijheid in het nationaal recht 281
1. Neutraliteit, een evolutie in de Grondwet en daarbuiten 281
1.1. Neutraliteit: vóór, tijdens en na de grondwetsherziening van 1988 281
1.2. Neutraliteit: Franse Gemeenschap 301
2. Rechtspraak specifiek met betrekking tot levensbeschouwelijke kentekens van leerlingen/studenten 303
E. Conclusie 338

Hoofdstuk 3. Beleidskader, schoolreglementen en interviews met belangrijke stakeholders 351
A. Centraal niveau 351
B. Schoolniveau 358
1. Levensbeschouwelijke richting in de schoolreglementen van het Vlaams (voltijds en gewoon) secundair officieel onderwijs 358
2. Levensbeschouwelijke richting in de schoolreglementen vs. levensbeschouwelijke kentekens van leerlingen 361
C. Bevindingen interviews met belangrijke stakeholders 368
1. Eerste stelling: consensus in abstracto, tegenstellingen in de praktijk. 368
2. Tweede stelling: pluralisme en actief pluralisme zijn duidelijk verschillend. 369
3. Derde stelling: er is een evolutief pad tussen de begrippen merkbaar. 370
4. Vierde stelling: actief burgerschap vergt van de inrichtende macht een groter engagement dan actief pluralisme. 370
5. Vijfde stelling: het institutionaliseren van actief pluralisme leidt tot problemen. 371
6. Zesde stelling: de genoemde begrippen zijn ‘open-ended’. 373
7. Zevende stelling: neutraliteit en actief pluralisme gaan niet samen. 373
8. Achtste stelling: de genoemde begrippen worden in de onderwijspraktijk en in de schoolreglementen soms ‘misbruikt’. 375
9. Negende stelling: mensenrechten worden als een ijkpunt naar voren geschoven. 376
10. Tiende stelling: de genoemde begrippen worden ook in het maatschappelijk debat soms ‘misbruikt’. 377
D. Conclusie 378

Hoofdstuk 4. Praktijk: meervoudige gevalstudie in Gentse (voltijdse en gewoon secundaire) officiële scholen 381
A. Bevindingen meervoudige gevalstudie 381
1. Eerste stelling: niet in alle scholen is een expliciet en/of transparant beleidskader vastgelegd. 381
2. Tweede stelling: de beperkingen van uiterlijke tekens van levensbeschouwing leiden tot een spanningsveld tussen het recht op onderwijs en de godsdienstvrijheid. 386
3. Derde stelling: er is geen basishandleiding over of en hoe levensbeschouwelijk te ‘accommoderen’, of deze kan weinig dienen ter ondersteuning van elke beslissing, of deze is onvoldoende gekend. De concrete manier waarop met levensbeschouwelijke diversiteit wordt omgegaan wordt daardoor in ruime mate door iedere leerkracht afzonderlijk vormgegeven. 393
4. Vierde stelling: er is een zekere vrees bij scholen voor een “slippery slope”. 397
5. Vijfde stelling: de doelstellingen van de inrichtende macht en/of de school worden niet altijd volledig aanvaard door de directie en/of de leerkrachten. 397
6. Zesde stelling: sommige scholen reageren op de problemen die sommige ouders en/of leerlingen hebben met de beleidslijnen van de school en/of de inrichtende macht, door via praktische oplossingen/compromissen toch een oplossing te zoeken. 399
7. Zevende stelling: leerkrachten hebben vaak het gevoel er alleen voor te staan, zonder opleiding. Ze ondervinden een gevoel van onzekerheid. 402
8. Achtste stelling: de clash tussen ‘wetenschappelijke waarheden’ en ‘geloofsovertuigingen’ is duidelijk aanwezig. Discussies over wetenschappelijke thema’s lopen niet altijd makkelijk. 404
9. Negende stelling: procedural fairness (door de manier van werken iedereen het gevoel geven dat de bezwaren ernstig genomen worden) komt weinig aan bod. 409
10. Tiende stelling: de levensbeschouwelijke visie van leerlingen heeft een grote impact op hun handelen. Soms wordt levensbeschouwing te vlug als de reden voor bepaald gedrag gezien, maar soms ook niet. Aandacht voor de achterliggende factoren blijft van belang. 411
11. Elfde stelling: sommige scholen hameren op een ‘moderne, Westerse’ invulling van levensbeschouwing. Dit leidt tot spanningen die moeilijk oplosbaar zijn. 412
12. Twaalfde stelling: culturele diversiteit is een makkelijker beheersbaar/bespreekbaar thema dan levensbeschouwelijke diversiteit. Culturele diversiteit wordt soms als ‘omweg’ gebruikt om tot dialoog of accommodatie te komen. 416
13. Dertiende stelling: discussie of levensbeschouwing al dan niet tot de privé-sfeer moet beperkt worden, blijft minstens impliciet aanwezig in het debat. 417
14. Veertiende stelling: gaat het werkelijk over levensbeschouwingen? Of gaat het over de Islam. Of gaat het over hoofddoeken? 419
B. Conclusie 420

Hoofstuk 5. Algemene conclusie 425
A. Inleiding 425
B. Voornaamste resultaten van het onderzoek 426
C. Belangrijkste conclusies van het onderzoek 429
1. Een op gelijke kansen gebaseerde logica voor levensbeschouwelijke accommodatie 429
2. Het internationaal/Europees en nationaal juridisch kader fungeert als maatstaf, maar geeft vooral veel vrijheid bij de interpretatie/betekenisgeving van neutraliteit en godsdienstvrijheid 430
3. De invulling van de grondwettelijke beginselen die voor het realiseren van levensbeschouwelijke accommodatie belangrijk zijn, kan best concreet vorm krijgen in de dagelijkse praktijk 431
4. Alleen een definitie die van onderuit groeit, zal tot een gedragen aanpak leiden 432
D. Richtingen voor verder onderzoek 434
E. Slot 435

Bibliografie 437

Aanbevolen live events...

vrijdag 26-09-2025

Amsterdam Business Forum 2025

Seminar

Mensen die dit boek kochten, kochten ook...

  • Inhoud geven aan levensbeschouwelijke diversiteit via het Vlaams officieel onderwijs
    Sien Devriendt
    Inhoud geven aan levensbeschouwelijke diversiteit via het Vlaams officieel onderwijs
    € 102,95
  • Beleids- en wetteksten levensverzekeringen 2024
    Erik van Toledo
    Beleids- en wetteksten levensverzekeringen 2024
    € 36,75
  • Handleiding Verhoor
    Adri van Amelsvoort
    Handleiding Verhoor
    € 64,48
  • Handleiding confrontatie
    Adri van Amelsvoort
    Handleiding confrontatie
    € 52,66
  • Bestuurlijke boeten in het belastingrecht
    Frans-Jozef Haas
    Bestuurlijke boeten in het belastingrecht
    € 79,95
  • Boom Basics Huurrecht
    M. van Schie
    Boom Basics Huurrecht
    € 18,50

Managementboek Top 100

Bekijk de volledige Managementboek Top 100

Rubrieken

  • advisering
  • algemeen management
  • coaching en trainen
  • communicatie en media
  • economie
  • financieel management
  • inkoop en logistiek
  • internet en social media
  • it-management / ict
  • juridisch
  • leiderschap
  • marketing
  • mens en maatschappij
  • non-profit
  • ondernemen
  • organisatiekunde
  • personal finance
  • personeelsmanagement
  • persoonlijke effectiviteit
  • projectmanagement
  • psychologie
  • reclame en verkoop
  • strategisch management
  • verandermanagement
  • werk en loopbaan
Uw cookie-instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Om deze externe content te kunnen tonen is nodig dat u toestemming geeft voor het zetten van persoonlijke en marketingcookies. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vindt u meer informatie.

Functionele cookies
Deze zijn noodzakelijk voor de werking van de website, zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Persoonlijke en marketingcookies
Wij gebruiken cookies voor statistieken om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Zo kunnen wij onze website verbeteren. Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker.
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Over ons Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Recensiebeleid Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
PRETTIG KENNIS MAKEN
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Cookie instellingen Service & Contact Over ons
© 2025 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Inhoud geven aan levensbeschouwelijke diversiteit via het Vlaams officieel onderwijs

        Inhoud geven aan levensbeschouwelijke diversiteit via het Vlaams officieel onderwijs
        Sien Devriendt
        /
        loader
        Recensiebeleid
        Noordhoff terugkoopgarantie

        Noordhoff koopt jouw boek terug, zonder zorgen!

        Heb je jouw boeken niet meer nodig?

        Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.

        Volledige informatie op Noordhoff.nl

        AI-book

        Wat is een AI-book?

        Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
        Meer informatie over AI-books

        ?

        Geef uw beoordeling

        Inhoud geven aan levensbeschouwelijke diversiteit via het Vlaams officieel onderwijs

        Verwijder uw beoordeling