Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Rudy Kor | 3 januari 2018 | 3-4 minuten leestijd

Accountable Leiderschap - 'Hoort op de leestafel van ieder team'

Accountable Leiderschap van Marco Scheele zou eigenlijk op de leestafel van elk team moeten liggen, of het nu een projectteam is, een zelfsturend team of een team met een aangewezen leider. Het boek zit vol handige vragenlijsten en tips om als team beter te presteren.

De subtitel van het boek is ‘Aanspreken zonder te veroordeelden en helpen zonder te redden (en daarmee is meteen de centrale boodschap van het boek gezegd). Een andere subtitel had kunnen zijn: Zeven nuttige en direct toepasbare tips voor werken in en met teams’. Want het boek gaat zowel over de Accountable Leider als over het Accountable Team. Want daar uiteindelijk wordt het resultaat opgeleverd. Team Accountability is een systeem waarin alle teamleden nu doen wat nodig is voor gewenst en afgesproken teamresultaat.

Scheele houdt een pleidooi voor organisaties die bestaan uit kleine teams ‘klantgerichtheid, productiviteit en geleverde kwaliteit zijn per definitie hoger in kleine teams.’ En kleine teams zijn in het algemeen ook meer Individueel accountable dan leden van grote teams.

Accountable is wel het woord in dit boek, naast slachtofferschap. Het ene wil je bereiken en het ander voorkomen. Accountable is nu doen wat nodig is voor het gewenste resultaat. Slachtoffergedrag is al het bewuste en onbewuste gedrag dat energie kost en niet bijdraagt aan alles dat we willen bereiken.

In de Accountablity-aanpak van Scheele spreek je elkaar met name aan op het afgesproken samenwerkingsgedrag dat de grootste impact heeft op de teamambitie.

Volgens Scheele is er een wet op het gebied van high performance, die luidt: eerst de klant, dan de organisatie, dan ons team en dan jijzelf. Het is dan voorstelbaar dat mensen die in alles de WIFM-vraag stellen (What’s in It For Me) en denken in schaarste, niet in het team thuishoren. Volgens Scheel bereik je met deze mensen nooit 5WIN: Klant wint, Organisatie wint, Team wint, Teamlid wint, Jij wint.

Het taalgebruik in het boek is actiegericht en maakt het boek goed leesbaar. Bij het lezen bekroop me regelmatig wel het gevoel dat iemand meegeschreven had bij een cursus van Scheele en bij de vertoonde sheets korte verbindende teksten had geschreven. Dat gevoel wordt ook versterkt door een ongekende hoeveelheid opsommingen zoals:    

- Drie redenen waarom alles prefect willen doen je diepongelukkig maakt

- Vier oorzaken die slachtoffergedrag in de hand werken

- Drie vragen aan de individuele eigenaren van doorbraakprojecten

- Vijf tips hoe je Accountable Leider, samen met het team, het gewenste teamresultaat kunt bereiken

- Twee tips hoe je als Accountable Leider je team uit een negatieve spiraal kunt halen en houden

- Vier grondwetten voor gezonde samenwerkingsrelaties

- Zeven nuttige en direct toepasbare tips voor de Accountable Leider die met zijn team wil toewerken naar high performance

- Twee psychologische redenen waarom teams vaak moeilijk samenwerken aan een gemeenschappelijk resultaat

- Vier groepen Accountable Leiders die een rol vervullen in het team-overstijgend samenwerken

- Drie cruciale eigenschappen van veerkrachtige mensen

- Vijf redenen waarom er zo weinig succesvolle changeteams zijn

- Vier tips voor het succesvol in de wedstrijd zetten en houden van een doorbraakteam

- Acht succesfactoren die organisaties kenmerkt die hoog Accountable zijn

- Vijftien samenwerkingsgedragingen die high performance teams kenmerken

- Tien leiderschapsvalkuilen

Rudy Kor is zelfstandig organisatieadviseur en auteur van diverse managementboeken. Tot voor kort werkte hij (als partner) bij TwynstraGudde. Hij startte zijn werkzame leven bij Philips in Eindhoven. Als adviseur helpt hij (project)managers bij het effectiever inrichten van hun projecten. Als veel-lezer wordt hij gedreven door nieuwsgierigheid. Voor de lezer die benieuwd is wat anderen van een boek vinden, schrijft hij recensies voor managementboek.nl

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden